HOE GAAN WE OM MET VERGEVORDERDE DEMENTIE

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Re: HOE GAAN WE OM MET VERGEVORDERDE DEMENTIE

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 07 Juli 2016

Heeft iemand goeie ideëen/ervaringen aangaande 'hulpmiddelen' die ingezet kunnen worden bij vergevorderde dementie, om verveling tegen te gaan? Waarschijnlijk valt het te zoeken in simpele attributen of bezigheden die toch effect hebben voor de persoon met dementie.
Ben zeer benieuwd wat jullie proberen om je naaste toch nog iets te bieden.
Alle ideeën zijn welkom, hoe klein ook, als het enige afleiding biedt is het al geslaagd!
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor josha » 07 Juli 2016

Hoi onderzoeker
Zorg in ieder geval dat bewoner wat met zijn handen kan frummelen.. mijn moeder heeft een stoffen clown die ze aan/ uit kan kleden en een zachte kussen op haar schoot met klosjes/ frutseltjes waar ze uren mee zoet is.. Een gewone theedoek kan ook voor uren plezier/ werk zorgen....Binnenkort komt er een tovertafel wat ook fantastisch is.. Deze laat allerlei figuurtjes/ vlinders over de tafel dansen en bewoners proberen het te pakken. Laatst was de poes druk bezig om visjes te vangen, die overal heen dwarrelen.over tafel. Dus bewegende beelden.
Ook een handmassage vindt ze heerlijk [moest ze vroeger niets van hebben]
Met een zachte bal/ballonnen naar elkaar overgooien, is ook leuk maar afhankelijk van de toestand van dementie, ik denk dat mijn moeder zou schrikken Ook een gewone theedoek kan voor uren plezier/ werk zorgen. Vooral als bewoners zich zelf gaan uitkleden, is het belangrijk dat ze kunnen frunniken met wat anders.
Ook zag ik laatst een soort zacht stoffen babyboekje met knisperende geluidjes er in, wat erg in de smaak viel. Gewoon eens kijken op de baby-afdeling...Gewoon uitproberen wat werkt.Maar het belangrijkste voor ze zal jouw aandacht en liefde zijn, ook doe je dan niets, reken maar dat dit gevoeld blijft worden tot het einde.
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor josha » 07 Juli 2016

Hoi onderzoeker 30
In het tehuis waar mijn moeder woont schijnt een "snoezelkamer"te zijn op de bovenste verdieping. Alleen gebruikt het personeel van de woning van mijn moeder dit niet of weinig.Toen ik er van hoorde en vroeg om te gebruiken, hebben ze een soort flikkerende pilaar daar weggehaald en in de slaapkamer bij mijn moeder geplaatst.. ik geloof dat er water in zat wat steeds van kleur verschiet. Alleen had mijn moeder er totaal geen oog voor, wel een paar andere bewoners en op mijn voorstel om dit in de huiskamer te plaatsen was het antwoord dat het alleen onder toezicht mocht [ snap ik ook wel weer, bewoners kunnen er tegen gaan schoppen ofzo..]En aangezien er niet altijd toezicht is in de huiskamer... is het weer weg gedaan.
Maar ik zal me daar eens meer in gaan verdiepen wat deze snoezelkamer nu inhoudt.. Verder komt er binnenkort een tovertafel, dit is echt prachtig voor de bewoners. Ook overgooien met een zachte strandbal/ ballonnen doet het altijd goed. Mijn moeder heeft een stoffen clown, die ze aan/ uit kan kleden en een kussen met allerlei klosjes/ strikjes/ zachte voorwerpen waar ze haar energie in kwijt kan. Dit heeft ze altijd bij zich in haar rolstoel en geeft ook nog eens een soort bescherming voor haar... Ook gaat ze elke week naar de manicure/ hobbyochtend voor een handmassage en nagels bij vijlen/ lakken Dit verbaasd mij hevig omdat ze vroeger dat vreselijk vond maar er nu erg van geniet. Verder veel zachte knuffels in haar kamer, die ik gebruik om haar te strelen over gezicht en armen...
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 07 Juli 2016

Dag Josha,

Bedankt voor je eigen idieëen!!! Heel welkom!
Snoezelkamers worden helaas wegbezuinigd, dus ja eigen initiatieven dan maar. Zo'n waterpilaar met lichtjes staat in de huiskamer, maar er wordt niet naar omgekeken, misschien zijn er betere ervaringen mee?
Die tovertafel lijkt me geweldig, heb er een filmpje over gezien, heel leuk voor de mensen.
Ja, handmassages met een lekkere crème werken heel goed, meteen is de aandacht erbij: van een wezenloze blik naar een geconcentreerde uitdrukking en ook persoonlijk contact. Mooi Josha, zoals je alles uitprobeert!
Hartelijke groet,

Berichtdoor loek » 07 Juli 2016

Leuke oude liedjes "van vroeger", vinden ze bij mijn moeder altijd leuk om te horen; en zelfs om mee te zingen.
En een paar ook om op te dansen, de rest kijkt dan toe en geniet daar weer van.
Een "bellen blazer" probeer het eens (kost niks), en kan toch weer wat plezier opleveren.
Soms kleuren we , (kleur platen) en degene die dat niet willen, zitten er wel bij en vinden het gezellig "zo met zn
allen aan tafel". En dan vraag ik "wat voor kleur zou leuk zijn voor die hond/jurk/bloem "? En dan raakt toch iedereen
betrokken, en gaan ze zich er mee bemoeien...leuk!
Ja , de ballon altijd leuk ! De persoonlijke verzorging, lekker de haren borstelen (vindt mijn moeder zalig), handen masseren,
nagels lakken, lekker luchtje op doen, leuke ketting uitzoeken uit "de doos" (laat ik haar dan zelf doen).
Alle soorten simpele spelletjes. Bijvb. Spelenderwijs. Leuke Foto's kijken, ook die van de mede bewoners.
Gewoon gezellig praten over dingen van vroeger.......Ik vroeg laatst "luisterden jullie vroeger veel naar de radio, toen er nog
geen tv was "?? En toen kwamen de verhalen, over hoorspelen, Paul Vlaanderen, de bonte dinsdagavond show ( had ik nog nooit van gehoord) enz. enz.
Snoezelkussens, met sliertjes ,friemeltjes, en felle kleurtjes. Ruiken aan bloemen, vers fruit, zeep, en alles wat lekker ruikt.
Eigenlijk gaat het maar om 1 ding ....AANDACHT, en liefde vanuit je hart.
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor jostrol » 07 Juli 2016

Snoezelkussens, met sliertjes ,friemeltjes, en felle kleurtjes. Ruiken aan bloemen, vers fruit, zeep, en alles wat lekker ruikt.
Eigenlijk gaat het maar om 1 ding ....AANDACHT, en liefde vanuit je hart.

Daar gaat alles om in het leven, in welke fase van je leven dan ook.
bewaar dit en bewaak dit
herinner je de goede momenten

ik heb mooie ontwerpen liggen om snoezelkussentjes en dekentjes te maken komende winter om weg te geven.
Nu ben ik bezig met de remember me quilts van mijn mans overhemden
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 22 Juli 2016

Loek en Jostrol,

Dat is waar, als je dagen lang en leeg zijn gaat het maar om één ding: aandacht. Al wordt er niet meer gepraat, het 'er zijn' en iemands hand vasthouden heeft al effect, hoe klein ook. Verveling is toch wel erg lastig aan te pakken bij dementie.
Loek, dat zijn hele goede en ook mooie tips. Jij bent erg betrokken merk ik. Er is bij jullie nog wel wat mogelijk, de mensen werken nog aardig mee.
Helaas is mijn vader een fase verder, zingt niet, praat nog nauwelijks en kan eigenlijk niet veel meer. Snoezelkussens en knuffels trekken niet zijn aandacht, hoewel het bij andere patiënten heel goed kan werken heb ik gemerkt.
Veel lol is er voor hem niet meer aan, af en toe is er nog een glimlach, maar dat ook nog maar zelden. Toch maar blijven zoeken naar kleine dingen die hem op een prettige manier prikkelen.

Mooi Jostrol, hoe je met je rouwproces omgaat en zo help je ook nog een ander.

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 22 Juli 2016

Laatst las ik het weer ergens: onze ouderen komen niet genoeg buiten, krijgen niet voldoende vitamine D en ze bewegen niet genoeg, met alle gevolgen van dien.
Hoe zit het dan met de patiënten in een verpleeghuis? Krijgen die extra vitamines toegediend?
Thuis kun je dit nog zelf aardig onder controle houden en dagelijks wat vitamines geven.

Er zijn prachtige bewegingsapparaten in tehuizen, maar worden ze ook gebruikt, ik zie het nooit?

Berichtdoor Elswal » 19 Januari 2019

Zo ongelofelijk herkenbaar alleen mijn man betreft het en is pas 73
Elswal

Geboortejaar:
1953
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie