Het liefst zou ik haar nog vanavond ophalen tegen beter wete

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Re: Het liefst zou ik haar nog vanavond ophalen tegen beter wete

Berichtdoor Klopp66 » 06 Februari 2018

Hallo Peter en Keetje
Mijn ouders hebben beide alzheimer ,alleen mijn moeder zit in een gesloten afdeling, mijn vader is te goed om bij mijn moeder te verblijven maar ik vraag mij af of dat dan wel een goed beslissing zou wezen..

Bij de verzorgingshuis waar mijn moeder zit( de Lichtenberg in Amersfoort) is ook een Grant café waar wij dan altijd heen gaan,nadat we wel gemeld hebben dat we dan daar heen gaan , dat restaurant zit in het zelfde gebouw dus we blijven binnen... ook gaan we wel eens naar buiten wandelen mits het lekker weer is en dat is altijd wel weer lekker(ook dat vermeld ik even op de afdeling) wat mijn vader betreft die is vaak achterdochtig en beschuldigt regelmatig ,mijn man of mij zelf dat wij dingen uit huis hebben gehaald of de politie aan de deur is geweest om zijn rijbewijs op te halen en of zijn auto...
Dat is het lastige van die ziekte dat ze ook gauw dingen vergeten(vooral mijn vader) en dan altijd dingen weer moet gaan Herhalen.. wel blijf ik het zelfde zeggen en veranderd dat niet,ik had ergens gelezen dat dat het beste is voor mensen met alzheimer ...

Het is erg zwaar,vermoeiend en vaak denk ik wanneer hou dit op...daarom doe ik ook een stap terug en voel mij daar niet schuldig over, ik weet dat mijn moeder goed verzorgt word het is alleen mijn vader die “ lastig” is maar ik weet dat je met de meeste dingen mee moet praten maar dat doe ik niet altijd omdat ik mij niet laat beledigen en beschuldigen ookal kan hij er nilks aan doen...

Ik wens jullie veel sterkte

Gr Claudia
Klopp66

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon) zoon of dochter

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 07 Februari 2018

Dag Claudia,

Beide ouders dementerend, dat is heftig.
Ik begrijp uit je schrijven dat je vader nog thuis woont en als jullie op bezoek gaan naar je moeder dat jullie je vader meeneemt.
Bij Alzheimer verliest de patiënt in eerste instantie het korte geheugen.
Dus het herhalen van een antwoord op een vraag is heel gebruikelijk.
Maar het kan ook extreme vormen aannemen.
In het verpleeghuis waar mijn vrouw zit, overigens dezelfde organisatie als de Lichtenberg, hebben wij een cliënt die
met gemak 20/30 keer per dag vraagt: waar ben ik hier? Hoe heet het hier en waarom weet ik dat niet.
Zij krijgt altijd keurig antwoord, maar is dan vergeten wat ze gevraagd heeft en begint opnieuw.
Nu na een jaar is het enige wat beklijft is haar kamernummer. Deze cliënt woont inmiddels al weer een jaar bij ons.
Ook wordt wel geadviseerd om de cliënt af te leiden.
Ik wist overigens niet dat er in de Lichtenberg ook echtparen wonen.

Alzheimer is voor een mantelzorger slopend en ik adviseerde al ruim 7 jaar op het forum dat je goed op je zelf moet letten
en niet over de schreef gaat. Maar............... ik heb zelf bijna 10 jaar mijn vrouw thuis gehad na de diagnose en ging gewoon door totdat ik instortte en daarom werd mijn vrouw toen opgenomen in een verpleeghuis.
De eerste twee jaar ging ik dagelijks 2 keer naar mijn vrouw toe en toen ik bemerkte dat ik weer nauwelijks nog kon lopen heb ik de knop drastisch omgedraaid en ga alleen iedere ochtend nog naar haar toe.
Het proces van de Alzheimer is inmiddels zover dat mijn vrouw nergens meer weet van heeft, als ik zeg dat ik vertrek is het altijd goed en als ik bij de deur ben is zij mij alweer vergeten. Zo heb ik iedere dag de middag en de avond vrij.
En................het is goed zo.
Sterkte.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor YvetteV » 12 Februari 2018

Wat lastige en moeilijke situaties die ik hier lees en volg dit onderwerp vol interesse en ben onder de indruk wat men doet voor elkaar.
YvetteV

Geboortejaar:
1988
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger