Delier en nu naar een verzorgingstehuis

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Delier en nu naar een verzorgingstehuis

Berichtdoor M@ri@nne » 28 Maart 2018

Ik ben Marianne.
Ik ben enig kind van een moeder met Alzheimer. Zij wordt deze week opgenomen in een verzorgingshuis omdat alleen wonen niet meer gaat.
Tot voor 2 maanden terug ging dat nog goed, maar zij heeft een delier gekregen vanwege ernstig natriumtekort. Daarvoor heeft zij in het ziekenhuis gelegen aan infuus. Sindsdien na thuiskomst is ze heel hard achteruit gegaan. Erg gedesoriënteerd, angstig. Ze heeft nu ook nog steeds Haldol medicatie tegen de wanen die ze had. Die mogen maar heel langzaam afgebouwd worden. Hopelijk verbetert haar situatie straks dan nog iets... Ze gaat dus deze week verhuizen naar een kamer in het verzorgingshuis. Mijn probleem is ook nog dat ik op 3 kwartier afstand woon met de auto die ik niet altijd heb.(en 2 uur reizen met OV...) Ik hoop hier tips, steun, ervaringen te lezen van medelotgenoten.
M@ri@nne

Geboortejaar:
1954
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 28 Maart 2018

Dag Marianne,
Bespreek uitgebreid de Haldol met de verpleeghuisarts.
Het wordt vaker voor geschreven, maar ik lees ook vaak over de bijverschijnselen.
Probeer in het begin haar met enige regelmaat te bezoeken en houd de vinger aan de pols bij de verpleging hoe ze reageert.
Een verhuizing naar een dichterbij gelegen verpleeghuis is niet aan te raden omdat een verhuizing haar enorm achteruit kan plaatsen en haar erg onzeker kan maken.
Tsja het is een proces waarin je moet meedeinen.
Heel veel sterkte.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor M@ri@nne » 07 April 2018

Dank je Leo, voor je reactie. Zij is inmiddels verhuisd en dat heeft een grote impact. Ze is nog voortdurend de weg kwijt. Dwaalt 's nachts over de gang op zoek naar het toilet pf haar bed. Durft niet alleen op haar kamer te blijven. Wil steeds mensen om haar heen voor veiligheid. Ik ga zeker de Haldol bespreken maar schijnt dat je daar niet zomaar mee kan stoppen omdat er dan weer een delier kan optreden. Maar de bijwerkingen zijn bijna erger als waar het voor gegeven wordt. Vr. Gr. Marianne
M@ri@nne

Geboortejaar:
1954
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor josha » 07 April 2018

Dag Marianne

Haldol is een vreselijk medicijn wat al meer dan 100 jaar gebruikt wordt , terwijl er veel betere lichtere medicatie is met veel minder bijwerkingen.Soms denk ik dat organisatie`s contracten hebben met de farmeutische industrie want het wordt in bepaalde huizen vaker voor geschreven dan in andere .En dat draait [ uiteraard] weer om veel geld.....

Over dat afbouwen..... lijkt me lariekoek. je ziet dat je moeder er niet tegen kan, dus stoppen! Gaat het niet zonder medicatie[ maar probeer dat eens, misschien knapt ze reuze op en nu is het toch ook erg als ze deze troep krijgt?] dan moet ze iets lichters krijgen.
Ik word altijd zo boos als ik lees dat er maar wordt door gegaan met medicatie, terwijl de persoon er helemaal niet tegen kan!

Omdat het voor jou vrij nieuw is dat je met het verpleeghuis krijgt te maken, denk je mee te moeten gaan met de dokter, die deze rommel voorschrijft.. tja hij hoeft je moeder niet op te vangen als ze zo in de war is en wanhopig..

Weet je , deze tijd vraagt van je om ZELF na te denken, niet de dokter of personeel weet het alleen maar het is jouw eigen intuìtie, die jou iets vertelt . luister daar naar. Zet in het zorgleefplan dat je moeder absoluut nooit geen Haldol meer mag hebben omdat ze daar niet tegen kan!
Dit heb ik ook bij mijn moeder gedaan, en dan is het afgelopen met deze rommel voor te schrijven. Jij bent de baas, jij hebt de regie over het welzijn van je moeder.niet het personeel en de dokter. Dit is een verouderde denkwijze en gaat echt niet meer op in deze tijd.

Waarom ik zo`n hekel heb aan Haldol?

Mijn moeder woont al heel lang in het verpleeghuis en kwam in 2003[ toen woonde ze er 2 jaar] strompelend naar me toe gelopen .. ik schrok me wezenloos wat was hier gebeurt? Bij navraag bleek dat ze boos was geworden en om haar rustig te krijgen had de arts haar HALDOL ingespoten! Lukte niet direct ach dus nog maar een spuit!
Hier had ik de arts voor kunnen aanklagen want er mag niets gegeven en gedaan worden zonder mijn toestemming.

Door de HALDOL kon mijn moeder niet meer lopen en belandde in bed op de verpleegafdeling! Ik ben op onderzoek gegaan en toen ik las wat HALDOL kan doen bij mensen heb ik direct geeist dat het gestopt werd[ ze gingen lekker door hoor met dit medicijn]Omdat mijn moeder 1x door de rooie ging zou ze dus jaren en jaren deze rommel krijgen..
Nadat het gestopt was, ging het zoveel beter met mijn moeder, DAT ZE WEER BEGON TE LOPEN. Niets aan de hand meer en ze is blijven lopen tot een trombosebeen haar in een rolstoel deed belanden in 2013.

Ook toen werd er weer voorgesteld dat ze medicijnen ging gebruiken tegen die trombose wat in hield dat ze elke dag geprikt moest worden om haar bloed te controleren vanwege de medicatie. En dat in die dunne armpjes van haar, ze was doodsbenauwd als ze weer met een spuit klaar stonden..
Hier heb ik weer STOP gezegd! Dit gebeurt niet. Geen medicatie meer , laat de natuur zijn gang maar gaan, ik zie wel.

En... we zijn nu 5 jaar verder, ze heeft nooit weer last van trombose gehad.. ze is de enige persoon in het hele verpleeghuis die GEEN MEDICATIE krijgt.... ze woont er nu al 17 jaar, is bijna 99 jaar en is volkomen gelukkig en in harmonie met zichzelf.

Ik hoop dat mijn verhaal jou en anderen aan het denken zet over het nut van al die rommel. Ik besef best wel dat mijn moeder erg gezond is en dat mensen met ernstige ziekten toch medicatie nodig hebben voor hun kwaal. Maar zeker niet om ze rustig te krijgen in het belang voor hun omgeving.
Er moet altijd een oorzaak gevonden worden voor hun onrust en daar kunnen hele goed instantie ook bij helpen bv het CEC.
Ook de boeken van Anneke v d Plaats geven goede handvaten en oplossingen hiervoor.

Marianne heel veel sterkte !

Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: