Euthanasie verklaring elk jaar vernieuwen?

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Euthanasie verklaring elk jaar vernieuwen?

Berichtdoor Karlijn » 16 Juli 2019

Goededag,
Karlijn hier, 26 jaar. Bij mijn vader van 62 is onlangs Alzheimer gediagnosticeerd. Zijn moeder is hier ook aan gestorven. Hij was toen op een leeftijd dat hij dit proces, de lijdensweg volledig bewust heeft meegemaakt.
Dit heeft er bij hem voor gezorgd dat hij graag nu hij nog helder is alvast een euthanasieverklaring vast wil leggen.
Echter liepen we tegen het probleem aan dat deze elk jaar vernieuwd, opnieuw ingevuld moet worden. Ergens natuurlijk zeer begrijpelijk maar niet erg realistisch voor iemand in een later stadium van Alzheimer.
Is hier een oplossing voor?
Hij zou het juist nu vast vastleggen omdat hij goed weer wat hem te wachten staat en niet uiteindelijk jarenlang als 'kasplantje' wil leven. (voor nu wil hij gewoon nog blijven leven, hoor, het gaat echt om het laatste stadium).
Bij voorbaat ontzettend bedankt namens het hele gezin.
Met vriendelijke groet,
Karlijn
Karlijn

Berichtdoor josha » 16 Juli 2019

Dag Karlijn

Sommige artsen maken hun eigen regeltjes hierin, het staat NERGENS in de wet dat jij die verklaring elk jaar moet vernieuwen.
Kijk de euthanasiewet er maar op na.
De artsen [ KNMG] hebben zelf een euthanasiewet gemaakt, dieveel uitgebreider is, dan van wat er over in de wet staat.[ kun je ook opvragen bij je huisarts]
Je gaat ook niet elk jaar naar de notaris om je testament te vernieuwen, Heb jij de euthanasieverklaring eenmaal neergelegd bij de huisarts, is het volledig geldig.
Wel vinden ze het fijn dat je iedere keer als je bij de dokter moet zijn nog even bevestigd dat je er nog steeds achter staat Maar is absoluut niet nodig .

De artsen van de Levenseinde Kliniek verzinnen telkens wat anders om maar niet tot euthanasie te hoeven over gaan bij mensen met dementie, bang voor vervolging door justitie. Het lijkt wel een hetze bij deze regering....

Mijn moeder had een euthanasieverklaring ingevuld in 1996. In 2001 werd ze opgenomen in het verpleeghuis voor dementie. Ze kwam in 2017 op bed te liggen in het laatste stadium van dementie en dat was zo vreselijk dat ik besloot om euthanasie aan te vragen voor haar. Ze was een mummie geworden die niets meer zelf kon...... Ik heb het verzoek in Oktober 2018 gedaan bij de Levenseinde Kliniek....[ je weet dat ze in het verpleeghuis geen euthanasie uitvoeren?].... ze was toen bijna 100 jaar..
Het is afgewezen op belachelijke gronden......de verklaring was VEROUDERD en het was niet aangetoond dat moeders ONDRAGELIJK leed.
Dus ook weer eigen interpretatie van de wet.. zo bang voor vervolging....

Ik heb hier veel over geschreven op het forum, zoek het maar eens op.

Maar op je vraag terug te komen... nee is niet verplicht maar overleg met de huisarts wat deze er van vindt. Ook is het belangrijk of de dokter het zou willen uitvoeren als het zover is... Anders moet je nog op zoek naar een andere huisarts....

Ik hoop dat je vader nog heel lang gelukkig en gezond blijft maar het is goed om je nu al te laten informeren over deze zaken

Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 16 Juli 2019

onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Karlijn » 18 Juli 2019

Hallo Josha,
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie en informatie. Hier kan ik zeker iets mee, ik ga het doorgeven.
Met vriendelijke groet,
Karlijn
Karlijn

Berichtdoor vriendenzorg » 21 Augustus 2019

Hoi Karlijn (en familie)

Je schrijft over de euthanasie verklaring, maar misschien is het goed om het breder te bekijken en een levenstestament op te stellen. Een euthanasie verklaring kan daar onderdeel van zijn.. Je kun de documenten ook samen met je vader doornemen. Zo weet je welke vragen je kunt verwachten, welke wensen je juridisch kunt vastleggen en hoe je vader er overdenkt. ( Bijvoorbeeld over 1ste medisch gevolmachtigde en 2de medisch gevolmachtigde.) Je hoeft trouwens niet per se naar een notaris, een arts kan ook wilsbekwaamheid vaststellen en die verklaring toevoegen. Fijn dat jullie er samen goed over kunnen praten.
vriendenzorg