Geen ziekte inzicht schoonmoeder, extreem achterdocht

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Geen ziekte inzicht schoonmoeder, extreem achterdocht

Berichtdoor Daantje74 » 26 Januari 2019

Hallo ik ben Daniëlle en mijn schoonmoeder heeft Alzheimer. Ze is zeer achterdochtig, schoonvader mag niet alleen het huis verlaten en als het gebeurd rent ze als een havik achter de auto aan om te kijken wat hij doet. Gelukkig houdt ze hem niet bij. Ook gebruikt ze geweld jegens mijn schoonvader, schoppen, slaan,knijpen en stompen in de nacht.
Ik lees veel o er Alzheimer maar of niet ergens echt gelezen over waar mijn schoonmoeder "last" van heeft.
Binnenkort gesprek met CIZ samen met ook de BOPZ onderzoek.
Elke dag zijn we daar, familie komt zelden tot niet, vriendinnen zie je niet meer, van allemaal krijg je te horen"ik vind het moelijk" wij vragen dan of ze haar niet mee willen nemen voor een wandeling want dan is ze juist heel anders, lief en grappig. Maar ook gewoon thuis met haar koffiedrinken is ze gezellig.
Helaas heeft mijn schoonvader nooit de handvatten aanpakt die wij hem zovaak hebben aangerijkt, hierdoor weet hij niet hoe ermee om te gaan en gaat dus de strijd met haar aan, thuiszorg heeft zelfs aangegeven dat we hem ook maar eens moeten laten testen.
Graag zou Ik willen weten of er nog meer mensen zijn die extreem achterdocht en agressie ervaren bij familielid/vriend enz.
Tot hoever ga je? Wanneer ga je crisisopvang benaderen? Ik hoop dat CIZ binnenkort al een beslissing heeft voor ons, het zal een hoop stress bij mijn schoonvader maar vooral ook bi j ons weghalen, dit kan niet meer zo
Daantje74

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor wolf36 » 03 Februari 2019

Hallo Daantje74,

Ik weet precies in wat voor een nare situatie je bevindt en hoe moeilijk het is om voor bepaalde keuzes te staan. Ik heb het mee gemaakt met mijn vader. Mijn vader heeft ook geen ziekte inzicht, en is erg wantrouwend en achterdochtig en verbaal/fysiek agressief. Hij accepteerde geen hulp van vreemde en weigerde om naar een dagbesteding te gaan. Hij weigerde zich te laten testen op dementie. Hij had totaal geen ziekte inzicht. Artsen hebben op basis van mijn en mijn moeders informatie een diagnose gesteld. Mijn vader heeft 3 verschillende vormen van dementie. 1 vasculaire dementie 2 frontotemporale dementie en 3 lewybody dementie.
Ze noemen het ook wel gemengde dementie. Ik kan je aanraden om voor jjezelf eens alle symptomen van je schoonmoeder op te schrijven en dan vergelijken met de verschillende vormen van dementie op de alzheimer website. Dat kan je misschien wat meer inzicht geven over waarom jou schoonmoeder zich zo gedraagt zoals ze zich gedraagt. Het heeft mij toen ook geholpen. Ik kan je aanraden om samen met alle betrokkenen (zonder schoonmoeder)de volgende vragen te stellen. 1 zou ze zich vrijwillig laten opnemen in een verpleeghuis 2 vormt ze een gevaar voor zichzelf of haar directe omgeving 3 zijn er misschien nog andere oplossingen (thuiszorg , dagbesteding, medicatie, etc)dan een opname. In mijn geval wist ik van tevoren dat mijn vader niet ging meewerken. Wij hebben een casemanager dementie gevraagd aan de huisarts om ons te helpen en adviseren met mijn vader.
De casemanager heeft van alles geprobeerd om mijn vader te helpen,. Maar desondanks alle inspanning van de casemanager weigerde mijn vader mee te werken. De thuis situatie werd onhoudbaar waardoor wij niets anders meer konden doen dan een gedwongen opname via een rechterlijke machtiging aan te vragen. Mijn vader is sinds vorige week woensdag gedwongen opgenomen in een verpleeghuis op een gesloten afdeling. Mijn vader heeft de eerste dag van de opname zich agressief gedragen tegen mede patiënten en de verpleegkundigen. Hij heeft een maatregel 39 opgelegd gekregen (dwang in de zorg en dwang medicatie).Wij mogen ook niet op bezoek gaan. Het creëert tegen strijdige gevoelens aan de ene kant ben ik opgelucht dat hij is opgenomen maar aan de andere kant wil je ook niet dat je ouder zo een situatie moet mee maken. Daarom adviseer ik jou en jouw naasten veel te overleggen en te laten informeren. In het geval dat de BOPZ jullie aanvraag afwijst raad ik je aan om meteen een casemanager te regelen. Overleg samen waar de grens is voor jullie om de crisis dienst in te schakelen. Ik weet hoeveel impact deze situatie is op je eigen gezin en op je schoonvader dat het erg zwaar is en veel spanning met zich meebrengt. Wat ik je kan aanraden is om er veel over te praten met lotgenoten(alzheimer café). En neem tijd voor jezelf om iets leuks te doen. Dat maakt de situatie iets dragelijker.

Ik wens je veel sterkte en geluk toe en hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt. Vergeet niet dat je er niet alleen voor staat, je mag altijd om advies vragen.

Groeten Bjorn
wolf36

Geboortejaar:
1975
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Daantje74 » 08 Februari 2019

Hallo Bjorn
Helaas gaat ook zij via een rechtelijke machtiging naar een verzorgingshuis.
Een casemanager hebben we al een hele tijd, zij staat ons heel goed bij samen met Buurtzorg. Morgen hebben we een familie gesprek wanneer we dan de HA gaan inschakelen voor de RM. Helaas is er nog geen plek waar we ze heel graag willen hebben maar hopen dat ze er in de toekomst wel naar toe kan.
Over verschillende soorten dementie heb ik ook al eens gekeken. Ook omdat ze totaal geen gevoelens laat zien, agressief is en geen ziekte inzicht heeft. Zelf is ze heel vroeger even aan het werk geweest in een ziekenhuis en zegt dat ze niet dement is want ze is niet gek.
Zelf hebben wij ,man en ik, gezegd dat we de HA het volgende week in gang mag zetten, wij zijn alleen met een handje vol naaste familie die regelmatig langs komen, de rest zien of horen we niet.
We krijgen ook steeds slechter een ingang bij haar om het op een ander onderwerp te krijgen.
We gaan het zien, over frontotemporale dementie had ik laatst al over gehad met mijn man. "Lijkt wel of ze dit heefr"
Daantje74

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Hallo Bjorn
Helaas gaat ook zij via een rechtelijke machtiging naar een verzorgingshuis.
Een casemanager hebben we al een hele tijd, zij staat ons heel goed bij samen met Buurtzorg. Morgen hebben we een familie gesprek wanneer we dan de HA gaan inschakelen voor de RM. Helaas is er nog geen plek waar we ze heel graag willen hebben maar hopen dat ze er in de toekomst wel naar toe kan.
Over verschillende soorten dementie heb ik ook al eens gekeken. Ook omdat ze totaal geen gevoelens laat zien, agressief is en geen ziekte inzicht heeft. Zelf is ze heel vroeger even aan het werk geweest in een ziekenhuis en zegt dat ze niet dement is want ze is niet gek.
Zelf hebben wij ,man en ik, gezegd dat we de HA het volgende week in gang mag zetten, wij zijn alleen met een handje vol naaste familie die regelmatig langs komen, de rest zien of horen we niet.
We krijgen ook steeds slechter een ingang bij haar om het op een ander onderwerp te krijgen.
We gaan het zien, over frontotemporale dementie had ik laatst al over gehad met mijn man. "Lijkt wel of ze dit heefr"
Daantje74

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Bjorn, is je vader opgenomen in het huis waar jullie hem graag gehad wilden hebben?
Daantje74

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Miek321 » 11 Februari 2019

Hallo daantje,

Mijn vader had dementie en is daar een paar jaar geleden helaas aan overleden.
Hij kon ook vreselijk achterdochtig zijn en over agressie maar niet te spreken, hij was voor mijn gevoel altijd boos en liet dat ook duidelijk merken.
Toen hij nog thuis bij mijn moeder woonde werd zij vaak beschuldigd van diefstal van zijn geld, hij had immers geen contant geld meer op zak want alles ging natuurlijk via de bankpas. In zijn gedachten moest mijn moeder dat gestolen hebben, zij was immers de enige die heel de dag bij hem was.
Toen hij steeds vaker s nachts weg wilde lopen omdat hij'naar huis' moest, werd besloten om stappen te ondernemen voor uit huis te plaatsen.
Gelukkig was er snel een plaatsje vrij in het verzorgingstehuis in hetzelfde dorp en waar hij al s morgens naar de dagopvang ging, waar hij trouwens een bloedhekel aan had en dat terwijl erveel mensen waren die mijn vader kende, waren immers uit hetzelfde dorp.

Mijn vader was altijd erg op zichzelf dus ook in het verzorgingshuis, wel werd hij steeds meer agressief, liep soms mensen te slaan die in zijn buurt kwamen.
Hij snapte ook niet waarom hij daar was, op een gegeven moment kwam ik bij hem en hij keek me aan en zei: 'volgens mij ben ik ziek he' en hij ging met zn hand naar zn hoofd...op een "helder" moment wist hij dat er iets aan de hand was maar wat....dat kon hij niet zeggen..

Mijn vader had de agressieve vorm die heel snel gaat, hij kende ons al heel snel niet meer en sloeg steeds vaker om zich geen, zijn agressie had vaak de overhand.
Het was voor de omgeving heel lastig maar voor mn vader was het nog erger, je zag soms in zijn ogen dat hij het allemaal niet meer wist

Dus agressie en achterdocht waren een groot onderdeel van het ziektebeeld van de dementie die mijn vader had.
Ik wens je veel geduld en sterkte bij deze vreselijke ziekte
Groeten van mij
Miek321

Berichtdoor Daantje74 » 07 Maart 2019

Da k je wel voor je antwoord Mieke.
Net telefoon gekregen dat morgen de rechter komt aan huis. Weer een stap dichterbij opname alleen op de manier hoe doet wel pijn ondanks dat we weten dat we dit voor haar doen.
Maar eens zien hoe het morgen gaat.
Daantje74

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Miek321 » 08 Maart 2019

Hoi daantje

Heel veel succes vandaag en laat even weten hoe of wat als je wil.

Groetjes
Miek321