Stemmen

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Stemmen

Berichtdoor Lex M » 02 Maart 2017

Bij gebrek aan een beter alternatief plaats ik dit bericht in deze rubriek.
Ik heb al een aantal verhalen gelezen over de kwestie 'stemmen door mensen met dementie'. Wat aan de orde komt, is de mogelijkheid zelf te stemmen of via een machtiging waarop de betrokkene zijn/haar handtekening gezet heeft.
Maar wat als de betrokkene niets meer zelf kan? Het meest voor de hand liggende is dan misschien: niet stemmen.
Echter wij hebben ooit elkaar 'notarieel gevolmachtigd' oftewel formeel laten vastleggen dat ieder van ons beslissingen voor de ander mag nemen. Dat impliceert ook handtekeningen zetten. Dus mag ik ook als 'notarieel gevolmachtigde' de stemmachtiging van mijn geliefde tekenen en zo voor haar stemmen?
Lex
Laatst gewijzigd door Lex M op 02 Maart 2017, 1 keer totaal gewijzigd.
Lex M

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor frans 50 » 02 Maart 2017

Bijzonder onderwerp.
ik zal dat ook op mijn dagbehandeling in de groep meenemen hoe ze daar over denken.

persoonlijk: ik ben nog "redelijk" in staat om een aantal handelingen "nog" zelf te doen.
alhoewel we op het punt staan en sommigen dingen al hebben laten machtigen door en voor mijn echtgenoot.

Ik heb een stemkaart toegestuurd gekregen, per post.
altijd meenemen als u gaat stemmen:
-Deze stempas
-Uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs uit Nederland
de geldigheid van deze documenten mag bij het stemmen maximaal 5 jaar zijn verlopen

Strikt persoonlijk!
Deze stempas is alleen geldig voor de geadresseerde: deze pas is het bewijs dat u mag stemmen en is alleen geldig als uw naam en adres erop gedrukt staan.
Misbruik van deze persoonlijke stempas is strafbaar.
Dus als dementerende kan ik nog gewoon stemmen, begrijpbaar of niet ik kan nog tekenen.

Maar bij volmachtbewijs word het moeilijker / ingewikkelder.
geld een eerder gemaakte algemene volmacht als je niet meer zelf kan tekenen ???

Voor vele diverse en ander instanties was per telefoon of bij bijzijn van mijn echtgenoot een gewoon ja of nee antwoord genoeg.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Leentje51 » 02 Maart 2017

Goh... ik ben de administratie van mijn ouders aan het doen... ik zal morgen de stempassen vinden denk ik.
Had daar nog helemaal niet bij stil gestaan.
Leentje51

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 02 Maart 2017

Zodra iemand niet meer wilsbekwaam is verliest hij feitelijk zijn kiesrecht. In de praktijk zal het hierop neerkomen dat wanneer je op een gesloten afdeling terechtkomt je geen stembiljet meer ontvangt?
Alleen hoe dit voor thuiswonenden zit, hoe dit geregistreerd wordt? Misschien goed om dit voor te leggen aan iemand van Alzheimer-Nederland.
Hier nog informatie over stemmen als je naaste dementie heeft:
https://dementie.nl/nieuws/mag-mijn-naa ... ie-stemmen
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Geen stempas meer wanneer in verpleeghuis (gesloten afdeling)? Nee hoor. Ik heb haar stempas hier voor mij liggen.
Ik stel de vraag omdat nergens ingegaan wordt op de notariële volmacht.
Lex M

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Dag mldklh,

Oké. Ik heb je vraag over de notariële volmacht voorgelegd aan iemand van Alzheimer-Nederland.
Hoe het nu zit met een notariële volmacht daar ben ik nu ook wel benieuwd naar.

Goed dat het aan de orde komt.

Zij is totaal afhankelijk, van mij en van (mensen in) de zorg. Hoe de zorg er uit ziet, hangt deels af van degenen die het voor het zeggen hebben. Een deel van dezen wordt gekozen. Ze heeft mij gevolmachtigd om beslissingen voor haar te nemen. Zou ik dan niet namens haar mogen stemmen, bijvoorbeeld op degene die in mijn ogen de zorg voor haar het beste behartigt?
NB. Ik dram misschien een beetje omdat ik het een principële zaak vind.
Lex M

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Beste mldklh,

Dat ben ik uiteraard volledig met u eens. Ik vind niet dat u dramt, het is in het belang van uw vrouw dat de zorg goed geregeld is. In ons geval was het te laat om een regeling te treffen bij een notaris, alles is in versneld tempo gegaan. Dit geeft maar weer eens aan dat een volmacht op tijd geregeld moet worden, dementie is onvoorspelbaar in zijn beloop.
Vriendelijke groet,

In dit krantenartikel wordt uitgelegd dat iedereen een stempas ontvangt zelfs bij gevorderde dementie:
https://www.trouw.nl/home/wat-moet-ik-m ... ~aa8e9f55/

Een notariële volmacht is voor iedere volwassene zinvol, ongeacht leeftijd.

Het artikel in Trouw ken ik al. Staat ook niets in over de 'algehele volmacht'.
Lex M

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie: