Opname wel of niet doorzetten

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Opname wel of niet doorzetten

Berichtdoor Magitta » 17 Maart 2018

Mijn schoonmoeder kan niet meer voor zichzelf zorgen en is afhankelijk van thuiszorg, buurvrouw en ons. Zelf ontkent ze ziek te zijn. Afgelopen vier weken heeft ze ziek op bed gelegen en wil eigenlijk niet meer eten. Dat is al jaren een probleem, maar nu erg beangstigend, ze weegt nog 39,5 kilo. Vorige week kregen we onverwacht de mogelijkheid om haar te laten plaatsen in een verzorgingstehuis (gesloten afdeling) bij ons om de hoek dmv spoedprocedure. Uiteraard hebben wij daar direct positief op gereageerd, een kans als deze doet zich niet snel weer voor en dan zou er bij spoedopname buiten de regio geplaatst moeten worden. Een opname dmv reguliere opname is niet bespreekbaar met mijn schoonmoeder (ze mankeert niks, eet goed en zorgt heel goed voor zichzelf zegt ze). Nu moeten we haar dus dinsdag met een "smoes" weg gaan brengen naar het verzorgingstehuis. Wat wil het geval, sinds donderdag lijkt mijn schoonmoeder weer iets op te knappen, ze komt in ieder geval haar bed uit en kleed zich weer aan en af en toe krijgt de thuiszorg een boterham naar binnen. Mijn echtgenoot begint nu te twijfelen of we niet te snel tot opname besloten hebben. Iemand tips om hem te overtuigen dat hij de juiste beslissing genomen heeft ? Ervaringen ?
Magitta

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 17 Maart 2018

Dag Magitta,

Je schoonmoeder heeft thuiszorg, is er een diagnose Alzheimer gesteld? In het begin van het verhaal vertel je dat ze niet meer voor zichzelf kan zorgen, dit lijkt mij een groot en blijvend probleem.
Hebben jullie ondersteuning van een casemanager? Best lastig om dit nu zelf te moeten beslissen, maar praat eens met de thuiszorg en vraag hoe zij ernaar kijken, wat zij zoal observeren. Het is een kans die niet meer voorbijkomt, een verpleeghuis om de hoek, hoe triest ook, als je schoonmoeder al jaren slecht eet en niet meer goed voor zichzelf kan zorgen, lijkt het me verstandig toch door te zetten. Twijfelen jullie toch, praat dan eens met haar huisarts, hoe die dit ziet. Natuurlijk kunnen jullie dit alleen maar zelf beslissen, maar bedenk ook hoe het de laatste jaren is gegaan, als er sprake is van dementie, gaat het alleen maar achteruit en dat kan ook ineens snel gaan.
Sterkte met deze beslissing, hartelijke groet.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Magitta » 17 Maart 2018

Dank je wel. Alle begeleiding en zorg via casemanager hebben we gelukkig gekregen. Met ons hoofd weten we dat dit de juiste oplossing is.
Magitta

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 18 Maart 2018

Dag Magitta,

De vraag over de diagnose gesteld door Onderzoeker had ik zelf al ingevuld ,want zonder diagnose geen opname.
Maar................. wat bij jullie speelt is natuurlijk de bekende onzekerheid van zijn wij niet te vroeg.
Wel ik heb dit forum zo'n 7/8 jaar geleden een nieuwe start gegeven en de rode draad door alle vragen heen is "zijn we niet te vroeg".
Jullie hebben een Casemanager dus ik ga er maar van uit dat ze een goede is.

Ik heb mijn vrouw ruim 9 jaar thuis gehouden, ik adviseerde iedereen, denk aan je zelf, ga niet te lang door, want er is geen weg terug en als jij mantelzorger door je hoeven zakt dan ben je er niet meer voor de patiënt.
Toen ik op instorten stond, had mijn Casemanager al een plaats gereserveerd voor mijn vrouw in een verpleeghuis en stuurde zij mij een geriater op mijn dak om z.g. mijn vrouw te onderzoeken en de situatie in ogenschouw te nemen.
Deze geriater sprak met mij af dat ik iedere dag een klein verslagje naar haar zou sturen.
Na 3 dagen belde zij mij op en zei letterlijk: "Ben je helemaal besodemieterd", als je zo doorgaat kunnen we binnen afzienbare tijd jou ook opnemen.
1 dag later werd mijn vrouw opgenomen.
Mijn herstel heeft bijna een jaar geduurd. Eer dat mijn vrouw gewend was duurde dat ook meerdere maanden.
Ik was de eerste 2 jaar dagelijks 's morgens en 's middags bij haar tot ik weer een grens bereikte,
ik kon niet meer zonder stok lopen, daarna ging ik alleen 's morgens en nu nadat zij al weer 4.5 jaar in het verpleeghuis zit heb ik net besloten om nog maar 1 uur in de ochtend naar mijn vrouw te gaan. Ze zit alleen nog maar te slapen.
Er komt nooit meer een verbetering. Opname is ook bedoeld voor ruimte te creëren voor de mantelzorger.
Heel veel sterkte en zet door.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Magitta » 20 Maart 2018

Lieve vrijwilligers,
Wij hebben vandaag de opname doorgezet. Was heel heftig, maar wij zijn er van overtuigd dat dit de juiste oplossing is. Dank jullie wel voor de steun.
Magitta
Magitta

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: