Nachtdienst in pyjama

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Nachtdienst in pyjama

Berichtdoor Andrea » 15 Februari 2018

Interessant experiment: de nachtdienst die in pyjama rondloopt op de afdeling. Onrustige en dwalende bewoners accepteren dan makkelijker dat ze weer naar bed moeten. Het verschil tussen nacht en dag moet zo duidelijker voor de mensen zijn. Op Facebook zijn veel verzorgenden enthousiast, sommigen ook zeer kritisch. Maakt het verschil? Ik denk wel dat het goed kan werken, maar word er ook een beetje lacherig van. Is het te betuttelend of is het wijs?
Andrea

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor wia » 15 Februari 2018

Thuis zorg ik .indien nodig, s nachts ook in nachtkleding voor mij lief.
Zeker het proberen waard.
Succes
Wia
wia

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 16 Februari 2018

Goede morgen,

Ik vind het helemaal niks. En ik vind het ook zeer naief. Natuurlijk voor je eigen partner oke.
Het is maar een kleine stap of ze worden in bed uitgenodigd. Of is dat een 'dirty mind' van mij ?
Ik heb de afgelopen jaren vele malen meegemaakt dat lopende patiënten overdag als ze maar een open kamer aantreffen
dat ze daar dan in bed duiken.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 17 Februari 2018

Dag Andrea,

Inhakend op je verhaal zet ik dit artikel er even onder: https://www.innovatiekringdementie.nl/a ... -in-pyjama.
In Engeland hebben ze er een testcase mee gedaan.

Of het praktisch is? In de meeste tehuizen zijn de groepen gemengd: van lichte tot zwaardere dementie. Dan kan zo'n verkleedpartij inderdaad een beetje betuttelend en 'raar' zijn voor sommige bewoners, lijkt me.
Wat sowieso helpt is een duidelijke dagstructuur, met ontspanning en aandacht voor de mensen. Een prettige leefomgeving, met voldoende daglicht, een plek waar mensen zich veilig voelen. Waar ze niet hele dagen voor zich uit zitten te staren. Waar er 's avonds gezellig wordt gegeten (en niet gehaast), samen koffie wordt gedronken en misschien nog een spelletje wordt gedaan.
Onbemande huiskamers 's avonds, cliënten die zo gauw mogelijk naar bed worden gebracht, lijken me echte punten voor bestuurders om hun hoofd over te breken. Hoe kunnen we bewoners meer (betere) aandacht en structuur geven - en zeker niet alleen voor de nacht? Dus ja, er zijn belangrijker acties.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor frans 50 » 17 Februari 2018

prima alternatief,

in veel verpleegtehuizen heeft men al een rustige kleur bedrijfskleding.
Als daar een passend broek en of sloffen bij komen

en het helpt, dan is dat toch een mooi resultaat.
in de late avond en nachturen is het bezoek zeer ! laag.
wie zou zich er aan storen als de rust behouden word.

Compliment voor het delen !
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Andrea » 20 Februari 2018

Ik denk inderdaad dat eerst de structuur en het ritme belangrijk zijn zoals 'vrijwilliger30' zegt. Als dat top is en er is nog steeds veel onrust in de nacht, kan een pyjama misschien helpen. Ben benieuwd hoe het experiment uitpakt!
Andrea

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken