HOE GAAN WE OM MET VERGEVORDERDE DEMENTIE

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

HOE GAAN WE OM MET VERGEVORDERDE DEMENTIE

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 08 Juni 2016

Redactie: Onderstaande is een vervolg op het bericht van Onderzoeker30. Klik hier om het te lezen: http://forum.alzheimer-nederland.nl/vie ... 342&t=2651

Goede morgen Onderzoeker,
Misschien kan ik je nog wat aanvullende informatie geven . :)
Mijn vrouw zit n.l. op zo'n vergevorderde afdeling. En daar word je niet vrolijk van.
Ik kan in alle objectiviteit zeggen dat mijn vrouw de beste is van allemaal. Ze is meestal opgewekt en zegt dagelijks dat ze zo gelukkig is. Ze zit een groot gedeelte van de dag te breien en is moeilijk uit haar stoel te halen. (15 kg aangekomen)
De anderen, inmiddels nog 18, waar een gedeelte van uit bed is gehaald slaapt een groot gedeelte van de dag in zijn (rol)stoel.
Een stuk of wat blijven in bed. Een enkele keer wordt er een bed in een van de zaaltjes gezet.
Er zijn een paar lopers, waarvan een regelmatig tegen de deuren schopt een andere, wil iedere keer van de afdeling af, maar kan er zo maar een minuut later weer aan de buitenkant van de deur staan bonzen om naar binnen te willen.
Deze patiënt is ook de onrustigste. Hij wil dan naar bed, dan roken, dan naar buiten, of hij zoekt zijn fiets.
Dan hebben we inmiddels onze hard schreeuwende soms brullende patiënt.
We hebben nog een regelmatig huilende patiënt. Onverklaarbaar.
Het is een stuk rustiger geworden op de afdeling, maar ja er zijn ook het laatste halfjaar zo'n 10 dood gegaan.
Derhalve ook minder verzorgenden. Want er komt minder geld binnen.
De verzorgenden halen 's morgens de mensen uit bed. Incidenteel wordt er gewassen en aangekleed.
De boterham wordt gegeven, eventuele medicijnen, De verzorgenden verzorgen de warme maaltijden, tussendoor en kopje thee of koffie. Verder worden er veel rapporten geschreven.
Af en toe komt er een fysiotherapeut een patiënt halen, of de kapper haalt een patiënt. Ook worden er soms nagels geknipt.
Ik zie tegenwoordig door de weeks zelden een arts, fysiotherapeut, en een psycholoog zie ik alleen maar in de gangen, ik denk
komend of gaand naar een of andere vergadering. IK heb de laatste 2.5 jaar niet eenmaal een psycholoog bij een patiënt zien zitten .Maar ja, ik was er natuurlijk, niet 24 uur per dag ( slechts 5/6 uur overdag.)
Als een patiënt is overleden wordt daar geen ruchtbaarheid aan gegeven, de overledene verdwijnt met stille trom en de eventuele rouwkaarten worden niet op het mededelingen bord gehangen Privacy hè.
Zo is het mij gebeurd dat ik een patiënt een week lang vroeg hoe het met zijn vrouw ging, helaas de lieverd was al een week dood. Hij is inmiddels ook vorige week overleden..

Er wordt de patiënten overdag nauwelijks of/niet verstrooiing gegeven. Het hele spul zit gewoon te slapen.
Als ik 's morgens kom zet ik een C.D. op en die draait dan tot 12 uur, en ik verzorg hier en daar koffie.daarna wordt er gegeten en ik vrees dat daarna geen CD meer wordt opgezet. Heel soms staat een tv aan, maar niemand kijkt.
Er zijn geen vrijwilligers meer en de verzorgenden moeten de afdeling ook opgeruimd houden, hier en daar een dweiltje.
Zo zie je maar het laatste traject verstrijkt in alle rust. Er zijn drie mantelzorgers vrijwel dagelijks aanwezig, de rest krijgt eens
per week, eens per maand of een paar keer in het jaar bezoek.
Ik hoop dat je hier nog wat van kan opsteken.
Groet,
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 08 Juni 2016

Dag Leo,

Bedankt voor je verhaal, het geeft veel herkenning en bevestiging dat er met mensen met vergevorderde dementie niet veel meer ondernomen wordt. Ook dat er niet genoeg aandacht is voor probleemgedrag.
Dat zou toch anders moeten kunnen.
Gelukkig dat jouw vrouw nog steeds redelijk gelukkig is onder de omstandigheden. Goed dat je je eigen gezondheid wat beter in acht neemt en minder lang en vaak in het verpleeghuis bent, je houdt het anders niet vol.
Hartelijke groet,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor josha » 08 Juni 2016

Dag onderzoeker 30 We zouden een ander kop moeten maken boven deze berichten HOE GAAN WE OM MET VERGEVORDERDE DEMENTIE

Ook mijn moeder zit in de laatste fase van haar ziekte.Maar ook dan is er nog best goed contakt te maken, te beginnen met het oog-contakt, ontzettend belangrijk om alle handelingen daar mee te beginnen en vooral uitleggen wat je gaat doen... haar neus schoonmaken/ haar kammen/ wassen /douchen/ koffie drinken/ nu naar de kroeg.. [zo noem ik de recreatiezaal dan maar even]
Vooral verzorgenden met een goed observerings-vermogen van bewoner is goud waard, kijken wat er nog mogelijk is en de juiste prikkels aanbieden, anders vallen ze inderdaad vaak in slaap. Gelukkig gaat dat op de afdeling van mijn moeder heel goed Ze heeft een kussen met allerlei frutsels er aan, zodat ze zich kan uiten door hier mee bezig te zijn, ook heeft ze een lappen clown die ze aan en uit kan kleden, zodat ze niet aan zich zelf gaat plukken De babypop die kan "praten"is niet zo`n sukses, ze weet echt niet meer waar je moet drukken voor geluid. . Ze zit in een relax-rolstoel de hele dag in de huiskamer, nadat ze eerst lekker met water is gewassen .In de huiskamer krijgt ze alle prikkels mee van ontbijten, daarna koffie drinken muziekje staat vaak op en daarna beginnen de voorbereidingen voor het warm eten Er wordt op de woning zelf gekookt wat voor heerlijke geuren zorgt,zodat er een thuisgevoel ontstaat. Als een bewoner daar toe in staat is helpen ze op hun manier hierbij, aardappelen schillen.. tafel dekken. Dan gezamelijk aan tafel. Een paar bewoners moeten geholpen worden hierbij. ook mijn moeder eet niet meer zelfstandig, en krijgt gemalen eten omdat ze geen gebit meer in heeft.... Soms suft ze maar haar mondje gaat wel open..... zodat ze goed gezond is en alles mee / binnen krijgt..12 kilo aangekomen.....
Daarna is het sièsta en doen de meesten een tukkie. in hun stoel of bed.. Daarna is er altijd weer gezellig thee drinken en ik zie ook dat lopende bewoners erg betrokken zijn bij de bewoners in de rolstoel.Ook personeel is goed bezig om het de bewoners naar de zin te maken. Het is wel de laatste fase van dit leven voor bewoners ..
Het is erg belangrijk dat het gezellig in de huiskamer is, binnen komende mensen [personeel, leveranciers, familie, vrijwilligers ] zorgen voor vertier en aanspraak, Ik denk dat het belangrijk is dat de sfeer goed is voor mensen met vergevorderde dementie, harmonieus en niet wat er gezegd wordt maar de toon is belangrijk..{dus je kunt de vreselijkste dingen zeggen als het maar op een liefdevolle toon gebeurd,, haha grapje maar wel waar]
Elke dinsdagmiddag is er zang/ artiest of onze Truus met haar piano en worden er oude liedjes meegezongen. Ook als mijn moeder sufferig is neem ik haar mee daar naar toe en zo krijgt ze toch iets mee van de sfeer Ze zong laatst zelfs woorden mee met een shantykoor...... of zegt zomaar ineens een hele zin weer.... pfff dat is schrikken hoor.. nou ja blij schrikken want dit betekend dat ze zich gelukkig en veilig voelt en dat komt toch mede op het conto van het team. Ook gaat ze sinds kort naar de nagelstyliste[ nooit gedaan in haar gezonde jaren...] en krijgt tegelijk een handmassage.. Tot mijn verbazing vind ze dat heerlijk. Ze praat niet echt meer maar brabbelt maar wat maar door goed op haar mimiek te letten kan ze nog veel duidelijk maken aan haar omgeving.

Ze is bijna 97 jaar natuurlijk suft ze veel om bij te tanken want zomaar is daar weer een dag vol leven, is ze allert, laat zien wat ze bedoelt, lacht bij het douchen als een verzorgende de wasgel laat vallen, ziet wat voor kleren ik aan heb en reageert daar op door haar kijken ernaar. Dus wel uitdaging nodig maar ook veel rust. Maar wel in een omgeving met andere mensen voor het zich veilig voelen.
IN het verleden werden er vaak mensen jaren op bed gelaten in hun kamer, en dat is voor de meesten met alzheimer een vreselijk isolement en komen in een depressie.. eten/ drinken niet meer , mede omdat er geen dag/ nacht ritme meer is, als iemand steeds op bed ligt. Er bestaan fantastische rolstoelen waar ze ook de hele dag in kunnen slapen en de prikkels mee krijgen van de omgeving. Iedereen wil contakt, harmonie, mensen om zich heen, gezelligheid en aandacht. Speciaal de bewoners in hun laatste fase van dementie hebben dit nodig, ze kunnen er vaak niet meer zelf om vragen, dus zijn afhankelijk van het aanbod wat ze krijgen aangeboden.... gelukkig is mijn moeder in goede handen bij dit team verzorgenden....
Onderzoeker 30, ben heel benieuwd naar je vragen, ik zou zeggen, kom maar op, heb ervaring van 15 jaar als mantelzorger in het verpleeghuis.pffff maar moeders is gelukkig en daar gaat het om..
Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 08 Juni 2016

Dag Rob, ik dacht dat je al met vakantie was.
Ik wil je er nog wel even op wijzen dat de overgangen van fases in de dementie niet zo duidelijk aan te geven zijn.
Ansje kwam direct op deze afdeling, er waren meerdere patiënten die nog heel wel aanspreekbaar waren.
Inmiddels zijn wij 2.5 jaar verder, en de zwakkere broeders en zusters zijn inmiddels verdwenen, we hebben al een jaar een
patiëntenstop i.v.m. de möve naar kleinschaliger wonen en de verbouwingen dien aangaande.
Er is een grote bres geslagen in de verzorgendenstand en de creativiteitssector is even op een laag pitje gezet.
Allemaal aanslagen op het wel- bevinden en zijn van de patiënten.
Fijne vakantie.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor loek » 08 Juni 2016

Ik herken veel in het verhaal van Josha. Zo gaat het bij mijn moeder ook ongeveer. Met 8 bewoners en 2 verzorgsters en elke dag
bezoek van de mantelzorgers, en 2 x p.w. een vaste vrijwilligster "maken we er gewoon wat leuks van" !
Muziek doet veel. Zingen doen we bijna elke dag oud hollandse liedjes , dansen ook (voor degenen die dat nog kunnen, en de anderen kijken graag toe worden ze vrolijk van) .Reuk, reageren ze allemaal op; als we poffertjes bakken is het "O wat heerlijk die lucht !"
Soms spuit ik alle dames een lekker luchtje op...je ziet ze glunderen.
Met een ballon naar elkaar gooien (hoe simpel kan het zijn?) .... geeft veel vrolijkheid, en actie ! Als ik de krant lees, lees ik altijd
de advertenties van de aangeboden reizen voor ...."Wie gaat er mee naar Mallorca?"....dan "dromen" we even weg alsof we met zn
allen gaan..........altijd leuk ! Een zg. "Snoezelkussen" is voor sommige mensen in vergevorderd stadium ook echt een aanrader,
Het is een groot kussen met belletjes, ritsjes, frutseltjes , sliertjes , enfin het geeft in elk geval wat prikkels.
Ook neem ik soms mijn hondje mee (een echte dan he )....Vinden ze allemaal leuk, dan zie je ze opleven en komen de
gesprekjes vanzelf op gang. Over "de hondjes van vroeger", die ze hebben gehad. Soms zelfs wel uit hun kindertijd, en vaak weten ze
die namen nog ! "AANDACHT " is het sleutelwoord, op alle mogelijke manieren. En dan daarna weer lekker "tukkie doen", want ook
dat doen graag !
Loek.
Laatst gewijzigd door loek op 08 Juni 2016, 1 keer totaal gewijzigd.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor loek » 08 Juni 2016

O ja, oog voor detail hebben ze vaak nog wel. Van de week had ik leuke gekleurde slippers aan, met rood gelakte teen nagels .
Iedereen had er wel wat op te zeggen. Zo'n klein dingetje was goed voor 15 min. vrolijkheid ! Nou, volgende keer lak ik elke teen
in een andere kleur gewoon voor de gein........kijken wat ze zeggen !
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Norbert33 » 29 Juni 2016

Een op een aandacht voor de patient is wat mij betreft zo belangrijk.
Ik kom iedere dag bij mijn moeder en probeer haar zoveel mogelijk te verwennen.
Ik ben een van de weinigen die ze nog herkent,maar ik doe nog veel met haar.
We wonen in een mooie omgeving, waar we heerlijk kunnen wandelen en moeder is ook gek op alles wat met snoep te maken heeft.

Aandacht en snoepen, daar kan mijn moeder enorm van genieten.
Mee gaan in hun wereldje..Mijn moeder vertelt vaak "onzin-verhalen", waar geen touw aan vast te knopen is,en moet dan enorm lachen,ik doe net of ik het allemaal begrijp wat ze zegt en lach mee,ze vindt dat erg leuk.

Het huis van mijn moeder is na een korte valse start nu heel erg goed.
Elke dag wordt iedereen gedoucht, de mensen gaan verschillende keren na de WC en worden dan opgefrist, ze krijgen eerste klas eten,wat vers voor ze bereid word en er is veel aandacht van ongelofelijke lieve, zorgzame schatten van zusters en broeders!

Er zijn veel activiteiten en mensen worden heel menselijk behandeld en niet als zielige patiënten!
Norbert33

Berichtdoor josha » 29 Juni 2016

Goedemorgen dutch

Jouw bericht is het eerste wat ik onder ogen krijg vandaag en mijn dag kan niet meer stuk!! Wat een fantastisch tehuis en wat een enorm geluk dat jij deze hebt getroffen.. Misschien wil je vertellen waar dat tehuis te vinden is , want ik denk dat dit enorm goede reclame voor ze is. Maar ik vermoed dat familie dit allang zelf heeft uitgevonden, als ze in de buurt wonen tenminste want zo`n tehuis willen we allemaal voor onze familie met dementie
Ik zou zeggen noem naam en adres, je zult er veel een plezier mee doen.!
Ontzettend fijn om te horen dat het daar zo goed is en je ziet dat het ook voor bewoners een prè is, deze verzorging en aandacht om zich weer mens/ geliefd te voelen.. Hier zouden veel verpleeghuizen een voorbeeld aan kunnen nemen.

Natuurlijk is ook jouw inbreng groot in het welzijn van je moeder..aandacht en liefde, daar gaat het om in het leven, zowel binnen als buiten het verpleeghuis.
Dank je voor het delen en nog lekker lang genieten van je moeder.
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Norbert33 » 04 Juli 2016

Hallo Josha,
Ik ga het huis niet noemen,omdat ik toch wel een beetje anoniem wil blijven,maar het huis krijgt overal 5 van 5 sterren.

Dit is vooral te danken aan een mevrouw van de stichting, die een paar jaar geleden echt de bezem er door heeft gehaald.
Elke de dag draaide ze mee op een van huiskamers en wie van het personeel in haar (kenners)-ogen niet funcioneerde, vloog eruit.
Hoe geliefd die persoon dan ook bij haar collega's was.

Ze eiste het onderste uit de kan voor de bewoners en dat is nog steeds gaande!
Norbert33

Berichtdoor josha » 05 Juli 2016

Hallo Dutch
Jammer dat je het huis niet wilt noemen omdat dit tehuis dus een voorbeeld is van hoe het zou moeten en ze veel van hun kennis en werkwijze kunnen delen met huizen waar dit zo moeizaam verloopt.
Waarom zou je dit tehuis niet meer bekendheid willen geven, dit is toch iets om trots op te zijn? Schreeuw het uit over de daken , zou ik zeggen En je blijft toch anoniem omdat je onder een pseudoniem schrijft..?.Of.... bestaat het tehuis niet......?.bewoners elke dag onder de douche, elke dag vers eten, veel aandacht door deskundig personeel, ik zou daar graag meer over willen weten.
Misschien wil je het me vertellen in een priveberichtje? Ik zou me graag willen inzetten voor deze aanpak die jij beschrijft in dit tehuis waar je moeder woont.
Misschien kun je ons van andere zaken op de hoogte houden in dit tehuis b.v hoe gaat men om met familie en feestdagen/ wat betalen bewoners per maand zelf aan ontspanningskosten, hoe staat het met de familie-participatie, zijn er geregeld bijèènkomsten voor familie om contakten te leggen en te bespreken wat er goed/ fout gaat op de afdeling/./hoe gaat men met klachten om?[ misschien zijn deze er nauwelijks?]
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: