Bellen om onrust te verbeteren

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Bellen om onrust te verbeteren

Berichtdoor alz39 » 17 Oktober 2018

Ik ben benieuwd of andere mantelzorgers ook bellen met hun vader of moeder in een verpleeghuis. En wat hun ervaringen zijn.

Mijn moeder is sinds januari 2017 opgenomen in een verpleeghuis. Ze is dagelijks onrustig, omdat ze naar huis wil ‘want pa zal wel denken, waar blijft ze’, terwijl mijn vader in 2016 overleden is.

De samenwerking met het verpleeghuis gaat heel goed. Steeds evalueren we de interventies en overleggen we over nieuwe.
Vorig jaar was mijn moeder vooral in de avond onrustig. Waarschijnlijk omdat er overdag voldoende afleiding was. Toen heb ik samen met mijn zus een belschema gemaakt en bellen we mijn moeder iedere avond om 19.30. We bellen dan eerst naar de afdeling en de verzorgende pakt dan de mobiel van mijn moeder. Vervolgens bellen we de mobiel.

En dat werkt enorm goed. Als ze op dat moment onrustig is, dan geeft het belletje rust. De verwachting van de psycholoog is dat het ook onrust voorkomt. Ik heb zelf ook het idee dat het goed is voor mijn moeders geheugen. Over sommige onderwerpen praat mijn moeder heel graag. En daar vraag ik natuurlijk in het gesprek naar.

Wat mij opvalt is dat bij mijn moeder de gesprekken over het algemeen hetzelfde verlopen: dezelfde onderwerpen, dezelfde reacties en verhalen. Sinds dit jaar is ze overigens wisselend onrustig: vaak meerdere keren per dag en op willekeurige tijden.

Een paar leerpunten:
Do’s: ik verpak zoveel mogelijk informatie in een vraag. Jullie zijn getrouwd in 1961, toch? In plaats van wanneer zijn jullie ook alweer getrouwd.

Don’ts: Ik vraag niet ‘wat heb je vandaag gedaan’, dat is alleen maar confronterend dat ze het niet meer weet.

Ik ben benieuwd of andere mantelzorgers ook bellen. Of het effectief is. Of de gesprekken ook heel erg op elkaar lijken. Of je nog tips hebt.
alz39

Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor HdB » 07 November 2018

Beste alz39,

Wat een mooie oplossing hebben jullie gevonden voor deze situatie! En wat fijn dat het zo’n goed effect heeft op uw moeder. Dank ook voor het delen van de do’s en don’ts in een telefoongesprek.

Onze situatie is niet vergelijkbaar met de uwe, maar wij bellen ook regelmatig met onze (schoon)moeder. Zij woont nog zelfstandig en heeft nog niet zo lang geleden de diagnose Alzheimer gekregen. Bij ons gaat het er nu nog meer over hoe het met haar gaat en waar we mee kunnen helpen op praktisch gebied en de dagelijkse dingen. Ik kan u nu zelf geen tips geven op dit gebied, maar misschien willen andere forum-bezoekers hun tips delen?
HdB

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor josfabre » 09 November 2018

Hallo,

Onze situatie is redelijk vergelijkbaar. Mijn moeder woont in een warm verzorgingstehuis met veel persoonlijke aandacht. Ik bel wekelijks, niet op een vast tijdstip en heb met de verzorgers afgesproken dat ze bij onrust ook altijd mij kunnen bellen als afleiding. Ze zeggen dan dat ik haar heb gebeld.

Ze is vaak onrustig omdat ze "naar huis naar haar ouders moet". In het begin maakte ik de fout haar subtiel te laten beseffen dat haar ouders al lang geleden waren overleden door haar op haar eigen geboortejaar en leeftijd te wijzen. Daar werd de onrust alleen maar groter van.

Recentelijk belt ze -met dus hulp van verzorging- vaak omdat ze heel emotioneel is omdat ze "net te horen heeft gekregen dat haar ouders zijn overleden" en "niemand haar iets verteld". Ik heb nog geen goede manier gevonden om hier goed mee om te gaan. Ze is vaak zo emotioneel dat ze niet af te leiden is.

De belangrijkste tip die ik al vaak heb gehoord en gelezen is namelijk afleiden. Vaak kun je wel ergens inhaken op het verhaal en het een andere wending geven. In onrustige situaties van mijn moeder -waar het niet haar ouders betreft maar bijvoorbeeld alleen het "waarom mag ik niet naar huis"- kan ik dan soms het gesprek ergens anders over laten gaan en is ze binnen 5 minuten vergeten dat we het over de woonsituatie hadden. Die vergeetachtigheid kun je dus ook gebruiken in jullie voordeel.

Een andere zeer belangrijke tip is ga niet in tegen wat uw moeder ervaart en zegt. Dit accentueert de vergeetachtigheid en confronteert haar met de alzheimer. En maakt de onrust en frustratie alleen maar groter. Ook hier heb ik geen expertise en doe ik maar wat me het op dat moment het beste lijkt: aangeven dat ik met haar mee voel en aangeven dat het wel goed komt, dat alles altijd goed komt.

Als laatste heb ik nog wel eens rust kunnen brengen door haar om thee te laten vragen en de opdracht gegeven "ga even lekker ergens in een hoek zitten en drink even warme thee, daar word je altijd rustig van, weet je nog?".

Als mensen tips hebben hoe om te gaan met de beleving van "zojuist overleden ouders" hoor ik het zeer graag. Dit vind ik één van de moeilijkste dingen.
josfabre

Geboortejaar:
1975
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor alz39 » 13 November 2018

Hallo Jos,

wat ik herken is dat mijn moeder ook wel eens onrustig belt (ook via verzorging), omdat Pa overleden is (wat ook waar is).
Mijn ervaring is dat het beste is om dan het voor mijn moeder meest gewenste antwoord te geven.
En dat is natuurlijk. ' Nee, pa is niet overleden'. Dat is dan al een hele opluchting.

Vervolgens zeg ik dat pa niet thuis is, maar in Rijswijk hersteld, omdat hij last van zijn darmen heeft. En dat hij na het weekend weer thuis komt.
Dan valt het mee, en heeft ze ook weer het vooruitzicht op een spoedig samen zijn.

Ik kan me voorstellen dat dit voor jouw moeder ook kan helpen. 'Nee je ouders zijn niet overleden'
Dan zal haar volgende reactie kunnen zijn, dat ze dan naar huis wil.
Misschien kan je voorstellen om samen te gaan. Dat je haar straks ophaalt. Wellicht geeft dat haar al voldoende rust en kan je vervolgens over andere afleidende onderwerpen beginnen.

Bij mijn moeder pas ik dit ook regelmatig toe, maar dan zeg ik dat ik morgen kom. Aan het einde van het gesprek is mijn moeder dit al weer vergeten. Dat is wel belangrijk dat ze weer snel vergeet dat je langskomt, anders gaat ze wachten en neemt de onrust alleen maar toe als je niet komt.

Ik ben benieuwd of dit ook voor jouw moeder werkt.
alz39

Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Irma » 09 Januari 2019

Hoi,
Mijn moeder heeft vasculaire dementie en door een val in 2017 ook een hersenkneuzing.

Mijn moeder heeft haar eigen mobile telefoon in het verpleeghuis. Ze kan hem zelf niet meer bedienen maar dat doet de verzorging dan voor haar. Ze belt me iedere ochtend en avond en ik kom 6 dagen in de week langs.
Vooral het bellen net voor het slapen gaan helpt haar om rustig de nacht in te gaan. Nog even welterusten zeggen, kus en dan lekker slapen. Dat geeft haar rust ! Dit werkt voor haar dus prima.

Sterke allemaal ! Het valt niet mee en de vraag of je het wel goed doet blijft ook maar door mijn hoofd spoken...
Irma

Berichtdoor Dennis » 11 Maart 2019

Hallo Jos,

als ik mijn moeder mag geloven zijn haar ouder net een aantal dagen dood (werkelijk is het 30 jaar).
Wat mijn moeder er dan nog mee doet vind ik ook heel moeilijk.
Ze wil aangifte doen tegen die "etterbakken" (ik weet niet precies wie ze bedoelt) die haar moeder d'r as zomaar voor de deur hebben uitgestrooid. Haar vader is soms net dood maar soms ziet ze hem nog lopen.
Mijn moeder heeft Alzheimer PCA. Dat is Alzheimer op de ruimte. Ze is dus niet heel erg vergeetachtig (ook wel maar niet zo erg als andere demente mensen) maar ze heeft moeite met zich, verbanden, kleuren en richting.
Gisteren kan net zo goed 30 jaar terug zijn en andersom. De een kan iets gedaan hebben wat mogelijk door een heel ander persoon in een heel andere tijd is gedaan.
Als ik deze informatie neem en dan bekijk dat ze soms de kleinkinderen ziet lopen en/of dat de as van haar mama zomaar op straat is gegooid kan ik het relativeren.

Maar ze is met name in de avond erg onrustig. Ook wij hebben de afspraak dat ze dan mag bellen maar wij hebben eerder de ervaring gemaakt dat ze dat misbruikt. Als ik haar NU niet kom halen hoef ik nooit meer te komen of ze wordt mishandeld en verwijt ze me dat ik haar nooit geloof. Gisteravond belde ze op omdat ze buiten stond en de wind waaide erg hard en ze had het koud. Ik gaf aan dat ze dan naar binnen moest maar dat kon niet want alles zat op slot.
Ik weet intussen dat de verpleging pauze had en mijn moeder iedereen "verrot" schold en de verpleging haar in een centrale hal heeft geplaatst bij de TV. Maar de Alzheimer op de zicht zorgt ervoor dat mijn moeder geen TV kan kijken (of lezen). Ze blijhft dan erg onrustig.
Ik was met heel veel moeite na 30 minuten in staat haar tot rust te stellen maar weigerde ze achteraf de telefoon terug te geven en heeft ze de verpleging gedreigd dat haar zoon haar NU komt halen.
Soms is het goed dat ze belt en soms helemaal niet.

*zucht* Zo moeilijk alles.
Dennis

Berichtdoor josverdonk » 20 Maart 2019

Mijn man kan soms heel verschrikt vragen waar zijn vader of moeder is. Ze zijn toch niet dood,?. Ik reageer steevast, “ zou jij ze ook nog zo graag willen zien? Wat zouden ze het leuk vinden om de kinderen weer eens te zien,of nog eens naar de bergen te gaan of nog eens te komen eten enz.enz. Ik zoek iets uit hun leven in de hoop dat we daarop door kunnen gaan” Dit werkt al een jaar goed, en voor zo lang het duurt. Sterkte allemaal. Jos
josverdonk

Geboortejaar:
1940
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie