ouders samen laten

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

ouders samen laten

Berichtdoor Johannetta » 21 September 2019

Goedemorgen,
Mijn ouders wonen nog samen maar mijn vader is fysiek steeds hulpbehoevender en mijn moeder heeft snel vorderende Alzheimer. Nu was het advies dat ze naar verzorgingshuis gaan zodat ze nog langer samen kunnen blijven. Daar stonden ze enige tijd op een wachtlijst en nu is daar plaats. Maar ze moeten binnen twee weken verhuizen en mijn moeder wil helemaal niet. Ze wil niet bij die oude mensen wonen en ze begrijpt niet dat het beter is voor mijn vader die de zorg voor haar niet meer aankan en wel heel graag wil. Wij zijn nu van plan om ze een weekend mee te nemen en dan ondertussen te verhuizen en te zorgen dat hun spullen zo herkenbaar mogelijk in het appartement staan. Ik ben toch bang dat mijn moeder het niet zal accepteren en/of misschien heel erg achteruit zal gaan. Heeft iemand daar ervaring mee?
Johannetta

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 21 September 2019

Dag Johanetta,

Mijn vader zette vlak voor zijn verhuizing naar het verzorgingstehuis zijn hakken in het zand. Felle reacties, waardoor we het onderwerp maar zo veel mogelijk hebben laten rusten. Het was voornamelijk angst: angst voor het onbekende en voor het verliezen van de grip op zijn leven.
We hebbben met z'n allen de kamer zoveel mogelijk ingericht als thuis: alleen in het klein, met zijn eigen meubeltjes. Bij binnenkomst (na een dagje uit, dezelfde aanpak als jullie) voelde het voor hem heel goed, hij was opgelucht. Wel is hij de eerste weken nauwelijks van zijn kamer gekomen, daar voelde het veilig.
Het is zo fijn dat het tegenwoordig mogelijk is dat echtparen samen kunnen blijven in een tehuis, hoe vreselijk als ze ineens gescheiden worden.

Garanties dat ze niet zal tegenstribbelen kan ik je niet geven, mocht ze gestrest reageren probeer haar dan vooral af te leiden. Forceer niks, ze zal eerst moeten wennen, gelukkig hebben ze elkaar.
Je geeft zelf al aan dat je moeder snel achteruit gaat, dat houd je helaas niet tegen en lichamelijk ging het niet meer voor je vader. De situatie was onhoudbaar, dat is de reden waarom jullie dit doen, houdt dat vast.
Heel veel sterkte de komende tijd, hartelijke groet.

Hierbij nog wat informatie:
https://dementie.nl/verpleeghuiszorg/de ... rpleeghuis
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Johannetta » 21 September 2019

Bedankt voor je reactie. Dat is bemoedigend! We gaan ervoor!
Johannetta