Dwaalmat om iemand langer thuis te kunnen houden

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Dwaalmat om iemand langer thuis te kunnen houden

Berichtdoor Berna » 24 Juli 2019

Idee om een geliefde langer thuis te kunnen houden: Ik heb samen met mijn vader, mijn moeder thuis verzorgd. We hebben op een gegeven moment een dwaaldetectie systeem aangeschaft. Waaronder een mat valt die je neerlegt als ze 's nachts uit bed stapte. Daardoor ging er een belletje bij mijn vader af. Dit zorgde ervoor dat mijn vader rustig kon slapen. Dit hebben we ook gebruikt als mijn moeder haar middagdutje deed. We hebben er een aantal weken veel aan gehad, maar doordat mijn moeder ook kanker had is ze daar snel aan overleden. En hebben we haar thuis kunnen verzorgen.
Ik stond ervan te kijken dat het dwaalpakket 200 euro kostte bij de thuiszorgwinkel. Zoiets zou gefinancierd moeten worden, want je kan zo langer voorkomen dat iemand naar elders moet, en dat de mantelzorger overbelast wordt.
Er zitten ook nog sensoren in het pakket voor op de deur, maar die hebben we niet nodig gehad, maar zou wel een optie zijn.
Wie weet kan ik iemand hiermee helpen.
Ik heb het pakket nog thuis liggen trouwens.
Berna

Berichtdoor duska » 25 Juli 2019

Hoi Berna,

Allereerst gecondoleerd met het verlies van je moeder.
Ik sta momenteel zelf op t punt mijn moeder, die nog zelfstandig woont, op te laten nemen in een verpleeghuis.
Ivm met dwalen in de nacht (het huis uit)vraag ik me af of zo'n deurdetectie wat zou zijn om de periode tot opname te overbruggen en daardoor evt te kunnen wachten op een plek die echt goed is maar haar in de tussentijd toch veilig te houden.
Kun je de mat ook bij de voordeur plaatsen ipv naast bed?
En is het makkelijk te installeren en zou jij het evt van de hand willen doen?(tegen betaling uiteraard)

Groet,

Duska
duska

Berichtdoor Berna » 26 Juli 2019

Hallo Duska,

De deur- en lichtsensoren en de dwaalmat, die via een alarm binnenkomen, zijn alleen binnen een bepaalde straal (meters) te volgen. Dan moet er dus iemand anders in het huis zijn. Voor jullie situatie lijkt me dit niet geschikt.
Ik heb het pakket op inmiddels op marktplaats gezet. Ik wil er graag iemand anders mee helpen, daarom plaats ik op deze site een stukje. Ook omdat het bij onze case-manager helemaal niet zo bekend was.
Berna