Het liefst zou ik haar nog vanavond ophalen tegen beter wete

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Re: Het liefst zou ik haar nog vanavond ophalen tegen beter

Berichtdoor josha » 16 Juli 2017

Dag lieve Mitsie

Ik denk wel degelijk dat je eens een instantie naar het gedrag van je man kunt laten kijken en ook in Nederland is het uit den boze hoor om een dementerende hardhandig aan te pakken... zoals jij het omschrijft.
Iemand, een instantie, laten komen die hem een tijdje gaat observeren is beslist niet hardhandig aanpakken! Ze komen hem echt met geen vinger aan hoor.. Het gedrag van je man komt ergens vandaan en zou het niet fijn zijn als je wist waar dit door veroorzaakt wordt? En het opgelost kan worden? Sorry maar ik heb een beetje het gevoel dat je man iedereen door zijn gedrag buitensluit en daar een schrikbewind mee uitvoert..

Je zegt dat je man volledig apathisch is maar je schrijft ook eerder dat hij zeer boze buien heeft, jou slaat en zijn wil wet is... niemand in zijn kamer/ niet verzorgd willen worden door het personeel... deze stijf vervloekt, zodat ze hem met rust laten.. niet meer in zijn kamer durven te komen..... dat is toch geen apathisch gedrag? Was dat maar zo dan had je toch al deze problemen niet? Bij apathisch gedrag is hij zo mak als een lammetje hoor.

En een dementerende is wilsonbekwaam, kan niet meer over zien wat goed voor hem is en al helemaal niet voor zich zelf beslissen. Dat zou zijn omgeving moeten over nemen, jij als eerste contactpersoon en het personeel. Ook de directeur steekt verder geen hand uit om JOU te beschermen. Het is echt bizar dat jij je dementerende man in dit tehuis volledig moet verzorgen en dat op jouw leeftijd! Er zullen vast ook in Belgiè instantie`s zijn, die ingeschakeld kunnen worden bij dit gedrag van je man.

Maarrrr het is natuurlijk aan jou om meer hulp in te roepen als je van deze toestand af zou willen. Als je het hier bij laat, tja dan blijft het zo, vrees ik.

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon) zoon of dochter

Berichtdoor mitsie » 17 Juli 2017

Hallo Josha,

Als ik schrijf dat mijn man volledig apatisch is zit ik er misschien naast.
Maar hoe omschrijf ik het anders, hij was ook kunstenaar, beeldhouwen, schilderen, onze woning verbouwen hij kon en deed het allemaal.
De laatste 5-6 jaar, dus, vooraleer hij werd opgenomen en nog thuis woonde was hij reeds in niets meer geinterreseerd . Zelfs niet samen in een album familie fotos bekijken.
Jaren terug zegden 2 neurologen en onze huisdokter dat hij een extreem gedrag van agressie vertoonde tengevolge van zijn alzheimer.
De laatste jaren moest ik hem thuis zelf verzorgen en in bad zetten, hij deed het niet meer en de verzorging die ons werd toegewezen zette hij brutaal buiten .
Zijn decorumverlies is al lang verdwenen.

Dus ik verwacht niet dat er nog enige verandering ten gunste gaat komen in zijn gedrag, onze 3 kinderen komen wekelijks op bezoek en ook zij merken dat mijn man vriendelijk en gedwee is in zijn kamer.
Zijn agressie komt telkens naar boven zodra je hem wil verzorgen of er iemand anders dan zijn familie in zijn kamer komt.
Tot hiertoe primeerde voor mij steeds het comfort voor mijn man, ik doe mijn best zolang mogelijk en zie wel wat de toekomst brengt.
Ik weet maar al te best dat het verzorgingstehuis tekort schiet in hun benadering van een aggresieve alzheimerpatient. Iedere demente is verschillend en moet men op een andere manier benaderen.
Ik ben reeds een 10 tal malen samen met de behandelende arts gaan praten met de directie en hoofdverpleging , maar niemand kent een oplossing en ben ik als echtgenote wel genoodzaakt dat te accepteren.

