Wanneer iemand wel op een wachtlijst verpleegtehuis?

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Re: Wanneer iemand wel op een wachtlijst verpleegtehuis?

Berichtdoor Martijn » 07 November 2018

Ik heb vandaag het Bewust Keuze Gesprek gehad. Een echte erkenning en warm gevoel dat de Nederlandse Staat het wel waardeert wat ik doe.

Van mijn broers verwacht ik niets tot weinig, ook voor hun vader was dit zo. In tijden van nood leer je je echte vrienden kennen.

Even afwachten hoe dit verder gaat, maar vanuit deze positie kan ik meer zorg en hulp inkopen voor mijn moeder.
Laatst gewijzigd door Martijn op 21 November 2018, 2 keer totaal gewijzigd.
Martijn

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor ch » 08 November 2018

Goedemorgen Martijn,

Fijn dat je dat gesprek hebt gehad, ze kan je inderdaad verder de goede zorg inkopen voor je familie lid,
Sterkte met alles, gr christina
ch

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Martijn » 21 November 2018

Deze week bericht, de PGB is toegekend, met zelfs het advies om Extra Kosten Thuis aan te vragen in het volgende budgetjaar.
Toch wel een fijn gevoel van hulp krijgen.
Martijn

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor ch » 22 November 2018

Hallo Martijn,

Geweldig hoor, PGB rond, wat een papierenwinkel he , maar het is er door.
Fijn voor jullie, geeft toch weer een beetje rust dat tenminste de geldzaak is geregeld

Groetjes christina
ch

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Martijn » 22 November 2018

Ja, we zijn er nog niet maar als ik inlog bij de SVB, zie ik het bedrag al klaar staan voor 2018.

Aangezien die bijna op zijn einde loopt zal ik met terugwerkende kracht het totaal bedrag uitgekeerd krijgen.

Het proces was wel een aardige bevalling vanaf de start begin September.

- stap 1 indicatie stelling via CIZ
- stap 2 aanvraag procedure Zorgkantoor
- stap 3 bewust keuze gesprek
- stap 4 model overeenkomst zorgverlener-(s)
- stap 5 alle formulieren na akkoord richting SVB
- stap 6 uitbetaling zorgverlener na verificatie

Wij zijn bij stap 5, ik denk dat menig burger bij stap 2 af zou haken. Nu nog even een geldig identiteitsbewijs aangezien mijn paspoort verlopen is en mijn rijbewijs volgens de SVB geen geldig identiteitsbewijs is.

Maar we komen er wel uit. Papier is geduldig en mijn opbergmap kan nog genoeg documenten opslaan :)

Voldoende budget om een eventuele opname uit te kunnen stellen.
Martijn

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor ch » 22 November 2018

Hallo Martijn,

vanaf september is echt niet zo raar hoor, het is een normale tijd, wij zijn vanaf maart bezig geweest en in mei was het rond en ja inderdaad , ze betalen met terug werkende kracht uit dus geen paniek, w.s krijg je nu een eigen bijdrage opgelegd van het CAK, dat betaal je dan maandelijks, ook dat gaat met terug werkende kracht, dus van de maanden dat je al zorg hebt ontvangen.
die eigen bijdrage van het CAK komt w.s vanzelf naar je toe.
1 tip bewaar alle rekeningen van de betalingen van het PGB, ook als je geen PGB rekening hebt, dus ook als de PGB rechtstreeks van SVB naar de zorginstelling gaat.en de rekeningen van de eigen woonzorg kosten,die je aan de zorginstelling betaald(eigen bijdrage in de zorg)

Succes verder, groeten christina
ch

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor @Ingrid » 22 November 2018

Dementie is inderdaad eenrichtingsverkeer. Hulp van zijn dochters komt niet. Ze komen regelmatig langs, maar dan heb ik ze een heel dagdeel op visite. En als ze zitten dan blijven ze zitten. Intussen heb ik er mij bij neergelegd dat er geen hulp komt en ik vraag er niet meer naar. Natuurlijk beseffen ze niet wat het inhoudt om 24/7 mantelzorger te zijn. Maar, zo zeggen ze, we moeten de zaak positief blijven bekijken. En dan is wegkijken wel gemakkelijk. Maar hun vader wordt niet meer beter. Ach, ik laat ze maar in die waan. Ik zorg voor mijn man naar eer en geweten en zolang ik het aankan. Het is lastig om hulp uit je omgeving te krijgen. Onze buurtjes zijn of zelf op een hoge leeftijd of ze werken overdag. Samen met onze casemanager hebben we de WLZ aangevraagd. Deze is goedgekeurd voor ZZP5. Er zal ongetwijfeld een periode aanbreken waarop ik de zorg niet meer aankan en dan gaat mijn man naar een verpleeghuis. Hij heeft zelf al 2 opties uitgekozen en mocht het moment aanbreken, dat hij het huis uitgaat, dan komt hij op een plek die hem het meeste aanspreekt. Dat vind ik wel een geruststelling. Ik ben niet van plan om mij nog druk te gaan maken over zaken die er niet toe doen. Iedereen zorgt maar zelf voor oplossingen voor hun eigen problemen en ik probeer thuis de boel aan de gang te houden.
@Ingrid

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor ch » 23 November 2018

Goedemorgen Ingrid,

Ik heb alles ALLEEN moeten regelen rondom de zorg van mijn moeder (wel samen met mijn man )maar van mijn zusters hoef ik niets te verwachten,mijn moeder werd dement en zat alleen in Friesland, wij wonen in de Achterhoek, dus heen en weer rijden dat werd te zwaar en ze kon niet meer alleen wonen, dus samen met mijn man het huis leeggehaald en haar met hulp van maatschappelijk werk hier heen verhuisd.
Vreselijk.....maar inderdaad van je familie hoef je niets te verwachten. ( mijn zusters kunnen het verleden niet achter zich laten )...ik was daar steeds erg boos over maar heb dat nu achter mij gelaten , het kost je alleen maar energie en die hebben we hard nodig..... toch..... ondanks haar best diepe dementie en dat zij mij niet meer herkend heb ik nog geregeld mooie momentjes met mijn nu 94 jarige moeder, dat missen mijn zusters gewoon,en mijn moeder woont in een prachtige zorgsetting met liefdevolle zorg, ze kan zich zelf zijn in haar dementie.

geniet van de dagen die je hebt samen met je man en probeer je niet te druk te maken over het feit dat zijn eigen kinderen dit niet met je willen delen, klinkt makkelijker dan gezegd, ik weet het ,maar probeer te genieten van de mooie dagen.

Heel veel sterkte , groetjes christina
ch

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Martijn » 04 December 2018

Afgelopen weekend bericht gehad van de SVB dat het PGB budget voor mijn moeder klaar staat voor uitbetaling ( met terugwerkende kracht vanaf eind juni 2018 ).

Eerst moet het Zorgkantoor naar de zorgovereenkomst voor familie kijken ( dat ben ik dus als Mantelzorger ) en haar akkoord geven, dan pas worden de gelden uitgekeerd.

De datum van uitkering is 20 december, wat waarschijnlijk net niet gehaald wordt, maar dan wordt de betaling in januari gedaan ( belastingtechnisch interessanter.

Vandaag ook de casemanager van mijn moeder op huisbezoek gesproken, hier heb ik mijn zorg tegen haar geuit dat mijn moeder eigenlijk zorg van een compacter team moet hebben van de thuiszorg en niet telkens nieuwe gezichten moet zien ( ook ik wordt hier kriegel van ).

Zachtjes aan ga ik volgend jaar kijken wat voor organisaties intensievere zorg thuis kunnen verlenen, om mijn moeder te verzorgen en mij te ontlasten. Daarbij kunnen we bovenop het PGB budget nog 25 % extra budget krijgen indien er meer zorg moet komen.

Ik wil trachten het zo lang mogelijk voor mijn moeder thuis dragelijk te houden ( en natuurlijk voor mij haalbaar ), maar dan moet de situatie voor haar niet verder drastisch verslechteren.

Je ziet er kan veel in Nederland maar je moet wel aan het juiste loket zijn.
Martijn

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor ch » 05 December 2018

Hoi Martijn,

He He wel een gebed zonder einde he dat PGB gedoe, la alles wordt met terug werkende kracht betaald hoor, echt, geen zorgen over maken, kom echt helemaal goed.
Bij mijn moeder duurde het ook zo lang, maar is uiteindelijk helemaal goed komen, ook het budget voor volgend jaar komt automatisch via de SVB.
Geniet maar samen met je moeder van de mooie a.s feestdagen hoor.

groetjes christina
ch

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: