Volmacht, bewindvoering of iets anders?

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Volmacht, bewindvoering of iets anders?

Berichtdoor hayenm » 08 September 2018

Hallo,

Mijn vader heeft sinds 2 jaar de diagnose Alzheimer. Het gaat nu vrij snel achteruit. Hij woont nog thuis bij mijn moeder en ze kunnen nog (hopelijk enkele jaren) zelfstandig leven, waarbij mijn moeder vooralsnog de zorg voor haar rekening neemt (en mijn broer ik ik ondersteunen waar nodig). Sinds vorig jaar kan mijn vader financiële zaken niet meer zelf regelen, dus wij helpen hem daarbij. We betalen facturen, zorgen voor overboekingen naar spaarrekeningen en vullen de belasting in voor hen. Mijn moeder kan dit niet, dus doen wij het. Ik vraag me nu af of het niet verstandig is om dit officieel vast te leggen, zodat ik of mijn broer hun financiële belangen kunnen behartigen (wat we feitelijk nu al doen voor 'kleine' zaken). De vraag is daarbij wat daarbij het handigst is: een volmacht of bewindvoering. Ik kijk daarbij ook even naar een scenario dat mogelijk in de toekomst kan spelen, namelijk het scenario als mijn moeder plotseling zou komen te overlijden. Indien dat gebeurt, en het huis zou verkocht moeten worden, of mijn vader zou moeten verhuizen naar een zorginstelling, en er moeten financiele zaken geregeld worden, dan kan dat niet, aangezien hij niet meer wilsbekwaam is (mogelijk dat dat nu al niet meer het geval is).

Wat ik begrepen heb is dat bij een volmacht mijn vader en moeder dit moeten goedkeuren, met als voorwaarde dat zij hiervan de consequenties kunnen overzien. Voor mijn vader vraag ik me af of hij dat kan in de huidige situatie. Is een bewindvoerderschap dan een goed alternatief voor ons?

Wat we feitelijk zouden willen is nu al alle huidige en financiële belangen behartigen voor mijn ouders. Zo lang mijn moeder leeft, wil ik dat zij voor belangrijke zaken (als verkoop huis, schenkingen, aankoop kleiner huis, etc) zelf goedkeuring hiervoor geeft. Dat spreekt denk ik voor zich. Als ze niet meer zou leven, moeten mijn broer en ik dat kunnen overnemen.

Tot slot: mijn ouders hebben een testament, maar daar staat vermoedelijk niets in over het overnemen van financiële verantwoordelijkheid bij overlijden van 1 van beiden.

Wie kan mij op weg helpen of mij voorzien van advies? Ik kan me voorstellen dat er vervolgvragen zijn, ik zal die dan uiteraard zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Alvast dank!
hayenm

Geboortejaar:
1973
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Evelien84 » 11 September 2018

Hoi hayenm,
Mijn eerste gedachte is Heb je al contact met een notaris gehad? Bij de notaris kunnen je ouders een levenstestament opmaken waarin je allerlei financiële en medische afspraken vastlegt. Een notaris bekijkt ook of je vader wilsbekwaam is om nog zo’n levenstestament te maken. Eventueel kan hij/zij daar een onafhankelijk arts voor inschakelen om dat te bepalen.
Bewindvoering is best wel een heftige stap en kent (terecht) ook wel beperkingen voor de bewindvoerder. Voor het verkopen van een huis heb je dan toestemming van de rechter nodig. Dat kan je moeder dan ook niet alleen bepalen. En schenkingen doen kan alleen als je een historie van schenkingen kan aantonen. Alleen het feit dat je het vermogen van je vader wil verlagen is dan niet voldoende om toestemming te krijgen.
Op dementie.nl kan je ook een notaris raadplegen.
Succes,
Evelien

Moderator: zie ook bijgaande links,
-https://dementie.nl/financien/financiel ... t-dementie
- https://dementie.nl/hulp-en-advies/expe ... at-notaris
Evelien84

