contactpersoon demente moeder

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

contactpersoon demente moeder

Berichtdoor Mireille » 11 Juli 2018

Hallo allemaal,

Mijn moeder heeft dementie, alzheimer en korsokov en zit in een verpleeghuis. Nu het volgende mijn oudste broer is de contact persoon. we zijn met 4 kinderen en het contact is onderling niet goed meer. Mijn oudste broer heeft wel goed contact met mijn tweelingbroer maar niet met mijn zus en mij. Nu moeten wij er achter af te weten komen dat het niet goed gaat met mijn moeder. Is hij als contactpersoon niet verplicht ons op de hoogte te houden. Mijn zus en ik zijn zo bang dat als het zover is we er te laat achter komen. Weet iemand wat onze rechten zijn?
Mireille

Geboortejaar:
1976
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 12 Juli 2018

Dag Mireille,

Nee, je broer is dat niet verplicht. Iemand is 1e contactpersoon, aanspreekpunt van de familie en vertegenwoordigd daarmee de patiënt. Details over de behandeling en het welzijn van je moeder wordt met de contactpersoon besproken en indien deze niet bereikbaar is met de 2e contactpersoon, die genoteerd staat: https://www.goedvertegenwoordigd.nl/faq ... tpersonen/
Ben je het met deze gang van zaken niet eens of komen jullie hier niet samen uit, dan kan er mentorschap aangevraagd worden via de kantonrechter: https://dementie.nl/behandeling-0/zorgb ... j-dementie
Onderaan die pagina zie je onze expert Kandidaat-notaris staan, voor meer specifieke vragen over het mentorschap kun je ook haar benaderen. Heel veel sterkte met deze moeilijke situatie.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor loek » 12 Juli 2018

Beste Mireille,
Ga het gesprek aan met je broers. Met z'n vieren afspreken en "over het welzijn van je moeder praten".
Ik neem aan dat dat jullie nog wel verbindt , het welzijn van je moeder.
Probeer er uit te komen, maak bijvb. een fam. app aan, waarin iedereen (als hij/zij bij je moeder is geweest) even kort
verteld hoe het was. Dit zou los moeten staan van jullie onderlinge verstandhouding. Het gaat immers om je moeder.
Is er een reden waarom hij jullie niet informeert ?
Kom jij (of je zus) nog wel regelmatig bij je moeder langs ? Wie heeft geregeld dat hij 1e contact persoon is , en is daar een reden voor ?
En wie is er dan 2e contact persoon ? Enfin Mireille, probeer er met je broers en zus over te praten; dat is de 1e stap lijkt mij.
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor klachtenoverdezorg » 05 Augustus 2018

Beste Mirheille,

Het is heel belangrijk om te weten wie de 1e k.p heeft aangewezen. Ook is het wel degelijk de bedoeling van dit systeem dat de 1e kp de informatie doorgeeft aan de andere kinderen.
Dit systeem is zo opgezet dat een zorginstelling niet alle kinderen hoeft te voorzien van alle info over je moeder. Helaas wordt dit systeem ook misbruikt, zowel door familie als een zorginstelling.
Er komen hier vaker klachten over binnen.
vraag 1) Hoe gaat de zorginstelling om met het gegeven dat hij niets doorgeeft aan de andere kinderen.
vraag2) Kunnen jullie iemand anders uit de familie aanwijzen om deze taak over te nemen?

Waar je nu echt voor gewaarschuwd moet worden is dat een zorginstelling ook het mentorschap kan aanvragen.
Het mentorschap is ooit bedoeld om iemand te helpen, maar helaas wordt ook deze functie misbruikt door zorginstellingen om de macht te behouden.
Let goed op.
Een mentor is n.l. ook NIET VERPLICHT, hoe gek het ook klinkt, om welk familielid dan ook maar in te lichten over wat er met je moeder gebeurt of als er iets aan de hand is.
Ook is het zo dat een mentor mee kan beslissen over medicatie en nu komt het, als er conflicten onstaan met de familie, kan de mentor je moeder in rechte vertegenwoordigen.
Dat houdt in dat als er een rechtszaak komt, de mentor via een toevoeging (als er geen geld is) procederen uit naam van je moeder.
Dit is een feit!
Het gevolg hiervan is dat een mentor, als hij ook bewindvoerder is, de kosten voor de gemaakte extra uren van de rekening van je moeder af halen waar zij niets van weet!

Om niet in deze afschuwelijke situatie terecht te komen is het vereist om alle familieleden op 1 lijn te krijgen en samen er uit te komen.
Voorkom ten alle tijden dat je een externe mentor en/of bewindvoerder krijgt.
Wat wel een optie is, is dat 1 van jullie een familie mentor wordt, maar dan moet je wel aan de rechter duidelijk maken dat diegene is gekozen door je moeder en wat ook heel belangrijk is, is dat de familie mentor goed kan communiceren met de zorginstelling.
Het slechte van dit systeem is dat de belangen van een externe mentor niet liggen bij het welbevinden van hun client, maar bij het verkrijgen van clienten en laten de zorginstellingen nu juist dat doen.
Mocht je info willen hebben of nog vragen dan kan je me mailen.
Laat eerst maar weten via deze site of je dat wenst.

ps de website goedvertegenwoordigd is partijdig omdat de tekstschrijvers zelf bewindvoerders zijn en zij ervan uit gaan dat een mentor alleen beslissingen neemt in het belang van de client. Dat kan, maar is niet altijd het geval en dan moet je echt oppassen omdat er jaren van ellende kunnen volgen.
klachtenoverdezorg

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Mariëtte (Alzheimer Nederland) » 08 Augustus 2018

Beste Mireille,

Wat naar dat de communicatie met de broers en zussen onderling niet goed verloopt. Onderzoeker30 en Loek hebben je al goede adviezen gegeven. Daar kun je zeker mee aan de slag.
Wanneer er binnen de familie onenigheid is, is het aanstellen van een mentor een goede keuze. Misschien is een ander familielid (een oom of tante bijvoorbeeld) of een vriend(in) van de familie bereid deze rol op zich te nemen?
Een andere mogelijkheid is dat je je moeder laat vertegenwoordigen door een vrijwilliger van Mentorschap Nederland https://www.mentorschap.nl/

Mocht de rechter kiezen voor een professionele mentor, dan is dat ook prima. Er zijn veel goede, betrokken mentoren. Hoewel er ook verhalen van situaties waarbij het niet goed gaat bekend zijn, blijven dat uitzonderingen. Uiteraard is het wel belangrijk dat jullie als kinderen betrokken blijven bij je moeder, zodat je weet wat er speelt en de artsen en verzorgers kunt vertellen hoe uw moeder het liefst behandeld zou willen worden. Dat weten jullie als kinderen het beste.

De Website https://www.goedvertegenwoordigd.nl is een goede, betrouwbare website met veel informatie over hoe wettelijke vertegenwoordiging in Nederland georganiseerd is.

Hartelijke groet, Mariëtte
Mariëtte (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geslacht:
Vrouw