Vader vraagt wanneer (overleden) moeder weer komt

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Vader vraagt wanneer (overleden) moeder weer komt

Berichtdoor wouter drop » 16 Maart 2018

Onze vader vroeg laatst wanneer onze moeder weer kwam, zij is al jaren geleden overleden. Toen hem vertelt werd dat ze er niet meer is, moest hij huilen.
Moeten we wel eerlijk zijn of een leugentje om bestwil vertellen en bv zeggen dat ze later komt of nog wat anders?
Mvg
wouter drop

Berichtdoor josha » 17 Maart 2018

Dag Wouter

Ja dat is steeds weer zoeken en afwegen wat nu het beste is.. Het beste dan voor je vader hè. Het zal voor ieder verschillend zijn. Weegt voor jou zwaarder dat je de waarheid spreekt of dat je vader niet iedere keer van streek raakt over de waarheid....
Dat is het dilemma waar ieder mee te maken krijgt als je dierbare deze ziekte krijgt.

Ik heb steeds mijn moeder centraal gesteld, het ging om haar welbevinden en koos dus voor een leugentje om bestwil. Je hoeft het ook niet zo zwaar te maken hoor, afleiden van het onderwerp is nog steeds de beste remedie, volgens mij.

Mijn moeder heeft een favoriet eiland [Ameland] waar ze dol op was,lekker langs het strand met de voeten in de zee. Omdat ze niet meer in een auto durfde en haar toestand het niet meer toe stond, kon dat niet meer.
Maar als ik met haar in de tuin zat, de zon op haar gezicht, haar voeten in een teiltje met water en op een cd de geluiden van de zee liet horen, zei ik tegen haar dat het nu net leek of we op Ameland waren........ En er verscheen een stralende glimlach op haar gezicht.
Zomaar een voorbeeld om hier creatief mee om te gaan.

Kijk dus steeds wat voor je vader het beste is en dan weet je hoe te handelen. Als hij steeds zo van streek is zou ik hem hier niet mee confronteren maar leuke herinneringen met hem ophalen aan je moeder, zodat hij weer terug geplaatst wordt in die gelukkige tijd samen.

Veel sterkte met dit moeilijke proces
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie