overdragen verantwoording

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

overdragen verantwoording

Berichtdoor rovrie » 18 Mei 2018

Beste allen,

Mijn 88 jarige moeder heeft Alzheimer en vasculaire dementie.
Sinds 15 jaar (na het overlijden van mijn vader), ben ik haar vaste mantelzorger, en langzaam maar zeker ben ik voor haar allerlei aspecten van haar leven gaan leiden. Voor veel mantelzorgers herkenbaar. Ik ben gemachtigd voor haar bankrekening, maar er is geen notariële volmacht of bewindvoering.

Mijn beide zussen deden niets aan de zorg. De oudste zus kon dat niet vanwege een decennialang durende ziekte. 2 maal vroeg ik mijn jongste zus of zij een deel van de zorg op zich kon nemen. Ze zegt dan dat ze dat niet kan opbrengen.
Bij de twee ziekenhuisopnames van mijn moeder echter (2013 en 2017) , gaat zij vooraan staan. Belt regelmatig met verpleegkundigen en artsen. Regelt een bed voor mijn moeder met handbediening, waarmee mijn moeder niet (meer) kan omgaan (als voorbeeldje) enzovoort. Als moeder weer thuis is en de storm is gaan liggen, is mijn zus ook weer weg. Het zelfde gebeurt met kerstmis en moeders verjaardag: Zus staat in de schijnwerpers maar: publiek weg, zus weg.
Na en tijdens diverse conflicten heb ik verschillende pogingen gedaan met mijn zus in gesprek te gaan en zelfs mediation voorgesteld. Dat weigert ze. Als ik haar iets in de weg leg wordt gereageerd met kwetsende en denigrerende opmerkingen.

Nu heb ik zelf gesprekken met een psycholoog in de eerste lijn over: hoe om te gaan met zus. Van meerdere kanten is het advies dat ik de verantwoordelijkheid voor mijn moeder overdraag aan mijn andere zussen. Ik kan er namelijk niet meer tegen. De andere zus wil na haar decennialange ziekte wel helpen, maar ze kan niet niet alleen de verantwoordelijkheid dragen.
Mijn narcistische zus weigert de hele verantwoordelijkheid over te nemen. Het komt erop neer dat ze wel wil dat ik de administratie blijf doen en de hele zorg voor en rond moeder. Maar op momenten dat het er op aankomt wil ze graag de belangrijkste zijn. Ondertussen mij opdrachten gevend om bepaalde dingen te doen.
Nu mijn moeder is verhuisd naar een zorgappartement is de zaak opnieuw geëscaleerd: ik maak afspraken met de ontruimer en mijn zus gaat dan met het bedrijf bellen en alles anders regelen dan ik heb gedaan.
Mijn moeder wil wel dat ik haar belangen blijf behartigen, maar ze wil geen notariële volmacht en voor mentorschap is het nog geen tijd. Ik wil ook geen mentoraat in deze situatie.
Voor mijn eigen geestelijke gezondheid is het tijd de verantwoordelijkheid in deze hele situatie los te laten.
Maar die verantwoordelijkheid wordt aan de andere kant niet opgepakt.
Er is geen wettelijke oplossing.

Kent iemand zo'n situatie en hoe zou ik dit kunnen oplossen? Hoe zou ik de verantwoording kunnen loslaten en overdragen waarbij er nog steeds goed voor moeder wordt gezorgd? Ik ben heel benieuwd naar reacties..
Laatst gewijzigd door rovrie op 19 Mei 2018, 2 keer totaal gewijzigd.
rovrie

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Nima » 18 Mei 2018

Ik wil je heel veel sterkte wensen! Moeilijk he dat moeten samenwerken als kinderen in zo'n situatie en zo verschillend zijn. Goed dat je aangeeft waar je grenzen liggen! De eerste stap op weg naar een oplossing.

Kun je met de arts van je moeder overleggen samen met je moeder of alleen? Of met de verzorging in het tehuis? Ik denk ook misschien aan bewindvoering door een bureau, dan kunnen jij en je moeder de administratie uit handen geven? Maar dat is mijn eigen stokpaardje ;)

Misschien kunnen de experts bij de Alzheimer stichting je verder helpen. Sterkte en succes!
Nima

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor rovrie » 19 Mei 2018

Hallo Nima,

Dank voor je reactie.
Met de huisarts van mijn moeder heb ik overlegd: moeder is nog steeds wilsbekwaam. Dus mentorschap en bewindvoering kunnen niet. Het probleem m.b.t. de wettelijke vertegenwoordiging in het kader van familieproblemen kan ik niet bespreken met de verzorging.
De druk van de mantelzorg ligt niet zozeer bij de administratie.
Het grootste probleem binnen de zorg voor moeder is voor mij het gedrag binnen de familie. Dat maakt dat het op zeker moment niet meer te doen is. Op ieder klein dingetje dat gebeurt heb ik een heftige over-reactie.
Ik heb in eigen kring al contact met een dominee en een psycholoog.

Eigenlijk komt het probleem neer op:
Wat doe je als verantwoordelijkheid moet worden overgedragen, maar er is aan de andere kant (nog) niets of niemand om die verantwoordelijkheid op te pakken?
rovrie

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor klachtenoverdezorg » 05 Augustus 2018

rovrie schreef:
> Hallo Nima,
>
> Dank voor je reactie.
> Met de huisarts van mijn moeder heb ik overlegd: moeder is nog steeds
> wilsbekwaam. Dus mentorschap en bewindvoering kunnen niet. Het probleem
> m.b.t. de wettelijke vertegenwoordiging in het kader van familieproblemen
> kan ik niet bespreken met de verzorging.
> De druk van de mantelzorg ligt niet zozeer bij de administratie.
> Het grootste probleem binnen de zorg voor moeder is voor mij het gedrag
> binnen de familie. Dat maakt dat het op zeker moment niet meer te doen is.
> Op ieder klein dingetje dat gebeurt heb ik een heftige over-reactie.
> Ik heb in eigen kring al contact met een dominee en een psycholoog.
>
> Eigenlijk komt het probleem neer op:
> Wat doe je als verantwoordelijkheid moet worden overgedragen, maar er is
> aan de andere kant (nog) niets of niemand om die verantwoordelijkheid op te
> pakken?

Als je moeder nog wilsbekwaam is zou ik je willen aanraden om direkt de situatie aan haar uit te leggen en een volmacht regelen.
Je kan ook familie mentor worden. Daarmee heb jij de touwtjes in handen.
Het mentorschap en bewindvoerderschap wordt ook aangevraag als er familie conflicten zijn.
Een waarschuwing is op zijn plaats. Als er een externe mentor en/of bewindvoerder is aangesteld door een rechter betekend dat helemaal niet dat de problemen zijn opgelost, ze kunnen zelfs veel erger worden.
Stel dat de externe mentor en bewindvoerder het heel goed met je zus kan vinden en niet met jou...
Dat gebeurt. Een mentor behoort onpartijdig te zijn, maar het is nog steeds zo dat iedereen mentor kan worden.
Heel goed oppassen dus en het liefst zelf mentor worden van je moeder.
klachtenoverdezorg

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Carolina » 17 November 2018

Even een vraagje: Mijn moeder woont in een verpleeghuis op de pg afdeling. Ben ik als mantelzorger ook verantwoordelijk voor het kwijtraken van haar spulletjes zoals boekjes, kleding, sieraden, horloge, schilderijtjes?
Carolina

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 17 November 2018

Dag Carolina,

Je moeder is opgenomen op een pg, zij heeft moeten tekenen voor opname, de verantwoordelijkheid voor haar zorg en welzijn ligt bij het verpleeghuis. Er wordt wel geadviseerd geen waardevolle bezittingen mee te nemen naar een verpleeghuis. Mocht er schade zijn aan haar bezittingen door derden dan is het verpleeghuis hiervoor verzekerd. Dit heb ik zelf ervaren toen een cliënt een schilderij van een andere cliënt ernstig had beschadigd, deze werd vergoed door de verzekering van het verpleeghuis. Evenals een scheerapparaat welke door de verpleging uit elkaar was gehaald en warvan daarna onderdelen misten, werd vergoed. De bewijslast zal alleen niet altijd zo duidelijk zijn als in deze gevallen. Ga een gesprek aan met jouw EVV-er (jouw toegewezen contactpersoon/verpleegkundige) en bespreek wat je mist. Zij kunnen dan hun best doen deze bezittingen te achterhalen, soms gaan andere cliënten ermee aan de haal en 'verstoppen' deze, of cliënten maken hun eigen bezittingen zoek. Het is belangrijk dat de verpleging en teamleiding op de hoogte worden gebracht van de vermiste voorwerpen.

Lees eens deze links: https://www.consumentenbond.nl/je-recht ... instelling
https://mantelzorgelijk.nl/is-verantwoo ... pleeghuis/
Je kunt je vraag ook neerlegen bij Berit Mulder onze kandidaat-notaris: https://dementie.nl/hulp-en-advies/expe ... at-notaris

Succes!
onderzoeker30 (vrijwilliger)