Onbegrepen gedrag

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Onbegrepen gedrag

Berichtdoor Ruth Roos » 26 Augustus 2019

Hallo allemaal
Het is alweer 1.5 jaar geleden dat ik voor het laatst dit forum heb bezocht.
Mijn vader is inmiddels opgenomen in een verpleeghuis. De situatie is op dit moment zo dat hij nog steeds veel weerstand geeft. Ze krijgen hem niet tot nauwelijks verzorgd. Dus vaak gebeurd dit pas s middags tegen de tijd dat mijn moeder komt. Dan helpt ze mee of 1 van ons wast en kleedt hem aan. Een onderwassing lukt een enkele keer. Ik en mijn zus douchen hem want dat lukt de verzorging al een tijd niet meer. Eten geven lukt soms en op bed leggen wij hem iedere avond. Bizar hoeveel weerstand hij geeft bij de verzorging en bij ons totaal niet. Een enkele lukt t wel en ik blijf van mening dat de tijd de rust de bejegening een grote rol speelt. Het lijkt alsof we in een negatieve spiraal zijn gekomen. Het is moeilijk om vertrouwen te blijven houden zo. Het put ons en mijn moeder uit. Bijna iedere dag lezen we dat t niet gelukt is. Is dit de zorg van Nederland. De ziekte is al verschrikkelijk genoeg maar het kan toch niet zo zijn dat als wij er niet zouden zijn pap geen zorg krijgt want zo is de situatie op dit moment wel.
Soms denk ik zouden we hem over moeten plaatsen.
Maar mijn angst is groot dat dat teveel impact op hem heeft. Ook al doet hij soms moeilijk hij is nog zo lief tegen ons. Ze denken zelfs dat hij t expres doet. Als dat de basis is van de verzorging bij dementerenden dan heb je zelf ook n paar hoofdstukken gemist. Met liefde en plezier verzorg ik mijn vader maar wat zou het fijn zijn als mijn moeder en wij hem vol vertrouwen achter kunnen laten.
Hij is toch niet de enigste in Nederland met dit onbegrepen gedrag.
Groet Ruth
Ruth Roos

Geboortejaar:
1980
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 27 Augustus 2019

Dag Ruth,

Moeilijk om hier meteen iets van te vinden...toch bekruipt me het gevoel dat jullie 'de zorg' te veel uit handen nemen (heel begrijpelijk en herkenbaar) en dat dit te gemakkelijk aanvaard wordt. Dit kan inderdaad niet zo doorgaan, jullie raken uitgeput. Het lijkt me dat er een familiegesprek met de verpleging, arts en psycholoog moet plaatsvinden: het tehuis zou met oplossingen moeten komen een plan van aanpak, waar iedereen vertrouwen in zou moeten hebben.
'Onbegrepen gedrag' zou onderzocht moeten worden door de professionals en daar lees ik weinig over in je verhaal. Het verplaatsen van je vader zou een optie kunnen zijn als jullie het idee hebben dat de omgeving hem een onveilig gevoel geeft. De omgeving, aanpak, en vooral persoonlijke aandacht, hebben grote invloed op iemands gedrag. Het lijkt erop dat jullie nu in een situatie terchtgekomen zijn waarin 'de zorg' het wel best vindt dat jullie hun taak overnemen. Wij hebben hetzelfde meegemaakt, bovendien werd een overplaatsing in eerste instantie tegengewerkt, uiteindelijk is het de beste keus gebleken. In de nieuwe omgeving werd het 'onbegrepen gedrag' beter opgevangen, was de levensomgeving een stuk plezieriger en de betrokkenheid van het personeel groter. Mijn vader werd merkbaar rustiger en lachte veel meer. Niet dat we niet alles geprobeerd hebben in de oude situatie, maar het leverde geen resultaat op, alleen heel veel stress en frustratie. Eigenlijk zou je van een tehuis mogen verwachten dat ze jullie uitnodigen om de onhoudbare situatie te bespreken. Ga in gesprek met je EVV-er en geef aan dat het niet de bedoeling kan zijn dat jullie al die taken blijven doen. Ik wens je heel veel sterkte, hartelijke groet.

Onderstaand een link over de CCE:
viewtopic.php?f=16166&t=3062&p=16859#p16859
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Ruth Roos » 27 Augustus 2019

Dank je wel voor uw reactie.
Alles wordt besproken en er wordt zeker geluisterd door arts en psycholoog en manager maar de uitvoering blijft soms achterwege.
Id bekend met team, is ook ingeschakeld. Verademing om hun analyse te horen. Zo zien wij het allemaal. Nu nog de uitvoering. Adviezen worden niet nageleefd. Expertise ontbreekt ook en personeelstekort.Persoonlijke aandacht en betrokkenheid worden steeds minder. Ik ben bang dat de rek eruit is en we miss echt moeten kijken naar iets anders. Ik ben blij om te horen dat u dit juist iets positiefs heeft gebracht. Garantie heb je niet maar dit levert precies wat u zegt veel stress en frustratie op.
Ruth Roos

Geboortejaar:
1980
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie