Vragen over nieuwe PGB's 2015

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Vragen over nieuwe PGB's 2015

Berichtdoor Gerra » 31 Augustus 2014

Hallo mensen,

Heb het hele internet afgezocht over hoe het zit als je in 2015 een PGB zou willen aanvragen maar het is zo onduidelijk dat je er niet uitkomt. Wat ik begrijp van alle stukken en brokken die ik tegenkwam is dat zorgverzekeraars de PGB's moeten verstrekken maar dat door nieuwe, strengere eisen, mensen met dementie er niet meer voor in aanmerking komen omdat zij geen eigen regie kunnen voeren? Verder las ik dat de zorgverzekeraar gaat over PGB betreffende zorg en verpleging, maar dat de gemeente gaat over PGB betreffende begeleiding aan huis. Hier kom je toch gewoon niet meer uit! Ik ben al geen voorstander van PGB vanwege de enorme rompslomp en de ingewikkeldheid maar de casemanager stelde voor om over een tijdje een ZZP5 indicatie aan te vragen en deze om te zetten naar een PGB. Ik betwijfel echter of zijzelf wel op de hoogte is van alle veranderingen die er gaan komen.
Gerra

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 31 Augustus 2014

Mijn eerste gedachte is. Waarom bel je het CAK niet even op.
Dat is de uitkeringinstantie naar mijn mening.
Misschien is het wel het CIZ. Nou die hebben ook een telefoonnummer.
Succes.
leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor jostrol » 31 Augustus 2014

er is mij verteld dat als je een ZZP5 indicatie hebt en dagbehandeling vorm, dat dit een probleem gaat worden.
m.a.w., als je partner nu nog naar een vorm van dagbehandeling gaat en hier nog kan blijven, vraag dan geen ZZP5 aan.
Dan raak je de dagbehandeling kwijt!

PGB heb ik me maar kort in verdiept, ik zag toen door de bomen het bos niet meer.
Je kunt de PGB wel helemaal laten uitzoeken en laten beheren door de SVB.

informatie kun je ook bij de gemeente-WMO/CAK- die berekenen ook de eigen bijdrage bij;
Zorg zonder verblijf

CAK: 0800-1925(gratis nr)
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Very » 31 Augustus 2014

En als je dan advies krijgt van het CAK laat ze het dan schriftelijk bevestigen. Ze weten daar vaak echt niet wat ze aan het doen zijn.
Succes Very
Very

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Gerra » 31 Augustus 2014

bedankt voor de antwoorden!
Gerra

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Lex M » 01 September 2014

Op een webpagina van het zorgkantoor van CZ is het volgende te lezen:

"Organisatie van uw pgb in 2015

Ontvangt u een pgb van het zorgkantoor? In 2015 verandert de organisatie van de zorg. Hierdoor is het niet meer vanzelfsprekend dat het zorgkantoor uw pgb uitvoert. In plaats daarvan kan het zijn dat u uw pgb in 2015 ontvangt van:
uw gemeente
uw zorgverzekeraar
uw zorgkantoor
U kunt niet zelf kiezen van wie u een pgb krijgt. Dit wordt bepaald door de overheid. Na de zomer start de overheid met een landelijke voorlichtingscampagne. Daarna zal uw zorgkantoor, uw gemeente of uw zorgverzekeraar u laten weten wat deze veranderingen voor u persoonlijk betekenen.

Uw persoonlijke situatie
Op dit moment kunnen wij helaas nog niet precies vertellen wat de veranderingen voor u betekenen. "

Afwachten dus.
Lex M

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor egeurts » 15 September 2014

3 jaar geleden kreeg mijn nu 91 jarige vader met Alzheimer, een ZZP5 indicatie met ZIN. Omdat mijn moeder nog leefde werd hij passief op een wachtlijst geplaatst voor opname en mijn moeder droeg de zorg voor hem.
Anderhalf jaar geleden stierf mijn moeder plotseling en hebben mijn zus en ik de 24uurs zorg op ons genomen, bijgestaan door onze broers, maar zonder hulp van Thuiszorg. Door ernstige ziekte van mijn zus, kan onze zorg op deze wijze niet langer gecontinueerd worden en moeten we op korte termijn een andere oplossing vinden.
Mijn vader wil niet opgenomen worden (wil zijn vrijheid niet kwijt, begrijpelijk) en er kon geen BOPZ afgegeven worden.
We willen nu een zorgaupair in huis nemen. Hiervoor moet eerst een herindicatie plaatsvinden, aangezien de situatie van mijn vader vergeleken 3 jaar geleden geheel anders (en slechter) is. Daarvoor moet deze 91 jarige man persoonlijk verschijnen op het zorgkantoor tientallen km's rijden. Blijkbaar komt men voor een herindicatie niet aan huis, zoals bij de eerste indicatiestelling.
Bij het omzetten van ZIN naar PGB's hoorden wij dat dit niet zomaar kon. Wij moesten onze vader eerst wilsonbekwaam laten verklaren door een arts en rechter en daarna pas kan het omgezet worden. Het bevreemd ons zeer dat, hoewel wij een notariële akte hebben waarin mijn zus en broer met toestemming van mijn vader en de andere broers en zussen, samen met mijn vader beslissingen mogen nemen en hem helpen bij medische- en financiële zaken, maar daar schept men geen belang in.
We kunnen ons moeilijk voorstellen dat iedere Alzheimer patiënt die ZIN wil omzetten in PGB's eerst ontoerekeningsvatbaar moet worden verklaard. Wie is dit ook overkomen? Is dit nieuw met het oog op die nieuwe PGB's wetgeving in 2015 of is dat altijd al zo geweest.
egeurts

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor jostrol » 15 September 2014

Ik heb hier niet eerder van gehoord.
Hieronder een site waar ze je hierover hoop ik meer kunnen vertelllen over 24 uurs zorg zonder verblijf en welke eisen.
Het lijkt mij niet juist dat er eerst een ontoerekeingsvatbaar verklaring gesteld moet worden.
Maar ik weet hier niets van af, je loopt wel tegen steeds meer gekke dingen op.
ik hoop dat je er wat aan hebt:
http://www.zusterjansen.nl/24-uurs-verpleging
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor jostrol » 16 September 2014

Had je vader al een CIZ voor 2011?
Dan moet hij idd geherindiceerd worden,