Tenslotte mijn man heeft ook niet gevraagd dat die alzheimer op bezoek bij hem zou komen .
Hartelijk dank voor je morele steun Josha.

Vele groetjes Mitsie
mitsie

Berichtdoor mitsie » 22 September 2017

Hallo aan alle lotgenoten,
Mijn echtgenoot die sinds 2008 als dementerend staat genoteerd en door 2 neurologen alzheimer werd vastgesteld, heb ik 3 jaar geleden moeten laten opnemen in een rust en verzorgingstehuis op de gesloten afdeling.
Wegens zijn onrust, afasie en agressie tegenover het personeel, ze kunnen hem niet verzorgen en zelf doet hij het niet( in vroegere berichten heb ik dat reeds vermeld) ,begint de verpleging en de behandelende dokter te suggereren dat hij een mengvorm van F.T.D. en alzheimer zou hebben.
Wie kan mij daar meer over vertellen?
Graag een reactie a.u.b.
Vriendelijke groeten,
mitsie
mitsie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 23 September 2017

Dag MItsie,
Misschien heb je hier iets aan.

Bij mijn vrouw werd 14 jaar geleden een voortschreidende Alzheimer vastgesteld.,
Wij woonden indertijd een op een in Frankrijk.
De problemen waren minimaal maar het proces was gemarkeerd en schreed voort.
Zo'n 7 jaar geleden zijn wij teruggekeerd in Nederland.
De eerste jaren woonden wij nog samen en ging zij 2 resp. 3 dagen naar een dagopvang.
Totdat ik vrijwel instortte en opname een must was. Dat houd geen paard vol.

Bedenk dus, de opname is er niet alleen voor je partner, maar ook voor jou.

Ieder mens is een individue, zo ook een dementerende.
Als er een diagnose wordt gesteld is dat als een gevolg van een aantal bevindingen.
Alzheimer is de grootste gemene deler. ca. 70 % van alle dementerenden.
FrontoTemperale Dementie is een goede tweede . 15 % en de rest wordt ingevuld door nog 50 verschillende vormen.
Er zijn ook vele mengvormen. Een beetje van dit en een beetje van dat.
Ik denk dan, wat geeft het of je door de hond of de kat gebeten wordt, het is gewoon K. en onomkeerbaar.
Bij Alzheimer verdwijnt het korte geheugen over het algemeen het eerste en dat is bij F.T.D. juist niet.
Begrijp je het verwarrende?

Je zit zo'n beetje in dezelfde situatie als ik, alleen en ik denk dat het ook met het karakter van de patiënt te maken heeft,
mijn vrouw komende december inmiddels al weer 4 jaar verblijvend in een verpleeghuis, heeft zich totaal geschikt
in haar situatie. Dat heeft bij ons ongeveer een jaar geduurd.
Mijn vrouw is een pleaser en kust met enige regelmaat iedere verzorgende. Bij haar is het proces inmiddels het moment gepasseerd dat zij kind aan het worden is.
Tegenwoordig word ik ook niet iedere dag dat ik er ben nog herkend. Ik ben dan een mijnheer of haar vader of broer.

Ik wil je dringend adviseren, probeer een stapje terug te doen.

Ik ging de eerste 2 jaar 2 maal per dag naar mijn vrouw en zat er dan dagelijks 4/5 uur.
Ik bemerkte dat ik weer op instorten stond en heb toen rucksichloss besloten om alleen nog maar 's morgens te gaan.
Het voelde als een hele stap maar oh wat ben ik achteraf blij dat ik deze keuze gemaakt heb.
Als ik nu tegen 1 uur bij mijn vrouw vertrek gaat er een knop om en heb ik de hele dag verder voor mijzelf.
Op het moment dat ik vertrek is mijn vrouw mij al weer vergeten.

Sterkte.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor mitsie » 23 September 2017

Dag Leo,

Bedankt voor je reactie, het is zoals je zegt ,of je nu door een hond gebeten wordt of door een kat, het is en blijft een rotziekte. Ik ben er al verschillende malen onderdoor gegaan, maar ondanks dat ben ik mezelf verplicht iedere dag mijn man te verzorgen . Hij is tijdens de nacht incontinent en nat tot in zijn hals, wil zich enkel door mij laten verzorgen wegens zijn agressie, zijn beddengoed ververst de verpleging ( als ik er hen op aanspreek). Want regelmatig is zijn bed opgemaakt maar nog nat dus je kan wel denken hé, wat er zou gebeuren zonder dagelijkse controle
Vermits mijn man van de ganse dag niet uit zijn kamer wil komen, brengt men eten op de kamer.
Praten kan hij nauwelijks( 2- 3 woorden)dus gezellig is het nooit, maar je wordt er naartoe gedreven.

Nadat ik hem wat verzorging heb gegeven en heb aangekleed wil hij naar buiten een frisse neus halen.
Ik zit sporadisch de laatste 5-6 jaar op jullie forum om info of zelf een bericht te plaatsen, jullie staan volgens mij in Nederland verder met die problematiek rond dementie dan hier in Belgïe.
Ach Leo, ik zou meer dan 1 boek kunnen schrijven; over de misère die je als partner hebt en een ander boek over de verzorging /aandacht die men in een r.v.t instelling aan de patient geeft die het niet volgens hun boekje doet.
Al de gesprekken die ik reeds gehad heb met verpleging , dokters en directie halen niets uit zolang de patient niet wil meewerken, dus daar sta je dan hé . Na een huwelijk van 62 jaar je man nog dagelijks moeten verzorgen is geen lachertje hoor, maar heb je ondanks de maandelijkse grote factuur nog de mogelijkheid om na een 4 tal uren bezoek naar huis te gaan.
Dat moet ik U niet vertellen, je maakt het ook al jaren mee. Thuis gaat het niet meer!

Vele groetjes van, mitsie
mitsie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 23 September 2017

Dag Mitsie,

Ik heb met U te doen, zoals ze bij jullie zo fraai zeggen in Vlaanderen.
Toen ik een jaar bezig was met het Forum werd ik benaderd door een Antwerpse organisatie met de vraag om ook in België een soortgelijk Forum op te starten.
Ik ben daar een paar maanden mee bezig geweest, maar ik liep stuk tegen een totaal andere cultuur en ook
hoe bij jullie de zorg is geregeld. Daar komt dan ook nog de tweetaligheid bij.
En de manier zoals ik ben begonnen was zo simpel. Geef altijd en snel antwoord op een gestelde vraag en
binnen een mum krijg je een actieve groep die steun bij elkaar zoeken. Want dementie, het is/wordt een groot probleem in de toekomst. Het eerste jaar had ik 19.000 volgers, nu gaan we na 7 jaar naar de 130.000 volgers.
Zoals jij geconfronteerd wordt zonder een echte steun bij de hierbij betrokken artsen te vinden, is in Nederland
ondenkbaar. Ga voor de deur liggen bij je huisarts, maar doe iets.
Als het niet linksom gaat dan maar rechtsom maar ik zou de publiciteit zoeken. Via ingezonden brieven.
Zoek de politiek en confronteer de mensen met dit kapitale probleem,
Vergeet de schaamte maar schrijf hierover .
Mitsie zoals jij je verhaal bij ons neer legt, voor jouw situatie moet toch een oplossing gevonden worden.
Jij gaat hieraan kapot. Jij hebt toch ook recht op leven.
Het klinkt allemaal wel wat opruiend hè, maar ik meen het.
Heel veel sterkte en probeer ook een beetje aan je zelf te denken, want als jij instort, wie wast dan nog de billen van je man?
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor mitsie » 23 September 2017

Dag Leo,

Ik vind het fijn dat je me toch nog een beetje wil opporren om iets te ondernemen i.v.m de zorg die ik dagelijks aan mijn man moet geven .Maar vermits ik al zovele malen mijn punt heb gaan maken , ook bij de Vlaamse overheidsdienst die instaat om klachten te behandelen voor de zorg in de rust en verzorgingstehuizen, ben ik me bewust er kan niets aan deze situatie veranderen .
Wij hebben in België geen Case manager en moeten alles zelf uitpluizen, telkenmale ik ga klagen of mijn punt maken laat men doorschemeren en soms zeggen ze het gewoon : iemand zoals je man hoort thuis in een psychiatrische instelling.
En dan stopt het voor mij , ik kan zoiets niet over mijn hart krijgen om een dement persoon na meer dan 3 jaar te gaan verplaatsen naar God weet waar, vermits het thuis ook niet meer gaat heb ik geen andere keuze.
Het is een trieste situatie, af en toe eens mijn hart luchten helpt ook een beetje.

Toch nog bedankt voor je medeleven en tot later.
Groetjes van
mitsie
mitsie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 24 September 2017

Goede morgen Mitsie,

Dit noemen wij onvoorwaardelijke liefde.

Mijn vrouw en ik zijn inmiddels ook 57 jaar getrouwd na een verlovingstijd van 7 jaar en als ik soms te horen krijg, dat het gekkenwerk is dat ik dagelijks naar mijn vrouw ga, antwoord ik altijd, als de situatie omgekeerd was, zou zij
precies hetzelfde doen. MAAR nogmaals de realiteit is dat als jij instort of erger dan gaat hij direct naar een Psychiatrische inrichting voor een adequate verzorging en dan is het ook voor hem over en uit. En Zonder Jou!
Als jij nu de beslissing neemt om hem te verplaatsen naar een Psychiatrische instelling dan kun je hem ten minste nog dagelijks bezoeken.
Heel heel veel sterkte lieve lieve Mitsie.
Leo

Die Psychiatrische inrichting was bij mij natuurlijk ook al lang langs gekomen.
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor mitsie » 24 September 2017

Dag Leo,

Een psychiatrische instelling is voor mij met de wagen minimum 60 minuten rijden ( als het meevalt) en dan nog een extra gevaarlijke weg. Je begrijpt zoiets kan en mag ik niet overwegen.
Verleden maand heeft er iemand op mijn wagen ingereden, de verzekering heeft bevestigd dat de fout niet bij mij ligt, maar de kosten van uitblutsen, deur vervangen en spuiten kost meer dan mijn auto waard is.
Mijn wagen is 7,5 jaar oud met 30.000 km op, ik ben angstiger geworden en kan geen risico nemen.
Ben al dankbaar dat ik nog met een wagen kan rijden.
Nu verplaats ik me naar mijn man op 15 min : met de wagen.
Wij zijn zoals ik al aanhaalde 62,5 jaar gehuwd en 5,5 jaar vrijage, een totaal andere vrijage dan in deze tijd hé.
Wij kozen onze partner met onvoorwaardelijke liefde en trouw en het is enorm spijtig dat wij onze laatste jaren gescheiden moeten doorbrengen, maar het is wat het is.
Gelukkig beseft mijn echtgenoot niet wat er met hem gebeurt, maar ik weet het des te beter.
U Leo, ik en zovele anderen zitten in dat schuitje en kunnen niet anders doen dan roeien met de riemen die er nog resten.
Merci Leo voor je vriendelijke steun.
Nog een fijne avond en tot later,
mitsie
mitsie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 24 September 2017

Dag Mitsie,

Ik ben het met je eens het waren andere tijden, mogelijk meer respect voor je partner, daarmee wil ik absoluut geen oordeel geven over de huidige generatie.
Ik wens je alle sterkte in deze moeilijke periode.
Leo xxx
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man