contactpersoon = vertegenwoordiger voor de zorg

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

contactpersoon = vertegenwoordiger voor de zorg

Berichtdoor Nima » 14 Mei 2018

Het is goed om je te realiseren, dat bij opname in een verpleegtehuis degene die de officiële contactpersoon wordt verregaande bevoegdheden heeft. Die contactpersoon is de enige die de gezondheidsinformatie krijgt (of een van de anderen moet - mee - gaan naar een zorgoverleg). Als het erop aankomt kan de contactpersoon beslissen over het wel/niet doorgeven van informatie en wat de gewenste zorg is.
Dit was iets waarvan ik me helemaal niet bewust was toen ik contactpersoon voor mijn moeder werd. Maar ik ben nu na een familieruzie wel reuze blij dat ik het ben.
Het is dus ook wat dit betreft goed om erbij na te denken hoe de onderlinge verhoudingen zijn en wie het beste geschikt is de rol van contactpersoon op zich te nemen.
Nima

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon) zoon of dochter

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 15 Mei 2018

Dag Nima,

Goed dat je dit weer eens onder de aandacht brengt.

Een eerste contactpersoon vertegenwoordigd de patiënt, het is natuurlijk wel fijn als dit in harmonie gaat met de rest van de familie. Is er onenigheid dan bestaat de mogelijkheid om via een kantonrechter een mentor te laten aanwijzen.
Naarmate de dementie vordert nemen ook de zorgbeslissingen die je moet nemen toe, goed overleg met je EVV-er (Eerst Verantwoordelijke Verzorgende) is daarbij van belang.
Wel is het het zo bij medische beslissingen dat de uiteindelijke verantwoordelijkheid bij de arts ligt.
Dementie.nl heeft hier een heel goed artikel over, lees ook eens het stukje over de WGBO:

https://dementie.nl/behandeling-0/zorgb ... j-dementie

Verder bestaat er ook de mogelijkheid om een familiegesprek aan te vragen via de EVV-er, in zo'n gesprek kan bij hele belangrijke beslissingen, de arts informatie geven over de situatie aan de directe familie.
De eerste contactpersoon vertegenwoordigd de belangen van de cliënt, deze taak is best een hele verantwoordelijkheid.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Sonja W » 15 Mei 2018

Ik ben contactpersoon zorg voor mijn vader, ik sta soms ook. Oor een beslissing waarvan ik denk..jeee moet ik hier ee;keuze voor maken. Ik stem gelukkig alles af met mijn ooms en tantes, we het over het algemeen overal over eens. Ik kan dmv een client portaal zicht op het reilen en zelen en betrek mijn ooms en tantes overal bij, zij vinden dat erg fijn, maar soms vind ik het lastig spreekbuis te zijn. Ik probeer het meest vanuit mijn vader te denken, hij heeft naast zijn ziekte en dementie ook NPS dus hij heeft een enorme wil... linksom if rechtsom hij kreeg het altijd voor elkaar. Ik merk dat hij nog flink zelf de regie wil houden, wat ik ook best snap, dus bij een beslissing overleggen we... wat zou mijn vader zelf het liefst willen wat binnen de mogelijkheden ligt.
Sonja W

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon) zoon of dochter