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Danielle » 14 Oktober 2018

Hallo Hayenm

Ook mijn zusje en ik zaten met dit dilemma. Na veel overleg met onze vader heeft hij besloten naar de notaris te gaan. Onze moeder ouds nog tot zekere hoogte uit leggen dat er het een en ander geregeld moet worden voor het geval vader wat overkomt en mijn moeder geen beslissingen meer kan nemen. Het is allemaal al op het randje maar de papieren worden in orde gemaakt. Dat geeft ook een stukje rust. Voor zowel mijn vader als voor mijn zus en mij. Ook wlz indicatie en voorkeur voor een verzorgingstehuis is geregeld. Dat geeft geen garantie dat ze daar in een acute situatie ook naar toe kan maar wanneer de thuissituatie uit de hand dreigt te lopen kunnen we wel aan de bel trekken. We willen het niet maar dit ook maar geregeld te hebben voelt wel rustig. Sterkte met alles! :four_leaf_clover:
Danielle

Geboortejaar:
1970
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Yessa » 08 November 2018

Mijn hoogbejaarde ouder heeft een paar jaar geleden bij volle verstand een levenstestament laten opstellen. Hierbij zijn twee dochters aangewezen om bij vastgestelde wilsonbekwaamheid door een arts, de financiele en medische belangen te behartigen. De fin. zaken regelen deed ik daarvoor al. Ik had al een volmacht bij de bank. Na verscheidene delieren was het rekenvermogen en geheugen dermate aangetast, dat een spec arts onze ouder wilsonbekwaam heeft verklaard. Het levenstestament werd direct geactiveerd. Laatst merkte ik tot mijn grote verbazing, dat mijn ouder net als tevoren, toch nog grote telefonische bankoverboekingen kon verrichten. De jurist van de bank bevestigde dat dit niet kon worden tegengehouden, omdat er geen bewindvoering is ingesteld. Nu vraag ik mij af wat we op financieel vlak eigenlijk zijn opgeschoten met dat levenstestament van vele pagina’s? Is dat levenstestament niet meer dan een volmacht? Heeft de notaris ons niet goed geadviseerd, of moet bewindvoering altijd apart worden aangevraagd? Ik ben benieuwd naar jullie antwoord.
Yessa

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor josha » 09 November 2018

Dag Yessa

Er is iets verandert door de nieuwe privacywet, waar door ik ook met een zeer onaangename "verrassing" te maken kreeg.

Ik had al jaren een machtigingspas bij de bank van mijn demente moeder, afgegeven toen ze nog wilsbekwaam was. Zodoende kon ik haar financièn regelen. Ook heeft ze een euthanasie- verklaring toen getekend waarin ze mij machtigt voor alles. Dus ook op gezondheid en welzijn gebied. Gewoon via een zelf getekend stukje papier met haar handtekening er onder.

Tot mijn grote verbazing kreeg ik bericht van de bank dat mijn machtigingspas werd geblokkeerd en of moeders maar even naar de bank wou komen om mij opnieuw te machtigen! DIT VLOEIT DUS VOORT UIT DE NIEUWE PRIVACYWET. Helaas is dit onmogelijk omdat mijn moeder vergevorderde dementie heeft. Bij navraag hoe te handelen bij de bank, werd me gevraagd of ik dan een notarièle volmacht had van haar. Nee , ook niet. Nooit nodig geweest. Mijn moeder heeft alleen AOW geen eigen huis ooit gehad en verwacht ook geen grote erfenissen meer.....
Dan blijft er nog maar èèn manier over, omdat ze nu dus wilsonbekwaam is , om bewindvoerders-schap aan te vragen.... om zodoende haar financièn te kunnen blijven verzorgen....

Ik heb nog gedacht om vrijstelling hierover te gaan aanvragen, wat een gedoe nog allemaal ....mijn moeder is 99 jaar en in de laatste fase van dementie. zolang zal ze niet meer leven ... maar tja ze is beresterk weet je veel hoelang het nog duurt voor ze sterft....

