Rouwproces: Beide ouders met Alzheimer

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Rouwproces: Beide ouders met Alzheimer

Berichtdoor Ascapa » 02 April 2018

Sinds oktober 2017 is mijn leven geheel veranderd. Mijn vader heeft al jaren Alzheimer en herkend me niet meer. Hij is gelukkig erg vrolijk van karakter en is zijn humor niet kwijtgeraakt. Half oktober is mijn moeder in 1 week 2x ten val gekomen. De 1e keer heeft ze bijna een uur in de tuin gelegen en mijn vader is haar in het dorp gaan zoeken. Maar hij weet de weg niet weer dus ze waren beiden zoek. Ze had gelukkig niks gebroken. 5 dagen later is ze op straat weer gevallen en met de ambulance afgevoerd. Niks gebroken maar wel flinke kneuzingen waardoor ze niet meer voor vader en zichzelf kon zorgen. Mijn zus en ik hebben 3 dagen dag en nacht voor ze gezorgd en op zoek gegaan voor gezamenlijke crisisopvang. Ze zitten nu samen in een particuliere zorginstellingen waar ze super verzorgd en begeleid worden. Mijn vader went zich er prima maar onze moeder is zeer boos op ons en verdrietig. Zij heeft ook de diagnose Alzheimer gekregen maar zij ontkent dit en meent nog voor vader te kunnen zorgen. Haar karakter is zo snel veranderd. Van een actieve en zelfstandige vrouw in een passieve en boze vrouw. Achteraf zien we ook dat ze al maanden cognitief achteruit ging. Overal lagen briefjes met pincodes en onze telefoonnummers. Haar kleren waren vervuild en de kasten puilden uit met dezelfde producten die telkens weer opnieuw in huis haalde. Ook ging ze vaker naar de bank om veel geld op te halen wat we niet terug hebben gevonden.
Het ouderlijk huis is leeggehaald en staat nu te koop. Zij meent dat ze nog terug naar huis kan gaan. Het is verschrikkelijk om telkens te moeten liegen en haar beschuldigingen aan te moeten horen. Wij hebben haar weggestopt volgens haar. We hebben gevoel dat we onze beide ouders zijn kwijtgeraakt en zitten in een onbegrepen rouwproces en hebben daarnaast nog te maken met een onoverzichtelijke administratieve wereld.
Ascapa

Geboortejaar:
1967
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 02 April 2018

Dag Ascapa,

Wat voor begeleiding hebben jullie?
Ik bedoel is het niet eens tijd om hun/een notaris te bezoeken?
Hoe hebben jullie het b.v. geregeld dat het huis in de verkoop is gezet?
Bij Alzheimer.nl hebben we een notaris voor vragen.
Voor mij zijn er nog vele vragen.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man