Het belang van bewindvoering

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Het belang van bewindvoering

Berichtdoor Nima » 14 Mei 2018

Ik zou iedereen in een situatie met een ouder met dementie met meer dan één direct betrokkene (kinderen) met klem willen aanraden vooral wel bewindvoering aan te vragen. Daarmee voorkom je nare situaties en familieruzies. Bewindvoering zorgt voor transparantie bij de financiële zaken. Bewindvoering lijkt een nare stap maar is een beschermingsmaatregel waarmee je degene die niet meer kan beslissen beschermt en helpt. Een positieve stap dus!

Gelukkig heeft mijn moeder niet meer hoeven meemaken hoe haar kinderen ruzie hebben gekregen over haar spaargeld. Dit heeft helaas inmiddels tot een onherstelbare breuk geleid. Kort de situatie: Mijn moeder had mijn broer gemachtigd voor haar rekening. Dit tevens met het oog op latere ontwikkelingen. Op mijn advies trouwens, ik kon toen nog goed met mijn broer overweg. Nadat mijn moeder 3 jaar geleden in een verpleegtehuis werd opgenomen, ging dit de eerste twee jaar redelijk goed. Hij bleek alleen wat non-communicatief en liet af en toe wat rekeningen te lang liggen. Tot ik tot mijn grote schrik constateerde dat er grote bedragen verdwenen en mijn broer weigerde dit terug te storten.

Ik heb vervolgens bewindvoering aangevraagd en nu beheert een bewindvoeringsbureau de zaken van mijn moeder. Achteraf denk ik, had ik dat maar veel eerder gedaan! Dan is er namelijk sowieso al transparantie. En kun je alle zaken officieel goed regelen: belastingaangifte namens de persoon, financiën officieel overnemen, enzovoorts. En je voorkomt dat er dingen gebeuren die degene die dementeert zelf niet zou willen.

Ook als je prima met elkaar kan opschieten, raad ik bewindvoering aan. Je voorkomt er mogelijke problemen mee. Die problemen treden helaas vaker op dan je zou willen. Mantelzorg bij ziekte en omgaan met dementie is een zware situatie waarbij je dit soort zaken juist niet mee wilt maken. Maar het is waarschijnlijk ook een situatie waarbij je als kinderen van opeens op elkaar bent aangewezen en echt goed moet kunnen samenwerken. En het is helaas niet vanzelfsprekend dat dit ook lukt.
Nima

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor klachtenoverdezorg » 05 Augustus 2018

Ik spreek uw bericht tegen.
Bewindvoerderschap betekend helemaal niet dat er transparantie is over de transacties.
Een bewindvoerder is dat n.l. niet verplicht.
Beter gezegd, een bewindvoerder is niets verplicht. Overigens geldt dit ook voor het mentorschap.
Voordat u een bewindvoerder inschakelt moet u eerst een aantal zaken vastleggen met de bewindvoerder.
1) verplichte inzage op welk moment dan ook.
2) geen inmenging in relaties omdat de bewindvoerder de client in rechte kan vertegenwoordigen en kan verdienen aan de extra uren die samen kunnen gaan met een rechtszaak.
Laten tekenen, is de bewindvoerder weigerachtig dan bent u gewaarschuwd.
Niet doen!
klachtenoverdezorg

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Evelien84 » 06 Augustus 2018

Hallo Nima,

Goed dat je de mogelijkheid van bewindvoering aaankaart. Ik zou het ook aanraden als er maar een betrokkene is en niet alleen bij meerdere. Ikzelf ben enigst kind en alleen verantwoordelijk voor de zorg voor mijn vader in een verpleeghuis. Ik was al gemachtigd op zijn rekening, maar ik kreeg het bij diverse instanties niet voor elkaar oa om de post naar mij te laten sturen ondanks een brief van de verpleeghuisarts. Ik heb toen bewindvoering aangevraagd en sindsdien luistert vrijwel elke instantie in een keer en wordt de post ook naar mij gestuurd.
Ik zou overigens wel zo veel mogelijk een vertrouwd iemand de bewindvoering laten doen. Er zijn genoeg cowboys in bewindvoerdersland.

Mentorschap zou ik vooral bij iemand binnen de familie neerleggen. Een ander kent de dementerende niet en zal niet kunnen handelen in de geest van de persoon.

Groet Evelien
Evelien84

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie