Zuster in Huis

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Zuster in Huis

Berichtdoor Pien 1961 » 07 Juni 2017

Dag allen,

Heel hartelijk dank voor jullie tips n.a.v. van mijn oproepje

Opname verpleeghuis - vragen over van alles en nog wat. Ik heb er erg veel aan.

Mijn vader was gister bij mijn moeder op bezoek en ze heeft te kennen gegeven niet meer door te willen leven op deze manier, weggestopt in een tehuis. Hoe goed de verzorging ook is daar, je wordt er inderdaad niet vrolijk van. Vanochtend belden ook vrienden van mijn ouders die al eerder op bezoek waren bij mijn moeder, maar ook zij gaven aan dat ze zo ontzettend verdrietig is. Alleen hebben ze mij dat niet verteld omdat ze me dat niet aan wilden doen en het er overigens ook zelf heel erg moeilijk mee hadden. Heel toevallig hoorde ik vandaag dat er een plek vrij is gekomen in het verpleeghuis in Amstelveen (1e voorkeur) en dat ze bij de tweede keus ook heel hoog op de wachtlijst staat (drempellijst - tussen 0 en 3 maanden plek). Praktisch gezien is dat heel fijn, omdat we nu steeds naar Hoofddorp moeten met het openbaar vervoer vanuit onze woonplaats Amstelveen.

Maar ik ben ook bezig met een ander plan. Volgende week heb ik een oriënterend gesprek met de organisatie Zuster in Huis. Zij 'leveren' inwonende verzorgenden uit het buitenland (meestal Oostblok) die 24-uurs zorg leveren. Zo kan mijn moeder het laatste stukje van haar leven doorbrengen in haar vertrouwde omgeving en worden er heel veel zorgen uit handen genomen. Ze hebben ruimte zat in huis en praktisch gezien is er al van alles aangepast voor senioren. De inwonende verzorgende wordt betaald vanuit een PGB. De ZZP5 die ze nu heeft moet dan omgezet worden. Ik ga toch eerst de plek in verpleeghuis accepteren die er vrij komt en aan de hand van het gesprek van volgende week beslis ik verder. Mijn gevoel zegt dat ik haar thuis moet laten komen met 24-uurs zorg. Mijn vader, die ook volledig onthand is, zal er ook wel bij varen. Hij kan namelijk niet koken, geen boodschappen doen, niet eens een boodschappenlijst maken, helemaal niks. Oude stempel. Jullie kennen het waarschijnlijk wel. Het is wel zo dat als mijn moeder overlijdt, de verzorgende dan ook onmiddellijk vertrekt. Tenzij mijn vader tegen die tijd een CIZ-indicatie heeft.

Heeft iemand van jullie ervaring met 24-uurs zorg van inwonende verzorging?

Hartelijke groet,
Pien
Pien 1961

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon) zoon of dochter

Berichtdoor ellenc » 07 September 2017

hallo Pien,

Ik zie dat dit bericht van jou al een tijdje hier staat maar wellicht heb je toch iets aan onze ervaringen.
Mijn vader wilde ook per se thuis blijven na het overlijden van mijn moeder. Gezien zijn Alzheimer- hij had net een indicatie van het CIZ gekregen ( ook ZZP5) was dit niet verantwoord .
Het eerste jaar hebben wij , zijn 6 kinderen, dagelijks zijn 24 uurs zorg op ons genomen.
Door ziekte van 2 van ons kregen we dit niet meer rond en hebben toen gekozen voor 24 uurs zorg in huis via Au Care .
Er kwam iemand bij hem in huis wonen die de verzorging op zich nam en ook 's nachts waar nodig bijsprong.
De vrouw die wij kregen kende behoorlijk wat Nederlands , alle verzorgenden die bij Au Care werken krijgen in Hongarije zelf eerst een cursus van 6 weken waar zij Nederlands leren en ook van Nederlandse gewoontes op de hoogte worden gesteld.
Zij was elk weekend vrij - dat werd door ons kinderen overgenomen- ook haar vakanties werden door ons ingevuld omdat wij teveel vreemde gezichten wilden vermijden.
Dit liep zo'n 1 1/2 jaar prima tot ieders tevredenheid totdat mijn vader meer hulpbehoevend werd en zij als hij ziek was er s'nachts ook geregeld uit moest. Na overleg met de familie- de betr. verzorgster en Au Care is er een plaatsvervangster gekomen die meer ervaring met dementie had en de zaak ook beter aankon. Mjn vader is enkele weken daarna overleden. Hij is 93 jaar geworden en wij zijn blij zijn wens om tot het eind toe thuis te blijven hebben kunnen vervullen. Het was voor ons allemaal een hele geruststelling te weten dat hij goed verzorgd was en dat er altijd iemand aanwezig was om een oogje in het zeil te houden.
Ik zou wel heel goed informeren wat het bureau precies onder 24 uurs zorg verstaat - bij sommigen is dat maar 8 uur plus dat ze een oogje in het zeil houden- sommigen hanteren 1 dag in de week vrij - anderen 2 dagen. Bij de 1 moet je maandelijks reiskosten betalen- bij de ander niet. Niet alle verzorgenden spreken Nederlands dus dat kan ook een belemmering zijn. Alle kosten konden wij uit het PGB betalen - er wordt wel nog een eigen bijdrage gevraagd door het CAK - die is afhankelijk van het inkomen van de client. Heel veel succes met het vinden van een passende oplossing.
ellenc

Geboortejaar:
1951
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon) zoon of dochter