Dus heb ik het bewindvoerdersschap aangevraagd bij de kantonrechter en zodra ik 79 euro betaald heb gaat de molen draaien en hopelijk kan ik na een paar maanden weer de betalingen voor moeders doen omdat ik dan gemachtigd ben pfff wat een gedoe ...en dat allemaal door de nieuwe privacywet!
Het is ook verstandig om tegelijk het MENTORSCHAP aan te vragen, [ kost niets extra`s] hiermee kan ik wettelijk beslissingen nemen over haar gezondheid en welzijn. Ik deed dit dus al,al die jaren van haar dementie maar nu moet het ineens via een officièle machtiging. Leve de bureaucratie in Nederland.

Dus is het zeer aan te bevelen om, VOOR iemand wilsonbekwaam wordt, een notarièle machtiging aan te vragen bij een notaris [ kassa!] omdat anders de weg gegaan moet worden van bewindvoerdersschap/ mentorschap. via de rechter bij wilsonbekwaamheid.
Ook dit is niet zo ingewikkeld. Via internet www. rechtspraak.nl staat alle info en zijn de papieren te downloaden . Het kost alleen weer extra geld. Notaris machtiging is gauw 300 euro en bewindvoerdersschap 79 euro.

Dit is momenteel wat ik er van weet, ik denk dat een levenstestament, door de veranderde wetgeving, nu ook anders bekeken gaat worden.... ? Ook ik ben benieuwd of meer mantelzorgers hier tegen aan lopen en wat hun ervaringen zijn hiermee.

Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Yessa » 09 November 2018

Beste Josha,
Onze ouder is redelijk vermogend en dat levert veel ongevraagde helpers eromheen, die ons inziens niet altijd zuivere bedoelingen hebben. Wij hadden juist daarom dat levenstestament bij de notaris geregeld. Enerzijds om onze ouder te beschermen tegen graaiers die vragen om geld en anderzijds omdat we geen gang naar de kantonrechter wilden maken. Wij dachten dat we dan meteen ook de bewindvoerders waren, nee dus! Nu blijkt dat het levenstestament nauwelijks voordelen heeft. Wel zijn we de mentoren geworden. Onze dementerende ouder, met rekenproblemen, slecht geheugen en slechte mensenkennis (slechte combi), die erg het oor laat hangen naar omringende dominerende “vrienden” kan nog steeds grote bedragen overmaken. Nu moeten we alsnog naar de kantonrechter heb ik begrepen. Aangezien onze ouder altijd een hoog IQ heeft gehad, lijkt het nog heel wat. Totdat je testjes gaat doen...

Dat levenstestament heeft op deze manier geen bescherming geboden. Sterker nog, onze ouder mag met dementie en al, nog steeds het levenstestament wijzigen. Met dementie en al mag onze ouder nog volop aandelen kopen. Niet verstandig in deze tijd...
Het levenstestament is dus niet meer dan een notariele volmacht, zodat wij zaken mogen overnemen. Bv belastingzaken regelen en rekeningen betalen. Dat deed ik echter al voordat het levenstestament in werking is gezet door een arts. Wat is dan, buiten het mentorschap om, het voordeel dan van zo’n levenstestament. Wat een wassen neus!
Yessa

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor josha » 10 November 2018

Hallo Yessa

Het lijkt inderdaad dat de wereld volledig gek is geworden en er nu zaken aan het licht komen die nergens op slaan.. nu komt boven water hoe slecht alles is geregeld en hoe ondeskundig "onze"deskundigen zijn.... Dus is het tijd om zelf het heft in handen te nemen en vooral naar je eigen intiùtie te luisteren..

Zoals ik al schreef ben je als mentor alleen voor de gezondheid/ welzijn gemachtigd , voor je ouder. Dus mag je meebeslissen over wel/ geen behandeling enz..
Pas als je ook bewindvoerder bent ben je gemachtigd om de financièle zaken te doen. Maar dan moet je ouder wel wilsonbekwaam zijn verklaard door een arts.Zoals ik begrijp is dit het geval en met deze verklaring van de arts er bij. kun je vrij simpel het bewindvoerderschap aanvragen Ik denk dat er geen andere weg is om te gaan.

Vooral omdat je ouder nogal vermogend is, zou je dit toch echt via de kantonrechter moeten regelen. En het valt mij tot nog toe reuze mee omdat aan te vragen. Ik heb hulp gevraagd bij een maatschappelijk werkster van het verpleeghuis waar mijn moeder woont en zij plukt het zo van het internet. Ook waren de vragen vrij simpel maar dat zal ook zijn omdat mijn moeder niet vermogend is.
Het enige wat mij [ en ook jou, neem ik aan, als kind van] tegen de borst stuit is dat ik 1x per jaar verantwoording moet afdragen aan de kantonrechter over de financièn, dus bonnetjes bewaren , administratie bij houden enz Geld wat van mijn eigen moeder is, moet ik verantwoorden. Maar okè als dat zo is volgens de wet, moet het maar zo. Bij mijn moeder gaat het om een belachelijk klein bedrag wat ze over houdt , omdat bijna haar hele AOW naar het verpleeghuis gaat...

Maar bij jou en je ouder liggen de bedragen heel anders en ik zou zeker dit zo gaan regelen dat je bewindvoerder wordt. Ga het zeker niet uit besteden aan een professionele bewindvoerder, deze kost veel geld per maand maar doe het zelf. Wat ik lees in de brochure is dat ik er zelfs 1.000 per jaar voor mag afhalen voor mijn bewindvoerderschap en mentorschap, als kosten.

Laat je goed voorlichten, overal is het eerste half uur gratis voor advies.

Sterkte met deze hele toestand!

Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Yessa » 12 November 2018

Hoi Josha,
Bedankt voor het meedenken. Waardeer ik erg. Weet jij of die procedure bij de kantonrechter werkelijk een rechtszitting is, of is het alleen een schriftelijke procedure? Gr, Yessa
Yessa

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 12 November 2018

Dag Yessa,

Je wordt na aanvraag, uitgenodigd voor een zitting: https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/ ... .aspx#tabs

Heb je nog specifieke vragen dan kun je contact opnemen met onze expert op dementie.nl, een kandidaat-notaris, Berit Mulder (onderaan de pagina): https://dementie.nl/behandeling-0/zorgb ... j-dementie

Heel veel succes,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor josha » 12 November 2018

Hoi Yessa

Zoals in mijn geval denk ik dat het een schriftelijke procedure wordt. Mijn broer moest ook een papier tekenen dat hij accoord ging met mij, als zijn zuster, als bewindvoerder. Ook dit papier is zo te downloaden van internet. Nadat ik de papieren had opgestuurd naar de kantonrechter kreeg ik een brief met het verzoek 79 euro te betalen en een brochure met goede voorlichting wat precies dit bewindvoerderschap inhoudt.
Ik zie wel hoe het verder gaat, volgens mijn info krijg ik een machtiging toegestuurd waarmee ik bij de bank terecht kan. Alles blijft wel gewoon op moeders naam staan. Alleen vanaf het bewindvoerderschap moet ik bonnetjes bewaren en 1x per jaar verantwoording afdragen. Maar hoe dat precies gaat? geen idee....

In jouw situatie ligt het misschien wat anders omdat je ouder vermogend is,. Er zal meer geregeld moeten worden. Daarom is het advies van onderzoeker zeker op te volgen en ga op onderzoek uit.
Omdat het vermogen van moeders zeker onder de 5.000 euro blijft wordt dat "klein geld"genoemd en zal er niet zoveel controle op zijn als dat er meer bezittingen en geld is., zoals bij jullie.

Ga het maar gewoon aan, wees niet bang voor een evt zitting.. je doet het in het belang en liefde voor je ouder. Want er moet wel iets gebeuren toch....

Sterkte en moed toegewenst
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: