Fotografie als herinnering aan thuis.

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Fotografie als herinnering aan thuis.

Berichtdoor AndreaK » 19 Februari 2019

Beste lezers,

Onlangs is er bij mijn moeder op jonge leeftijd Alzheimer geconstateerd. Als dochter zijnde is dit een moment waarop je beseft dat je mooie momenten moet koesteren. Toen wij samen een bezoek brachten aan een Alzheimer café bijeenkomst met als thema "dementie bij jonge mensen", werden wij beide erg geraakt door een persoonlijk filmpje wat daar werd getoond.

Als fotograaf ontstond bij mij het idee dat het zeer waardevol zou kunnen zijn om een reportage aan te bieden, gericht op mensen met Alzheimer/dementie die niet lange tijd meer thuis zullen wonen. De inhoud van deze reportage zou kunnen zijn: het in beeld brengen van eigen omgeving, gezin, hobby, gewoonten, bijzondere locatie/plekken, dagelijkse bezigheden of eenvoudig een mooi portret. Deze foto's worden gebundeld in een album, met als doel het ondersteunen van herinneringen. Daarnaast zou het album kunnen dienen als opening voor het gesprek tussen familie, verzorging en andere bewoners.

Nu ben ik benieuwd of hier interesse naar is, door de mensen die hier van dichtbij mee te maken hebben. Hoe denken jullie over dit idee?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën/reacties.

Met vriendelijke groet,

Andrea Korstanje
AndreaK