Wanneer iemand wel op een wachtlijst verpleegtehuis?

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Re: Wanneer iemand wel op een wachtlijst verpleegtehuis?

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 06 Juli 2018

Dag Ingrid,

Jammer dat je kinderen het niet aanvoelen hoe overbelast je bent, alles komt op jouw schouders neer.
Op het eind schrijf je dat je ook nog een parttime baan hebt, dat is best pittig allemaal, want ik zie dat je man waarschijnlijk nog vrij jong is, gezien jouw eigen leeftijd. Op jonge leeftijd gaat het dementieproces sneller. Heel bijzonder dat hij zelf er niets op tegen heeft om eventueel naar een verpleeghuis te gaan, dat is positief.
Er bestaan speciale verpleeghuizen en projecten voor jonge mensen met dementie:
https://www.alzheimer-nederland.nl/deme ... eningen-jd
https://topaz.nl/ons-aanbod/ontmoetings ... -dementie/

Alleen jij kunt bepalen of je de zorg zo nog aan kunt, praat hier eens met je casemanager, huisarts (of geriater over). Zij maken je man ook regelmatig mee.
Er komt een moment dat het echt niet meer gaat, je moet wel oppassen dat jij niet eerst in de lappenmand belandt, want dan wordt het probleem nog groter.
Je man is best passief en het gaat goed op de zorgboerderij, is er anders een mogelijkheid dat hij daar meer dagdelen naartoe gaat, als eerste stap?
Om je tijdelijk te ontlasten (vanwege je gezondheidsklachten) zou je ook na kunnen denken over Respijtzorg:
https://dementie.nl/dagbesteding/tijdel ... rg-regelen

Hou ons op de hoogte en stel gerust al je vragen.
Hartelijke groet en sterkte.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor ch » 08 Juli 2018

Hoi Martijn,

wat een nare toestand zeg ,voor jou en je moeder,en wat zal jij moe zijn want de zorg opnemen voor je moeder in deze situatie is zwaar.
Misschien een Tip waar je iets mee kan, ik weet niet waar je woont maar ga eens praten met een manager van een Martha Flora huis, wie weet kan die je helpen de juiste zorg voor je dierbare te vinden ,en met een PGB kan je misschien de juiste hulp kopen of regelen.
Je kan hen in elk geval je situatie uitleggen en wie weet kunnen zij jou helpen.

www.martha-flora.nl of gewoon googelen op Martha flora
Heel veel sterkte

Groetjes Christina
ch

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Door heel Nederland zijn deze huizen van Martha Flora
ch

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Martijn » 08 Juli 2018

Dank voor alle medeleven, ik heb nadat mijn vader Alzheimer gekregen heeft (die is uiteindelijk geëindigd in een verpleegtehuis), dit probeer ik zolang mogelijk uit te stellen voor mijn moeder.

Maar mijn grenzen zijn in zicht ( ik loop ondertussen al bij een psycholoog en slik slaaptabletten ).
24 uur zorg is bijna niet te doen, zeker als je geen hulp van je familie krijgt en alle mantelzorg op een persoon neerkomt.

De rest van de familie maken zich alleen zorgen of dat als ik instort er geen acute crisis opname ontstaat, zij kunnen of willen niet met de ziekte van Alzheimer omgaan ( wel zo makkelijk ).

Mijn broer die het dichtst bij woont kijkt de andere kant op, schandalig zeker gezien mijn moeder een zeer lieve zachtaardige vrouw is en altijd voor iedereen klaar stond.

Ikzelf kreeg een folder in handen geduwd door de casemanager met Saar aan huis, de suggesties die hiervoor aangereikt worden zijn volgens mij wel erg dure particuliere oplossingen, in Hilversum is net zo'n huis geopend , https://www.marthaflora.nl/particulier- ... hilversum/ .
Martijn

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Hallo martijn,

Tuurlijk wil je opname zolang mogelijk uitstellen en niet alleen voor haar echtgenoort maar ook voor je zelf.
Het is niet niets om je zorg voor een dierbare over te gaan geven aan een instelling,dat is hartstikke moeilijk.
Je moet het loslaten en dat is heel moeilijk,ik weet waar ik over praat.
Maar zelf 24 uurs zorg leveren zonder dat je terug kan vallen op een ander uit je familie maakt het allemaal nog zwaarder en eigenlijk niet meer verantwoord om dat alleen te blijven doen.
Ook ik heb dat helemaal alleen moeten doen en kon ook niet terug vallen op mijn zusters ,alleen mijn echtgenoot hielp mij.
Stel dat jij instort op wie kunnen ze dan terug vallen ?
En dan wordt het crisis situatie en heb je weinig meer te kiezen,dan moet het met spoed gebeuren , een opname .

ja particuliere zorg is inderdaad duurder maar het kan nooit kwaad om de mogelijkheid eens te onderzoeken en uit te laten rekenen.
Je laten helpen met het aanvragen van een PGB budget en de dingen regelen zoals toegang tot bank en betalingen en dergelijke.
Ik ben inmiddels bewindvoerdster en mentor van mijn moeder en kan gelukkig de dingen allemaal regelen die er nodig zijn,zonder die bewind kan je financieel eigenlijk niets.
Je hebt hierbij echt hulp nodig en je kan het op een gegeven moment niet meer zelf
Daar kan misschien de manager van een Martha Flora huis bij jou in de buurt mee helpen.
Je situatie uitleggen kn in elk geval geen kwaad.
Wie weet kunnen zij jou toch verder helpen.
Sterkte en je mag gerust terug reageren hoor, eem luisterend oor en empathie is zo belangrijk, ook voor de mantelzorger

groetjes Christina
ch

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Martijn » 17 Augustus 2018

Dank voor al het medeleven. Het is inderdaad een feit dat de zorg voor iemand met Alzheimer, 24 uur, bijna niet te doen is.
Echter mijn moeder heeft geen verstoord nachtritme, is zachtaardig en als ik kort een boodschap doe kan ik haar een halfuurtje wel alleen laten.

Ik heb nu twee dagen dagopvang voor haar geregeld en kan dit nog met een daguitbreiden, dit doet haar ook goed want ze wordt beziggehouden.

De situatie is op dit moment onder controle, ik merk dat de casemanager dit goed in de gaten houdt.

De AD pillen helpen mij momenteel goed en aangezien een van broers weer naar Nederland gekomen is kan hij zien wat mantelzorg betekent, echter zelf hulp bieden kan hij niet vanwege werkzaamheden doordeweeks, het geeft mij meer aanspraak.
Ik probeer ook zelf door zwemmen en wandelen om te ontspannen.

Met het Mpt is nog beperkt zorg inkoop mogelijk, wellicht dat ik saar aan huis probeer.

Maar op een gegeven moment, hetzij door verslechtering van de gezondheid van mijn moeder of die van mij gaat de situatie kantelen.

Je leert wel je familie kennen in deze moeilijke tijden.
Martijn

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor ch » 18 Augustus 2018

Hallo Martijn,

ja inderdaad, je leert je familie wel kennen in deze situaties, ook ik heb 2 zusters,alle twee ouder dan ik ,maar ook die hebben zich,(al jaren geleden ) door de familie problemen terug getrokken, mijn zorgen over mijn moeder kan ik alleen delen met mijn echtgenoot.
Intussen is mijn moeder zo erg dement en woont nu in een MF huis,(gelukkig)
Ze is nu in de fase dat ze zelf niet meer doorheeft dat er iets niet klopt bij haar , gelukkig maar, ik kan haar nu blij maken met een kijkje in een fotoalbum van vroeger en soms.....heel soms herkend ze mij,heel even, dan lacht ze en glinsteren haar ogen.

Mijn zusters hebben mij aan laten modderen en ik heb alles ook alles alleen moeten regelen,de bank , het huis leeg halen ,haar opname en de bewindvoering /mentorschap regelen bij de rechtbank ( waar mijn zusters dan wel toestemming voor hebben moeten geven).Mijn echtgenoot helpt mij uiteraard wel maar van mijn zusters hoef ik niets te verwachten.
Eindelijk na jaren heb ik dat stukje los gelaten en heb ik gebroken met mijn zusters, mijn moeder herkend ze niet meer(ook niet op foto"s )en weet niet eens meer wie ze zijn, eigenlijk wel zo rustig.
Beter geen hulp van hen dan bemoeizucht en de verkeerde hulp , ik beslis nu in mijn eentje over de zorg van mijn moeder , ik hoop haar zo goed mogelijk op te vangen, zonder die hulp van mijn eigen familie(mijn zussen).

Sorry dat ik het zo cru stel,dit soort familie kan je beter kwijt dan rijk zijn en ooit komt de dag dat ze hier heel erg spijt van krijgen.
Ik heb nog hele mooie momenten met mijn intussen 94 jarige moeder , en kan ik dingen afsluiten. dat laatste stuk missen zij en ze zullen zich op den duur daar heel vervelend over gaan voelen.
Mijn zusters zijn blijven hangen in het verleden en kunnen niet loslaten ,iets wat ik in al die jaren wel heb geleerd.

Geniet van de dagen die je met je moeder hebt en laat je broers in hun sop gaar koken,je hebt je energie heel hard nodig om je moeder te kunnen verzorgen en zo goed mogelijk op te vangen.
Vraag hulp van maatschappelijk werk ,case managers en het netwerk wat je om je heen hebt.
Blijf alleen niet te lang doorgaan met het willen , om je moeder thuis te verzorgen.op een gegeven moment moet je wel iets ondernemen.
Luister naar je eigen lichaam hoor, ze heeft er niets aan als jij ook nog weg valt

Heel veel sterkte , groetjes christina
ch

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Kaat » 21 Augustus 2018

dag allemaal,
ben redelijk in de war, want er staat hier zoveel....mijn mama heeft ook dementie, ze gaat in de week alle dagen eten in een centrum waar ze haar naartoe brengen en ik haar 2x in de week weer op pik. ze gaat ook 1 dag naar dagopvang....momenteel is weer even heel opstandig, ze kan nog alles zelf en we moeten voor haar niets regelen want ze is nooit alleen en als ze alleen is gaat ze wel met een vriendin of buren mee weg ( denkt ze allemaal, want ze zit voor de rest veel alleen. ik heb al van veel menden gehoord om haar te laten opnemen in een verzorgingstehuis ( woon in België trouwens), maar vind dit zo moeilijk omdat ik weet dat ze hier absoluut niet naartoe wil.....heb dus een dubbel gevoel....heb nog 1 broer die er niet naar om kijkt, en mijn andere broer en zus proberen 1 keer per week iets met haar te doen, meestal in het weekend....maar er komt zoveel meer bij. ik regel haar vervoer, haar eten, pillen , docktor bezoek en ga maar verder. ik merk ook dat ze als eens een accidentje heeft wat betreft toilet bezoek.....ze kan dit allemaal nog goed verbergen want ze gooit alles weg, ook vinden we vaak veel dingen niet meer terug of na lang zoeken. Heb haar al een dementieklok cadeau gedaan, maar ze weet nog steeds niet welke dag het is....hoe beslis ik om haar toch te laten opnemen.....wel of niet,
Kaat

Geboortejaar:
1967
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor josha » 21 Augustus 2018

Dag Kaat

Allereerst zou ik meer hulp gaan zoeken voor jezelf omdat je er flink door heen zit, zo te lezen. Jij bent degene die alleen de boel moet regelen voor haar en je broer en zus doen alleen maar de leuke dingen met haar?
Mijn advies is dan ook om met je familie om de tafel te gaan en je zorgen te delen, ook dat jij er voor jouw gevoel alleen voor op draait... dit ga je niet vol houden. Dus hou familieberaad.

Ik lees niets over begeleiding van een casemanager[ of is dit in Belgiè anders geregeld? Als je moeder de diagnose dementie heeft gekregen, kun je deze begeleiding aanvragen. Een casemanager staat jou dan ook bij met advies.Ook kun je dan samen bekijken of je moeder nog wel thuis kan wonen of dat er een andere oplossing gevonden moet worden.

Misschien is je moeder nog te goed voor opname en dat krijg je ook niet zomaar voor elkaar hoor. Bij ons in Nederland komt opname pas in zicht bij Zorgzwaartepakket 5...De regering wil hier de mensen zolang mogelijk thuis houden met ondersteuning van hulpverleners maar op den duur is dat thuis wonen geen optie meer voor de mantelzorgers en zijn vaak aan het eind van hun latijn..
Pas daar voor op!

. Zo te lezen valt het met jouw moeder nog wel mee, ze eet elke dag buiten de deur, gaat 1x per week naar de dagopvang.. het klinkt me nog niet erg zorgelijk in de oren.... maar hou het in de gaten.

Veel sterkte
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor ch » 22 Augustus 2018

Hoi Kaat ,

Allereerst ben ik het met josha eens, ga hulp zoeken voor je zelf,je zit er behoorlijk door heen , je kan dit niet alleen hoor. en probeer met je familie om de tafel te gaan zitten en de taken te verdelen.als dat niet lukt......is er iets in België van maatschappelijk werk , als dat er is,probeer met hen een plan op te stellen, hoe verder .

Inderdaad wat josha ook al zei,hier in Nederland krijg je je familie niet meer ze snel in een verpleeghuis, pas na zpb 5 , dan hebben ze al heel wat hulp nodig,mijn moeder is inmiddels zpb 7 en heeft begeleiding en verzorging, doet niets meer zelf,heeft met alles sturing nodig, krijgt ze die niet dan doet ze niets en zal sterven.
zpb is zorgzwaartepakket ,als ik dat lees doet jou moeder nog veel dingen zelf, en weet ze wel dat er iets niet klopt in haar handelen aangezien ze dingen verstopt als ze een ongelukje op het toilet heeft gehad.
Pas als ze een gevaar voor zichzelf en de omgeving zijn en zoveel hulp nodig hebben om goed te kunnen functioneren komen ze in aanmerking voor opname in een verpleeghuis.

Misschien accepteert je moeder hulp aan huis,dat zou je moeten onder zoeken,aangezien nu alles op jou terecht komt ,ik weet niet of er in belgie zoiets bestaat als thuishulp.

En als dat zo is kan je een PGB aanvragen (Persoonsgebondenbudget),ook dat weet ik niet of dat in belgie bestaat .dat betekend dat je moeder hulp kan inkopen en kan dat worden betaald uit dat PGB(mijn moeder heeft door haar PGB de hulp die ze nodig heeft en woont in een Martha Flora huis,helaas zijn er geen Martha Flora huizen in België maar je zou eens kunnen informeren bij een verpleeghuis hoe je dit het beste aan kan pakken,wie weet kunnen zij jou een handvat geven waar je de juiste hulp kan krijgen voor je moeder.

Maar als ik je verhaal zo lees,zal je moeder nog te goed zijn voor een opname in een verpleeghuis....maar wel duidelijk is dat jullie hulp nodig hebben om de boel in goede banen te krijgen.

Heel veel sterkte, groetjes Christina
ch

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: