Diefstal

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Diefstal

Berichtdoor Sanniek » 01 Juni 2018

Hallo
In het verleeghuis waar mijn schoonmoeder zit wordt enorm gestolen. Tenminste dat denkt zij. Nu wil ze aangifte doen bij de politie van diverse zaken die ze kwijt is. Hoe ga je hier mee om? Ze wordt steeds bozer en de diefstallen gaan maar door. Ze wil dat daar een eind aan komt. Maar met aangifte los ik dat niet op. Hoe wel? Iemand een idee? Als ik haar haar zin geef die ik natuurlijk nep aangifte want er is niets weg. Dan ben ik feitelijk strafbaar.
Sanniek

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor loek » 02 Juni 2018

Dag Sanniek,
Het is mij niet helemaal duidelijk of er ook echt iets gestolen is bij je schoonmoeder. Als dat daadwerkelijk zo is dan zou ik
zeker in gesprek gaan met de verzorging / leiding van het tehuis. Dat er dingen "verdwijnen" in een verpleegtehuis, dat is
weer wat anders. En mijn ervaring is, dat het meestal ook wel weer terug komt. Achterdocht, denken dat er gestolen wordt,
dat komt (volgens mij) veel voor bij mensen met Alzheimer. Als zij denkt dat ze bestolen is, ga daar dan niet tegenin. Zeg haar, dat dat heel vervelend is, en dat je het "tot op de bodem" voor haar gaat uitzoeken..... Misschien stelt dat haar gerust, en vergeet ze het weer. Probeer haar onrust te beperken, en ga mee in haar denkwijze, en spreek haar vooral niet tegen. Wees gerust creatief, en maak er een mooi verhaal van waar zij rustig van wordt.
Ik zie in het tehuis bij mijn moeder ook "dat er dingen verdwijnen" maar dat komt omdat er
1 heer is en "die neemt alles mee". Van theelepels, servies, placemats, voedsel, tot persoonlijke spullen van de andere bewoners.
Hij weet niet dat hij dat doet, hij denkt dat hij "aan het opruimen" is.
Dus ja, wat is er waar van het verhaal van je schoonmoeder ? Probeer daar eerst achter te komen.
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Sanniek » 02 Juni 2018

Er is niets gestolen. Het is onderdeel van haar ziekte. Maar voor haar is het wel.waar. ze wil daarom aangifte doen maar ze mag alleen het huis.niet uit dus er.moet iemand mee.. Als je meegaat met haar verhaal dan kan je niet zeggen ik ga niet mee om aangifte te doen. Zo zitten we in een spagaat.
Leiding heeft er ook geen oplossing voor. Misschien dat iemand op dit forum hetzlefde heeft meegemaakt en kan vertellen hoe hier mee om te gaan
Sanniek

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 02 Juni 2018

Ik zou er niet zo moeilijk overdoen, ik zou het politiebureau bellen en de zaak uitleggen.
Inmiddels is dementie toch ook die die kringen doorgedrongen zodat zij het spel willen meespelen.
Laat het ons nog eens weten hoe het is afgelopen.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor josha » 02 Juni 2018

Zoals Loek al aan geeft .. speel het spelletje gewoon mee... Natuurlijk kun je geen aangifte doen omdat er niets gestolen is.... maar je schoonmoeder heeft dit nu eenmaal in haar hoofd vanwege haar ziekte en dat krijg je er niet uit..

Ik zou haar de voorwerpen laten opschrijven die zij dan mist en gaan kijken of jij ze terug kunt vinden.. maar dit is een gebed zonder einde want dan is er weer wat anders zoek.En tegen haar zeggen dat jij wel even in contact treedt met de politie en aangifte doet, zal haar maar voor eventjes geruststellen maar het is te proberen. Je zult zelf moeten uitvinden wat de beste aanpak is bij je schoonmoeder.. ieder mens met of zonder dementie reageert weer anders toch?

Verder zou ik adviseren om het veel lichter op te pakken dan wat je nu doet....je kunt je schoonmoeder niet altijd serieus meer nemen en om met respect en waardigheid daar mee om te gaan is je grote uitdaging.

Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: