Vriendin /dochter

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Vriendin /dochter

Berichtdoor Dedijk3 » 11 December 2018

Mijn vader is sinds een aantal dagen opgenomen in een tehuis na een incident. De laatste maanden regelmatig contact met vader en zijn vriendin, omdat het thuis niet meer ging. Verzorging was voor haar ook te zwaar. Dus het probleem zit niet in de opname, ookal hoorde ik daar pas dagen later van. Ik informeerde bij bezoek aan mijn vader naar zijn welbevinden, maar ze mochten mij niet informeren omdat ik niet op de contactenlijst sta opgegeven. Dat is zijn vriendin (logisch) en als 2e haar dochter. Aangezien ik normaal contact had met zijn vriendin (dacht ik) heb ik gebeld met haar, maar ben nu niet meer welkom. Dus ook niet in het huis van mijn vader.
Mijn intentie is alleen dat er zaken geregeld moeten worden en dat ik daarbij betrokken wil zijn. Mijn vader en zij zijn niet getrouwd, of geregistreerd partnerschap. Ook is zij geen gemachtigde over zijn bankrekening, al bezit zij zijn pinpas en pincode.
Ik hoop dat zij gewoon in de huurwoning kan blijven. Alle spullen blijven daar gewoon ook staan. Ben nergens op uit. Waar het mij om gaat is dat alles voor beiden goed geregeld wordt.
Maar waar sta ik wettelijk gezien?
Laten we duidelijk zijn dat ik hoop in normale omgang met zijn vriendin tot samenwerken dingen voor beiden te kunnen regelen
Dedijk3

Geboortejaar:
1967
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 15 December 2018

Dag Dedijk,

Wettelijk sta je natuurlijk heel sterk, omdat er geen geregistreerd partnerschap is naar jouw weten.
Ik vind het niet zo correct van de vriendin van je vader dat ze jou zo slecht op de hoogte houdt. Wellicht is er ergernis omdat de verzorging voor haar heel zwaar werd. Jij had natuurlijk ook 2e contactpersoon kunnen zijn, in de praktijk betekent dit echter wel dat alle informatie via de 1e contactpersoon loopt, slechts als deze niet bereikbaar is belt men de ander.
Wil je meer weten over je opties en rechten, neem dan contact op met onze expert: https://dementie.nl/hulp-en-advies/expe ... at-notaris (zie onderaan die link). Je zou ook bewindvoerderschap kunnen overwegen: https://dementie.nl/financien/financiel ... t-dementie
Is er geen mogelijkheid om nog eens bij de vriendin langs te gaan en rustig met haar te praten over de situatie. Er zullen ook later zaken geregeld moeten worden aangaande de financiën en de persoonlijke spullen. Leg anders uit dat je nergens op uit bent alleen graag betrokken wilt zijn. Heel veel sterkte.
onderzoeker30 (vrijwilliger)