Levenstestament en verklaring wilsonbekwaamheid

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Levenstestament en verklaring wilsonbekwaamheid

Berichtdoor Katja66 » 16 Augustus 2019

Mijn oom met vasculaire dementie heeft een aantal maanden geleden een levenstestament gesloten. Op advies van zijn notaris, mocht ik mij daar als gekozen gemachtigde niet met het levenstestament bemoeien en dit dus ook niet inzien. Ik heb nooit begrepen waarom, maar het is zo gegaan. Concreet betekent dit dat ik intussen in een kafkaiaans wespennest terecht ben gekomen, waarvan ik niet weet hoe ik eruit moet komen. Ik ben opgenomen in zijn levenstestament als gemachtigde, samen met een goede vriend van mijn oom. Wij weten niet waartoe hij ons heeft gemachtigd en of / hoe hij de taakverdeling tussen de gemachtigden heeft bedacht. Mijn oom weet veel niet meer, maar wel dat zijn notaris hem op het hart had gedrukt het levenstestament niet met ons te bespreken. Ik weet dat de notaris bovendien heeft laten vastleggen dat het levenstestament pas in werking treedt na verklaring van een onafhankelijk arts dat hij niet meer wilsbekwaam is. En daar begint de ellende. Mijn oom heeft aangegeven zijn financiën niet meer zelf te kunnen doen. Zijn casemanager erkent dat, maar acht hem nog wel wilsbekwaam, vanwege een recent psychologisch onderzoek (waarvan zij inmiddels erkent dat dit een vals positief beeld geeft). Bovendien brandt de instelling zijn vingers niet aan het organiseren van een verklaring van een onafhankelijk arts. Zijn huisarts vindt het een ingewikkelde juridische kwestie. Zijn notaris wil mij niet te woord staan zolang hij nog wilsbekwaam is. Intussen worden zijn rekeningen niet betaald (hij wil dit op dit moment liever door een professional laten doen, maar die kan niet zomaar zijn betalingen gaan doen), ingrijpende beslissingen over noodzakelijk achterstallig onderhoud aan zijn huis niet genomen en weten wij niet wat mijn oom in zijn levenstestament heeft vastgelegd. De casemanager neemt beslissingen over zorg en ondersteuning alleen in overleg met mijn oom, op zichzelf terecht, alleen kan hij dat niet in alle opzichten meer zelfstandig.

Op welke manier kan ik erachter komen wat mijn oom wil als hij niet meer zelfstandig over zaken kan beslissen, en welke rol hij zijn gemachtigden heeft toebedeeld? Wat kan en moet ik doen en bij wie moet ik zijn om een verklaring van een onafhankelijk arts te verkrijgen over die zaken die hij niet meer zelfstandig kan behartigen? Ik ben hier nu de hele dag mee bezig geweest, en krijg geen antwoorden, omdat direct betrokkenen mij niet te woord willen staan of niet bevoegd zijn. Alvast veel dank voor informatie!
Katja66

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 17 Augustus 2019

Dag Berit,

Je kunt 1 van onze experts raadplegen op dementie.nl, bijvoorbeeld Berit, kandidaat-notaris: https://dementie.nl/hulp-en-advies/expe ... at-notaris
Leg je verhaal aan haar voor, volgens mij zijn er juridisch best mogelijkheden.

Andere experts: https://dementie.nl/hulp-en-advies/experts

Heel veel succes,
onderzoeker30 (vrijwilliger)