Hallo

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Hallo

Berichtdoor pascha » 27 Maart 2018

Hallo ik ben Mar en heb een moeder van 87 jaar zij heeft alzheimer .
Maar gaat ineens in 3 weken tijd heel hard achteruit .Zij zit nog op gym en heb lieve buren die haar nog steeds meenemen maar eigenlijk is het niet meer te doen .

's Avonds denken dat ze weg moet , bij de buren staan bellen .Niet naar bed willen .Moeite met aan en uit kleden .

Gas aan laten staan ,van de week een heel verbranden pan.

Gelukkig woont ze bij mij 3 deuren verder en kan haar in de gaten houden.Maar ook dat accepteert zij niet meer .
Gaat dan erg tegen mij schelden .

Ik wacht nu op een afspraak met een casemanager.En ben bang dat het opname verzorging gaat worden.
pascha

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 01 April 2018

Dag Pascha,

Ja, als ze nachtelijk gaat dwalen kun je haar niet meer constant beschermen en wordt de situatie behoorlijk onveilig.
Dan komt opname in een verpleeghuis in zicht, of je moet 24-uurs zorg geregeld kunnen krijgen, maar dat is best een hele toer.
Dat vergt veel tijd en inzet van de betrokkenen, vaak naast een baan en een gezin.
Bekijk de mogelijkheden aan verpleeghuizen bij jou in de buurt, bezoek ze ook om de sfeer te proeven en je goed te laten informeren over de werkwijze, activiteiten en omgang met de bewoners. Tegenwoordig gaan de meeste verpleeghuizen over naar 'Kleinschalig Wonen', kleinere groepen per huiskamer met een huiselijke sfeer, waar 'samen gekookt' wordt. Schrik niet te zeer, van een tehuis, de mensen, dementie, het heeft tijd en gewenning nodig. Er zijn wachtlijsten per tehuis, schrijf je moeder daarom alvast in bij het tehuis van je keuze. Het kan zijn dat als de toestand onhoudbaar wordt er een crisiopname gaat volgen voor je moeder, dan wordt ze 'tijdelijk' geplaatst in een ander tehuis. Het blijft dan zaak er bovenop te zitten en regelmatig te informeren of ze al stijgt op de wachtlijst van het betreffende tehuis.
Goede Paasdagen en sterkte,

Lees eens de informatie hierover op dementie.nl:
https://dementie.nl/zoek-alles?search_a ... rpleeghuis
onderzoeker30 (vrijwilliger)