Kan casemanager zzp /zorgprofiel verhogen

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Kan casemanager zzp /zorgprofiel verhogen

Berichtdoor Demie » 05 Oktober 2018

Mijn vader van 90 jaar woonde tot 7 jaar geleden nog zelfstandig. Toen het na verloop van tijd ineens niet meer ging is hij enkele weken in een psychiatrisch ziekenhuis opgenomen. Daar kreeg hij de indicatiestelling zzp 7. Mijn broer en ik konden ons daar niet in vinden omdat hij enkele weken daarvoor nog redelijk zelfstandig was: Hij belde ons nog, maakte zijn eigen eten en ging zelfstandig douchen. Wij hebben toen bezwaar gemaakt bij het CIZ en de indicatie werd omgezet in een ZZP 4. Hij is met deze indicatie gaan wonen in een verzorgingshuis bij ons in de buurt. Met deze ZZP 4 kon hij ook gebruik maken van de huiskamer/dagbesteding. De afgelopen jaren gaat het geestelijk en lichaamlijk met onze vader zo'n beetje hetzelfde. Het verzorgingshuis waar onze vader woont gaat nu sluiten en mijn vader gaat naar een ander verzorgingshuis van deze zorgorganisatie. Nu wil de casemanager ineens op verzoek van het verzorgingshuis en de dagbesteding dat de zzp van mijn vader ineens wordt verhoogd naar 5. Dit terwijl tijdens het halfjaarlijkse gesprek van een paar maanden geleden over het zorgplan dit nooit ter sprake is gekomen. Kan een casemanager een zzp verhogen. Hier is toch ook BOPZ verklaring voor nodig. Wij herkennen onze vader niet als zwaar dement persoon. Hij belt ons nog, heeft nog bezigheden, kan zelfstandig naar de wc en ook eten en drinken doet hij nog zelfstandig. Kan dit zomaar?
Demie

Geboortejaar:
1970
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 06 Oktober 2018

Dag Demie,

Allereerst vraag een gesprek aan met de casemanager en de nieuwe zorginstelling, dan zullen ze jullie zeker alle uitleg geven, wat de reden is. Ga ook kijken in het nieuwe tehuis om te zien hoe het eraan toegaat en of ze de juiste zorg bieden. Het is vooral belangrijk dat de nieuwe leefomgeving bij hem past en dat hij er zich thuisvoelt. Niemand kan jullie dwingen, alleen moet er dan een andere oplossing gezocht worden. De casemanager zou jullie een reden moeten geven voor dit advies en waarom het niet gemeld is in het eerdere zorggesprek.

Misschien moet je het anders bekijken: tegenwoordig kom je niet meer in een verpleeghuis zonder indicatie 5. De oude indicatie 4 is niet meer voldoende. Het tehuis waar hij naartoe gaat zal voor de de dagelijkse activiteiten gaan zorgen. Als het een 'gesloten instelling' betreft is hier inderdaad een BOPZ-verklaring van je vader voor nodig. Je vader kan zelf beslissen of hij hiermee instemt, dat zal toch zeker in overleg met jullie gaan. Heeft je vader een diagnose dementie? Wat willen jullie voor je vader? Kan hij nu nog wel 'zelfstandig' wonen? Een hogere indicatie betekent meer 'zorguren' per dag voor je vader, dat komt hem dus ten goede. Een hogere indicatie wordt ook gegeven als iemand lichamelijk (-en of geestelijk) achteruit gaat, hierdoor kan het tehuis meer zorg leveren.
Hartelijke groet,
onderzoeker30 (vrijwilliger)