Het is zwaar

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Het is zwaar

Berichtdoor Klopp66 » 21 Januari 2018

Maanden geleden had ik mij hier voorgesteld over mij zelf en mijn ouders..nu is de situatie zo dat ook mijn vader alzheimer heeft en het maar niet kan verkroppen dat mijn moeder ergens anders is..
Ook is het zo dat hij heel achterdochtig is en zegt dan ook vaak dat we spullen uit huis hebben gehaald terwijl dat niet zo is..
Omdat ik en mijn man de winkel van mijn ouders hebben overgenomen gaat hij ook steeds terug in de tijd en met name dan over de betalingen die destijds al allemaal geregeld is.. dan geeft hij ook mijn man de schuld...nou ja kan wel even doorgaan maar zal wel een bekent verhaal zijn...

Het is zwaar om zo te moeten leven en dan ook geen rust krijgen omdat hij mij steeds belt(vanochtend 8 x) en dan in de avond gaat het weer door totdat ik dan zeg dat om 22.15 naar bed ga en gaat ook mijn telefoon op stil..
En zondag was het een record van wel meer dan 25 keer dat ik ben gebeld door mijn vader..

Ik merk aan mij zelf dat ik het steeds zwaarder vind worden om steeds weer de rustige persoon te moeten zijn en ik ga 4x in de week met mijn vader naar mijn moeder en 1x maak ik bij hem schoon...

Sommige zeggen heel makkelijk van” ja je moet wel aan je zelf denken “ of laat het een ander maar doen... maar ja die “ anderen hebben wel een baan en die kunnen ook niet zomaar vrij nemen ..mijn ene broer doet het 1x in de week een middag - een schoonzus die doet de zondagen en de broer van mijn moeder altijd de dinsdagmiddag dus aardig verdeelt alleen ik heb het gevoel dat het wel allemaal op mijn schouders rust..
Nu heb ik de gewone telefoon doorgeschakeld maar als ik niet op neem dan krijg ik wel een bericht van anderen of ik thuis ben want mijn vader kan mij niet bereiken...

Zo ik heb weer even kunnen spuien :)

Gr Claudia
Klopp66

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 21 Januari 2018

Dag Claudia,
Misschien kun je mij nog wat opheldering geven. Er zijn een aantal zaken die ik niet snap.
Je schrijft;
in de eerste zin dat je vader niet kan verkroppen dat je moeder ergens anders is. Hoe is dan de situatie?

Verder schrijf je ergens dat de telefoon op een gegeven moment op stil gaat. Hoe doe je dat?

Verder schrijf je dat je 4 keer per week met je vader naar je moeder gaat en 1x in de week maak je bij hem schoon.
Ik begrijp de situatie niet helemaal. Je hebt toch ook een winkel.

Je excuseert de anderen door te schrijven ZE kunnen ook niet altijd vrijmaken, maar wat jij doet naast dat je samen met je man ook nog een winkel drijft, dat moet een keer fout gaan. E.e.a. plannen lijkt mij.

Derhalve: Hebben jullie een Casemanager? Haal die erbij.
Ga een gesprek aan met alle partijen. Want hier ga je aan kapot. En dan ben je verder van huis.

Die telefonades moeten gestopt worden, vandaar mijn vraag dien aangaand.

Ik ga inmiddels al 15 jaar met Alzheimer om en veel van je opmerkingen zijn mij bekend.

Ik wil graag met je meedenken, want dit houdt geen paard vol.
Sterkte.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Klopp66 » 06 Februari 2018

Halllo Leo
Ik zal even wat uitleggen van hoe en wat...
Mijn vader woont nog gewoon in zijn eigen huis
Ik heb een iPhone en die zet ik om 22.00 op niet storen zodat er niet meer gebeld kan worden naar mij omdat het niet binnen komt en alleen de mensen die ik in mijn favorieten heb staan bij de contacten komen wel door met bellen dus eigenlijk word mijn vader “ geblokkeerd”

Ik heb een cachemanager waar ik regelmatig contact mee heb dus dat gaat goed..

Inmiddels heb ik inderdaad gemerkt dat mijn broers er makkelijker mee omgaan dan ik omdat zij van verder weg komen en dan ook nooit zoveel gebeld worden dan ik en zij gaan 1 à twee keer per week ook rijden met mijn vader.
De communicatie is niet echt goed en ze overleggen niet van te voren of het mij uitkomst als zij een andere dag willen rijden, nee dat staat dan doodleuk op de kalender van mijn vader(dat is zijn agenda over wie er komt en hoe laat.
Wel heb ik onlangs huisarrest gekregen van mijn man omdat mijn vader wel 28 x op 1 avond had gebeld en dan tel ik niet eens de keren erbij dat hij dan eerst naar mijn man zijn mobiel had gebeld..

Het schoonmaken ben ik inmiddels mee gestopt omdat ik inderdaad een stap terug doe en dat doet me goed ondanks mijn “ beldienst” van 8.30 tot 22.00

De enige die goed communiseert is mijn oom(broer van mijn moeder ) ook omdat hij en zijn vrouw in de zelfde situatie zitten maar dan de ouders van mijn tante en we bellen regelmatig met elkaar om even te kunnen spuien ..

De enige manier om het bellen te stoppen is de telefoon afsluiten hahaha maar ja dat kan ook weer niet..
Sinds ik dat doe mijn telefoon op niet storen zetten slaap ik gelukkig goed ..

We hebben inderdaad een winkel maar ik zelf sta daar niet in dus is het misschien makkelijker om dan vaker te komen, althans dat denkt waarschijnlijk mijn broer , laatst was het hun beurt om te rijden en toen moest ik dat van de kalender afhalen omdat ze door hun zoon waren bericht of ze langs konden komen zodat ze dan het gelach van hun 1e kleinkind konden horen, en mijn vader moest dan maar een taxi gaan nemen(toen we hem later opbelde na het berichtje naar mij) .. je begrijpt dan wel hoe ik me op dat moment voelde, en dan zelf niet voor een oplossing zoeken(eigenlijk liet hij zijn eigen vader dan in de steek), zeker omdat ik die week ervoor alle dagen die hun deden opgevangen had omdat ze lekker gingen skiën, maar goed vandaar dat ik ook en mede door het aandringen van mijn man een flinke stap terug heb gedaan en dan als ik niet kan dat ik dan ook niet kan.

Ik hoop zo wat vragen te hebben beantwoorden

Gr Claudia
Klopp66

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 07 Februari 2018

Dag Claudia,

Tsja dat is complex.
Wel fijn dat je de telefoon kunt uitzetten. Ik wil je derhalve dan ook adviseren om dat veel meer en misschien wel onregelmatig te doen. Ik besef ook wel dat hij dan je man meer gaat bellen. Maar die kan ook zijn telefoon afsluiten.
Dat hij zijn zoons niet belt omdat ze verder weg wonen, dat lijkt mij niet de reden. Nee jij bent goed te bereiken en dat
moet je doorbreken.
Vandaar mijn advies, wees minder bereikbaar per telefoon voor hem. Je moet zijn gewoonte doorbreken.
Heel verstandig van je man om paal en perk te stellen, want als je zo door gaat stort je op een gegeven moment in en dan is het afgelopen met jouw inzet.
Maak een rooster voor jezelf, overleg dit met je man en de casemanager en houd je daar aan.
Je hoeft niet iedere dag naar je vader lijkt mij.
Ik adviseer je dit omdat je dit niet vol houd en je moet het ritme van je aanwezigheid doorbreken.
Het klinkt misschien wel hard, maar om hem nog lang te kunnen begeleiden zal je e.e.a. strak moeten aanpakken.
Doe hetzelfde als je broers en ga 2 of misschien 3 keer per week naar hem toe. Op die manier heeft hij met enig overleg iedere dag bezoek.
Succes en sterkte. Ik hoor over een tijdje wel hoe e.e.a. loopt.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Klopp66 » 29 Maart 2018

Hallo

Maandag op dinsdag nacht is mijn vader aan een hartstilstand overleden.
Wij zelf zeggen overleden aan een gebroken hart, hij kon het maar niet verwerken dat zijn vrouw niet meer bij hem was maar in een verpleeghuis. De stress die hij had en was ook weer begonnen met roken( hartpatiënt) en alles bij elkaar heeft er voor bezorgt dat hij is overleden.
Het goed zo hij heeft rust nu.. geen stress meer, ook bij ons, geen rare gedachtes over mannen die aan mijn moeder zitten te friemelen, politie die zijn auto in beslag wilde nemen en ga zo maar door.
Ook is hem een hoop ellende bespaard gebleven ivm de ziekte alzheimer.

Gr Claudia
Klopp66

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 30 Maart 2018

Claudia,

Gecondoleerd met jullie verlies, wat een nare situatie is dat geweest voor je vader. Hij heeft nu rust, zoals je zelf schrijft er is hem een lange lijdensweg bespaard gebleven. Het verdriet is er natuurlijk niet minder om, maar het geeft enige troost. Heel veel sterkte de komende tijd, ook met de zorg voor je moeder, warme groet.
onderzoeker30 (vrijwilliger)