Uit huis maar dichtbij om de hoek. Is dat wel goed?

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Uit huis maar dichtbij om de hoek. Is dat wel goed?

Berichtdoor Ton » 11 April 2019

Mijn vrouw heeft op haar 50'ste al de diagnose alzheimer gekregen. We zijn nu 2 jaar verder en het gaat te snel achteruit zodat ik mij nu toch moet gaan voorbereiden en op zoek ga naar een plek waar ze zich het beste voelt. Nu is er om de hoek (1 km) een particuliere oplossing. Heel mooi. Dan kunnen we heel makkelijk op bezoek, met de hondjes langskomen etc. Mijn vrouw loopt nog veel in de buurt, hier is ze haar hele leven opgegroeid.

Maar is het niet veel te pijnlijk als dat moment van herkenning er is terwijl ze niet met ons naar 'Huis' kan gaan en ergens anders slaapt, of dat ze steeds naar ons huis loopt omdat ze dan denkt daar nog te wonen? Doe ik er wel goed aan om dit te overwegen? Of is het beter een onbekende omgeving te zoeken?

Wie heeft hier al ervaring mee gehad?
Ton

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor josha » 11 April 2019

Dag Ton

Allereerst wat verschrikkelijk om op zo`n jonge leeftijd de diagnose alzheimer te krijgen en wat een impact heeft dit op het gezin....

Het is natuurlijk je eigen beslissing wat jij gaat doen in de keuze van het verpleeghuis maar ik zou je toch aanraden om het tehuis in de buurt uit te zoeken. De nadelen die jij noemt krijg je ook in een tehuis verder weg.

Het is zo belangrijk voor mensen met alzheimer dat ze nog wat vertrouwds en eigens kunnen herkennen.. ze raken zichzelf al helemaal kwijt dus is het belangrijk om ze wat houvast te bieden.
Je vrouw is opgegroeid in deze buurt dus veel mensen kennen haar zodat ,mocht ze aan de loop gaan en verdwalen er genoeg mensen zijn die haar herkennen en terug kunnen brengen

Bereidt je voor op de problemen die ongetwijfeld komen na opname in het tehuis maar deze zullen groter zijn als je kiest voor een tehuis verder weg.Dan is ze helemaal de kluts kwijt en herkent niets meer in haar omgeving.

Feitelijk is het in deze verdrietige omstandigheden nog de beste oplossing, jij kunt er zo heen lopen, de hondjes gaan mee en de buurt is vertrouwd.En helemaal als het tehuis in de buurt een goede plek voor haar is...

Veel sterkte en wijsheid de komende tijd!

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Ton » 11 April 2019

Dankjewel Josha,

Bedankt voor je bericht. Het klopt dat het nu in de buurt heel vertrouwd is. Op vele hoeken wonen mensen die haar kennen en opletten. En ook het gesprek aangaan. Het voelt ook beter maar tegelijkertijd ben ik dus bang hoe verdrietig het moet zijn als ze dan bijv. hier voor een gesloten deur staat omdat er niemand thuis is. Het is zo'n oneerlijke weegschaal waar je dit op moet afwegen. Ik overweeg ook nog steeds hoe ze thuis kan blijven wonen. Moeilijk allemaal nog.

Thx
Ton
Ton

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Claro » 12 April 2019

Geachte Ton, beste Ton,

Moeilijk dit.

Fijn dat u het bespreekbaar maakt.
Ik heb niet de wijsheid, alleen ervaring.

Uiteindelijk gaat het met onze dierbaren een tikje minder, hoe zeer ook ..mijn inschatting is dat het om de hoek wel goed is.

Samen wandelen, herinneringen, maar misschien ontrief ik u hier mee wat zeker niet mijn bedoeling is.
Claro

Berichtdoor loek » 14 April 2019

Dag Ton,
Als er dan toch een Verpleeghuis plek gezocht moet worden, en er is een goed tehuis vlakbij.....dan zou ik zeker die kans grijpen.
Ten eerste, ze is in dezelfde buurt, ten tweede jij kunt er vaak naar toe (geen reistijd!), en je kunt haar ophalen wanneer je wilt.
Heel wat makkelijker allemaal. Mijn moeder woont ook vlakbij mij in een (goed/ kleinschalig)VP tehuis , al bijna 5 jaar. Het feit dat ze vlakbij zit heeft (naar mijn mening) alleen maar voordelen. Mijn broer woont in Friesland en komt "op visite"bij zijn moeder,
en ik ben gewoon onderdeel van haar leven. Ik had het niet anders gewild, en zij zeker ook niet.
Ik zou het zeker overwegen.
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Ton » 17 April 2019

Dankjewel Loek,

Erg fijn dat hier mensen meedenken. Ondertussen denk ik ook dat dit de beste optie is t.o.v. verder weg. Maar o.a. de huisarts gaf ook aan dat thuis blijven ook een optie is. Maar dat dit erg afhangt natuurlijk van de mogelijke zorg en hulp en hoe de ziekte zich ontwikkelt.

Ton
Ton

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Veronica » 14 Mei 2019

Beste Ton

Mijn vader zat ook in een verzorgingshuis dicht bij huis en het is ons prima bevallen...
We konden vaker per dag even langs als we wilde en voor mijn vader was het fijn om in zijn eigen geboorteplaats en omgeving te kunnen blijven..

Hij genoot van de uitstapjes naar het dorp waar hij nog veel aanspraak had met bekende ook al herkende hij sommige wel of niet maar dat maakte niet uit..

Ook konden we met de rolstoel nog naar huis waar hij genoot van de tuin..nu ging dat prima met mijn vader en hij ging ook weer rustig mee naar het verzorgingshuis, maar dat ligt natuurlijk ook aan hoe je vrouw reageert..bij niemand die dementie heeft kun je voorspellen hoe iemand reageert dat hebben we zelf wel onder vonden..

Wij waren dus zeker blij dat mijn vader in een verpleeghuis in de buurt woonde..
Sterkte met het maken van een keuze en met je vrouw.

Groetjes Veronica
Veronica

Berichtdoor Martijn » 14 Mei 2019

Quote - > Maar o.a. de huisarts gaf ook aan dat thuis blijven ook een optie is. Maar dat dit erg afhangt natuurlijk van de mogelijke zorg en hulp en hoe de ziekte zich ontwikkelt. einde Quote <-

Ik zou indien er een casemanager betrokken is kijken of een optie thuis haalbaar is.

Ik verzorg mijn demente moeder in haar eigen huis , waar ik als mantelzorger ook woonachtig ben.

Zij gebruikt het Modulaire Pakket Thuis, krijgt deels zorg in Natura via een Thuiszorg organisatie en ik wordt voor de helft betaald als mantelzorger uit haar PGB Budget.

Dit moet je zelf wel kunnen opbrengen en de ziekte moet niet progressief verslechteren, maar dan kun je altijd kiezen voor zorg elders ( ik raad je aan in de buurt, wel zo makkelijk, heb ik gezien toen mijn vader met Alzheimer opgenomen moest worden ).

Sterkte met de situatie gewenst, op zo'n jonge leeftijd de ziekte van Alzheimer krijgen is verschrikkelijk ( ik ben nog maar 55 jaar oud )
Martijn

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Jan50 » 14 Mei 2019

Beste Ton,

Ruim 32 jaar heb ik met mijn partner gewoond, waarvan de laatste 5 jaar met Alzheimer. Zijn Alzheimer ging op de duur steeds sneller. Na ruim 4 jaar dokteren kwamen ze pas tot de conclusie dat hij Alzheimer had. Toen moest het hele proces nog op gang gebracht worden van a tot z.

Aangezien ik nog fulltime werk werd het risico op ongevallen steeds groter. Al eens verdwaald geweest, waterschade in huis door verwarming ontluchten etc etc. Op een onbewaakt moment heeft hij zijn rug 3de graads verbrand in bad. Narcose en delier geen goed gedaan op de Alzheimer. Na uit behandeld te zijn tijdelijk opvang in een gesloten afdeling in Rotterdam meer dan 100 km voor mij. Geen kans gezien om de avond daarvoor de kamer in te richten met herkenbare spullen. Totaal verward wilde hij naar huis. Uit een open raam geklommen, 2 etages naar beneden gevallen. Weer operatie en delier.

Uiteindelijk met veel moeite in de buurt opgenomen kunnen worden.

Gezien mijn eigen geschiedenis met mijn partner zeg ik kies voor een verzorgingshuis dichtbij. Het is welliswaar zielig mocht het gebeuren dat ze kan gaan dwalen en voor een gesloten deur staat. Maar beter dan midden in de nacht in de vrieskou je partner nog zoeken in een onbekende buurt. De politie doet in die gevallen ook niet veel.

Als het een goed verpleeghuis is en er is plaats... Ga ervoor. Het geeft rust en het is makkelijker om dagelijks op bezoek te gaan. Van tijd tot tijd zul je problemen ondervinden dat ze mee naar huis wil. Dat hoort erbij. Met mijn ervaringen van de afgelopen jaren. Liever af en toe een verdrietig moment dan de zorgen en angsten in geval van ongevallen. Hoe dichterbij en vertrouwder het is des te beter voor beide.

Mvgr,

Jan
Jan50

Geboortejaar:
1967
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Coba » 15 Mei 2019

Beste ton,

Mbt evt langer thuis zorgen is de casemaneger al genoemd.
Mijn man ( parkinson en Lewy body dementie net 61 jr) heeft een PGB dat ik ‘beheer’.. , best veel werk, je bepaald veel zelf.
2-3 jr geleden heb ik dat met hulp van stichting MEE aangevraagd. Je kunt hun laagdrempelig benaderen voor informatie.
Ik heb er zeer goede ervaring mee.
Wij denken ook na over verpleeghuis. Onze voorkeur gaat naar een huis in de buurt. Buren die even langsgaan voor een bakkie leuk voor hem. Ik kan voor/ na werktijd ‘even’ langs. Heel fijn dat je dan niet nog ver moet reizen lijkt mij.

Mvgroet
Coba
Coba

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie