Hoe ga ik om met mijn moeder en haar vraag naar kostbaarhede

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Hoe ga ik om met mijn moeder en haar vraag naar kostbaarhede

Berichtdoor Vonne » 18 Mei 2019

Sinds januari van dit jaar is mijn moeder opgenomen op een gesloten afdeling omdat het voor haar niet meer veilig was om alleen te wonen. Ze heeft toen ook haar kostbare sieraden aan mij in bewaring gegeven omdat ze daar ‘s-nachts mee op straat liep.
Sinds maart woont ze in een verpleeghuis. Maar ze begint ze steeds te vragen naar haar sieraden. Ik heb dit steeds afgehouden. Ik weet niet wat wijs is om te doen. Alles teruggeven en kwijt is kwijt of niet toegeven. Mijn moeder zoekt steeds de confrontatie met mij en ik weet niet hoe ik daar op moet reageren.
Vonne

Berichtdoor josha » 18 Mei 2019

Dag Vonne

Ja dat is een dillema. In de loop van de tijd/ ziekte zal je moeder het zeker kwijtraken of het wordt "gepikt"door een mede-bewoner, die het als zijn/ haar eigendom ziet...

Ik heb mijn moeder wel haar trouwring laten dragen.. later werden haar vingers zo dun dat de verzorgsters het hebben afgedaan en aan mij hebben terug gegeven. het werd ook te gevaarlijk omdat ze er achter kon blijven haken.
Omdat ik het niet mooi vond staan als ze mooi was aangekleed en gekapt en geen sieraden droeg, heb ik wat gekocht bij het Kruidvat...... deze zijn niet duur en ach komen ze weg dan is het nog geen groot probleem

Ook nam ik wel haar eigen sieraden mee als ik er bij bleef b.v op feestdagen of haar verjaardag maar tja dan kan je het probleem krijgen dat ze ze niet weer af wil doen als jij er om vraagt......
Dan komt het op jouw vindingrijkheid aan en of je haar goed kunt afleiden... Maar als je er dan andere goedkopere voor in de plaatst laat zien, lukt het wel misschien.

Ik zou in geen geval haar kostbaarheden permanent in het verpleeghuis laten, ze komen echt weg in de loop van de tijd.Maar jij beslist hier in natuurlijk. Zoals je aan het begin staat van veel beslissingen in dit proces.

Veel sterkte en wijsheid.

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Mirjam06 » 30 Mei 2019

Bedankt voor deze bijdrage! Ik worstel met vergelijkbare vragen en ik vind het heel lastig. Dit is steunend. Groetjes Mirjam
Mirjam06