Hoe groot is kans op dwalen & verward gedrag na verhuizing

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Hoe groot is kans op dwalen & verward gedrag na verhuizing

Berichtdoor Ellymar » 12 Augustus 2019

Mijn moeder van 95 heeft redelijk vergevorderde dementie. Ze woont nog zelfstandig alleen in een aanleunwoning met veel zorg (3 PGB-ers die samen 28 uur p/w komen en thuiszorg 3 x p/d ) via WLZ. De zorg is steeds lastiger te organiseren en doet een steeds groter beslag op ons als dochters. Ik merk dat ik regelmatig aan mijn tax zit en niet weet hoe lang ik de steeds intensievere coördinatie van zorg & mantelzorg nog trek. Mijn moeder staat op passieve wachtlijst voor een appartement in verpleeghuis. Ik wil haar op actieve wachtlijst plaatsen, maar mijn zus is het daar niet mee eens. Ze is bang dat ze gaat dwalen (het is een open instelling) en boos en verward gedrag gaat vertonen. Hoe groot is die kans? Is daar iets over te zeggen/voorspellen?
Ellymar

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 14 Augustus 2019

Dag Ellymar,

Er zijn tehuizen die op voorhand aangeven mocht de cliënt gaan dwallen dat ze dan het advies geven tot verplaatsing naar een gesloten afdeling. Mocht dit nu al enigszins spelen, neem dit dan mee in jullie keuze van tehuis. Een 'gesloten' afdeling is een beveiligde afdeling voor de cliënt, onder begeleiding mag men altijd buitenshuis gaan wandelen etc.
Dementie kan ineens heel snel gaan, dan is het maar beter voorbereid te zijn. Het belangrijkste van de nieuwe woonvorm is dat deze praktisch en gezellig is, met voldoende personeel op de werkvloer om de cliënten actief bezig te houden. Loopt je moeder graag, dan is een binnentuin heel prettig.
Vaak is zo'n eerste bezoek best 'schrikken' omdat het tegelijkertijd confronterend is: er wonen cliënten met allerlei vormen van dementie. Hier moet je even doorheen. Verward gedrag en boosheid, inderdaad allemaal mogelijk. Echter kan dit ook thuis ontstaan: de eigen woning of familie wordt ineens niet meer herkend.
Moeilijk te zeggen hoe het zal gaan, niet iedere cliënt gaat dwalen. Samen zullen jullie het moment van opname moeten bepalen, informeer ook hoe lang die wachtlijsten zijn. Heel veel sterkte, pas ook een beetje op jezelf...

https://dementie.nl/respijtzorg/wanneer ... veel-wordt
https://dementie.nl/verpleeghuiszorg/vo ... rpleeghuis
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Klavertje vier » 16 Augustus 2019

Bij mijn schoonmoeder lukte het om haar een dagje mee 'uit' te nemen. In de tussentijd heeft men haar spullen verhuisd en de kamer bijna hetzelfde ingericht als bij haar eigen huis. De bank, de tv, de schilderijtjes allemaal in dezelfde opstelling zoals het thuis was.
In het appartement zou een andere indeling op het eerste gezicht logischer zijn, maar omdat we de situatie van thuis wilden nabootsen kozen we hiervoor.
Ze wist dat ze zou verhuizen, en natuurlijk moest ze even wennen, maar doordat de ruimte zo herkenbaar was voor haar viel het mee en dwaalde ze minder dan wij hadden verwacht.
Klavertje vier

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken