Hoe leg ik mijn verst. gehandic. broer uit wat dementie is?

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Hoe leg ik mijn verst. gehandic. broer uit wat dementie is?

Berichtdoor Pieter R. » 17 Augustus 2019

Hallo,

Wellicht heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb een verstandelijk gehandicapte broer. Hij is qua echte leeftijd 42, maar op verstandelijk niveau functioneert hij als een 6-jarige.
Mijn moeder is dementerende en verblijft sinds einde vorig jaar op een gesloten afdeling. E.e.a. is zeer rap gegaan met haar, dus er is nog al wat gebeurd waar hij wel in is meegegaan, maar wat hij eigenlijk niet begrijpt. Tot nu toe was "Mama is ziek. Ze is in de war en dat wordt steeds erger" voldoende (ook ter bescherming naar hem toe omdat het anders te veel werd). Maar nu heeft hij gisteren letterlijk gevraagd: "Wat is dementie. Ik wil meer weten. Want het is mijn moeder.." Kortom: hij geeft zelf aan klaar te zijn voor meer info. En daar heeft ie dan natuurlijk ook recht op. Vraag is: hoe pak ik dit aan? De boekjes die ik gevonden heb zijn OF te kinderachtig (is ie gevoelig voor) OF te moeilijk.

Ik heb wel een verzoek gedaan aan de begeleiding van waar hij woont of ze in de organisatie iets hebben. Maar alle suggesties zijn welkom.
Pieter R.

Geboortejaar:
1975
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie