Misdragen agressie

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Misdragen agressie

Berichtdoor Sonja W » 04 Maart 2018

Hoe zou het gaan als een patiënt in het verpleeghuis zich gaat misdragen (grof in de mond en agressief). Krijgt hij dan medicatie en kan het zijn dat hij wordt “weggestuurd”?
Sonja W

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 04 Maart 2018

Dag Sonson,

Weggestuurd? Niemand vindt het leuk dat zijn of haar familielid overlast veroorzaakt, maar in feite doen zij dat ook niet , maar brengt de ziekte het teweeg: artsen en verpleging horen hier mee om te kunnen gaan. In zo'n geval vindt er een gesprek met de familie plaats en wordt er naar oplossingen gezocht: dat kan inderdaad medicatie zijn om iemand kalmer te maken, maar ook wordt de psycholoog betrokken voor een "benaderingsplan". Met dit plan gaat het personeel aan de slag: hoe moeten wij met meneer of mevrouw omgaan op het moment dat deze agressief wordt? Wel kan het zijn dat andere cliënten angstig worden van het familielid, dan wordt er gekeken hoe men dit in banen kan te leiden. In een enkel geval wordt iemand dan verplaatst naar een andere huiskamer, dat kan helpen voor alle partijen, uiteindelijk reageren mensen op elkaar. In een gesloten instelling moet men hier op ingesteld zijn en kan men iemand niet wegsturen. Gaat het hier om een open instelling dan kan men wel adviseren of er zelfs op aandringen om iemand te herplaatsen naar een gesloten afdeling. Is dat uw onderliggende vraag? "Agressie" is vaak ook een uiting van angst of afreageren op de omgeving, het is dus echt zaak dat de psycholoog de persoon observeert en een plan maakt. Een juiste manier van benaderen kan veel effect hebben op het reageren van iemand met dementie evenals een prettige leefomgeving. Hartelijke groet,

Bijgaand nog wat informatie van de site dementie.nl over agressie en meebeslissen in de behandeling.
Ook bestaat de mogelijkheid één expert te benaderen op dementie.nl:
https://dementie.nl/hulp-en-advies/experts

https://dementie.nl/zoek-alles?search_a ... t=agressie
https://dementie.nl/behandeling-0/meebe ... t-dementie
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor josha » 05 Maart 2018

Dag Sonson

Prima reactie van onderzoeker 30 heb je gekregen! Ik was gisteren ook bezig om je te antwoorden maar na een lange brief aan je, schoot dit zomaar weg en was mijn bericht foetsie...... het kostte me teveel tijd om het opnieuw te doen gisteravond.
Maar ik zie nu dat je al een prima antwoord op je vraag hebt gekregen en net iets beschaafder als ik het had gedaan....

Ik begon met "dat zal er ook nog bij moeten komen zeg dat een agressieve bewoner van een verpleeghuis wordt weggestuurd". of plat wordt gespoten.....Deze is ZIEK en inderdaad daar hoort geschoold personeel mee om te gaan en hier de nodige aandacht aan te besteden.. Lukt het ze niet om te achter halen waar dit gedrag weg komt en hier naar te handelen , dan moeten er deskundigen worden ingeschakeld.

Wat ik sterk wil benadrukken is dat er niets mag gebeuren als de contactpersoon geen toestemming geeft voor wat dan ook. Dus hou de boel goed in de gaten, als je geconfronteerd wordt met zo`n situatie.

Maar het kan ook gewoon een neutrale vraag van je zijn omdat je geen persoonlijke info geeft, waardoor je gerichter antwoord kan verwachten over een situatie die speelt in je omgeving.

Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Sonja W » 06 Maart 2018

Beste Josha en Onderzoeker, dank voor jullie antwoord, sterkt me. Ik heb weinig info verder gegeven, dat komt omdat ik al een bericht heb gepost ‘IBS het duizelt me’... en het is een stuk onzekerheid waairop ik een soort van steun zoek. Mijn vader is nl. Met IBS opgenomen in een verpleeghuis omdat hij zichzelf verwaarloosde, een zgn zorgweigeraar.. alleen staand en valt vaak en wordt regelmatig verward aangetroffen. De IBS is met drie weken verlengt.

Hij heeft enorm lieve verzorgers in het huis waar hij nu is.. maar hij is tegendraads en agressief..Morgen komt het CIZ en ik ben bang dat ik de uitslag al weet... hij wil niet blijven. Dus zal er RM moeten worden aangevraagd.. dan weer het hele gebeuren... en ik ben zo ontzettend moe van alles... ik krijg het niet uit mijn hoofd... Deze man kan echt niet alleen wonen... en wij als familie zijn helemaal op... maar hij weet het straks weer zo te manipuleren dat we weer van voor af aan moeten...beginnen.

Begrijp me Ajb niet verkeerd hoor, het leest nu net alsof ik alleen aan mezelf denk..maar het is juist de situatie van mijn vader, verwaarloosd, eenzaam, en wanhopig in zijn eentje te zien wonen.. zo jammer dat hij alle andere alternatieven af heeft gehouden. Het vreet me op..het is zo mensonterend ..helaas heeft hij hier zelf het grootste deel in..en daarom ben ik zo bang dat het nu weer misloopt. Ik wil voor hem en mezelf rust..dat ik straks fijn bij hem kan zijn en hem af en toe mee kan nemen.

Dank voor het ‘aanhoren’ ...
Sonja W

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor josha » 09 Maart 2018

Dag Sonson

Nee hoor het lijkt absoluut niet dat je alleen aan jezelf denkt.... het is zo herkenbaar jouw gevoelens, je onmacht om je vader te moeten overtuigen wat het beste voor hem is. Je wilt gewoon dat hij goed verzorgt wordt, en dat er controle op hem is en dat kan alleen goed als hij wordt opgenomen.

Ik heb begrepen dat de diagnose al gesteld is dat hij dement aan het worden is? Dan zal geen instantie hem terug naar huis sturen, als hij daar alleen woont. Geef ook goed aan dat jullie niet voor hem kunnen zorgen en dat je tegen een overspannenheid aan zit.
Volgens mij doet een CIZ geen uitspraak over een opname maar beoordeelt alleen wat zijn zorgzwaartepakket moet zijn.

Ik mis in jouw verhaal de casemanager die jou ook moet begeleiden. Is deze er al wel? Als de diagnose dementie is en jij dit zwart op wit hebt kom je via de huisarts in aanmerking hiervoor.

Probeer je rust te bewaren, kijk gewoon elke dag stapje voor stapje hoe je moet handelen om je vader opgenomen te krijgen.
Je laatste bericht was van 6 Maart, is er al weer wat nieuws?

Veel sterkte. maak je niet teveel zorgen en blijf kalm. Als jij er aan onder door gaat, wordt het helemaal een puinhoop, nog even sterk zijn. Zo gauw het geregeld is zal er rust komen.

lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Sonja W » 10 Maart 2018

Hoi Josha, dank voor je fijne antwoord... ik (en de rest van de familie..buren) snakken naar de rust. Helaas lukt het nu nog niet zo goed die te vinden. Mijn vader zit goed op zijn plek (hoewel hij m.i. “Beter” is dan de rest van de bewoners. Hij heeft nu structuur, aanspraak, eet en drinkt goed en wordt verzorgd...zo fijn. Allemaal lieve mensen om hen heen dus niet meer eenzaam. Helaad zegt hij steeds tegen mij dat hij naar huis gaat/wil:grimacing::grimacing:

CIZ heeft afgelopen woensdag een indicatie gesteld...Ik heb zo juist inderstaand stukje geplaatst, komende week hoop ik meer te horen.

Goedendag,

Ik wil graag meer weten over artikel 60 BOPZ, geen bereidheid geen bezwaar.
Uiteraard heb ik al uitgebreid gegoogeld via dwang in de zorg etc. Echter de juiste antwoorden op mijn vragen vind ik helaas niet. Dus mijn hoop is op gevestigd op jullie expertise, alvast heel veel dank.

Is een afgegeven artikel 60 na indicatie CIZ blijvend, dus voor altijd?

Stel dat mijn vader na het afgeven van deze indicatie na ca. 4 weken toch uit het verpleeghuis weg wil... kan dat dan?

Deze indicatie is nl. voor 75 % zeker afgegeven, ik hoor het komende week zeker. En de hele familie, incl. Buren zitten ontzettend in spanning. We hebbben nl. Een enorme geschiedenis met mijn 81-jarige alleenstaande vader. Een zorgmijder die alle hulp steeds wegstuurde en helemaal verpieterde. Hij is middels IBS opgenomen en ik zie hem nu na 2 weken opbloeien ... helaas roept hij dat hij naar huis wil...
Sonja W

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: