Beleid dementerende moeder bespreken met huisarts

Voor ervaringen, tips en advies over opname of het wonen in een verpleeghuis of verzorgingshuis

Beleid dementerende moeder bespreken met huisarts

Berichtdoor Pien 1961 » 25 September 2019

Hallo allemaal,
Ik heb al eerder onderwerpen geplaatst op dit forum (vader terminaal ziek, moeder neemt steeds de benen). Alles rustig nu, geen gekke dingen. Mijn moeder heeft een nieuw ritme gevonden, nu mijn vader er niet meer is. Haar huisarts wil met mij om de tafel om het beleid te bespreken. Verzorging wil het ook weten, wat te doen in welke situatie. Wanneer 'insturen' wanneer niet, zoals dat heet. Ik heb al gezegd dat er niet gereanimeerd moet worden bij hartstilstand. Een gebroken pols kan gezet worden. Gebroken heup is een ander verhaal. Evenals longontsteking. (Wat hebben jullie besloten in zulke gevallen?). En als ze geen zin meer heeft in eten en drinken, gaan we niet zitten worstelen met sondevoeding. Ik vind het heel lastig en naar, beslissen over andermans leven. Maar ik ben haar mentor, dus ik zal dat gesprek wel moeten voeren, mijn moeder kan het zelf niet meer. Tweeenhalf jaar geleden, net voordat mijn moeder de diagnose dementie kreeg, was ze gestopt met eten en drinken. Ze was in die tijd erg verdrietig over haar hoofd 'dat het niet meer goed deed' en volgens mij heeft ze toen gedacht van 'als ik stop met eten en drinken' dan hoef ik die lijdensweg niet mee te maken. Maar goed, de huisarts heeft toen een spoedplek in een verpleeghuis geregeld om haar aan te laten sterken, hij kon haar natuurlijk niet haar gang laten gaan en dood laten gaan. Ze had geen verklaring opgesteld, niks en er was ook nog geen diagnose dementie. En een arts heeft natuurlijk een zorgplicht. Mijn moeder is bijna 90 jaar en nog continent, verbaal en lichamelijk nog erg sterk, herkent mij nog, maar haar geheugen wordt natuurlijk steeds slechter. Hebben jullie tips voor gesprek met huisarts over beleid? Heel eerlijk gezegd en dit klinkt echt heel vreselijk, ik weet het, denk ik wel eens, laat het alsjeblieft ophouden. Ze is nog maar een schim van wie ze was en dit zou ze nooit gewild hebben. Dank voor jullie feedback!
Hartelijke groet,
Pien
Pien 1961

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor josha » 26 September 2019

Dag Pien

Wat fijn dat het nu rustig is op alle fronten. Ja, jij als contactpersoon zal moeten vastleggen hoe jij de zorg wilt hebben m.b.t. je moeder . Leg dit vast in het zorgleefplan, zodat iedereen zich daar aan moet houden binnen het verpleeghuis.Het is natuurlijk heel persoonlijk wat jij daar in wilt vastleggen. En zelfs als er iets gebeurd met je moeder kun je altijd opnieuw een beslissing nemen natuurlijk, wat jij wilt wat er gebeurd bij ziekte en ongelukken. Je zult dat per geval bekijken...ik denk niet dat daar alle calamiteiten met betrekking tot haar gezondheid in gezet kunnen worden. Als er iets gebeurd weet je wel hoe te handelen.

De eerste jaren in het verpleeghuis waren best nog wel goede jaren voor mijn moeder, dus was er een blaasontsteking kreeg ze een kuurtje, af en toe een paracetemolletje bij wat pijn, ze viel 2x op haar hoofd en oog en ik ben wel met haar voor onderzoek naar het ziekenhuis gegaan. Niet dat ze er iets aan deden maar om te zien of er niets gebroken was.. maar toen liep ze nog en dan ga je er voor. Maar hoe langer de ziekte duurde en het steeds vreselijker werd voor haar[ en mij] ....rolstoel/ incontinent/ niet meer kunnen praten/ totaal afhankelijk werd van de verzorging/ depressies/.niet meer reageren op de omgeving en jaren de ogen gesloten houden.... kwam ik in de fase dat ik geen levensverlengende handelingen meer wou voor haar. Ze was de enige in het verpleeghuis die geen medicatie gebruikte en dat jaren lang!

Op het laatst at en dronk ze nog nauwelijks en wou ik dat er gestopt werd met eiwitrijke drankjes... ze mocht gaan van mij..ze vegeteerde en werd steeds zwakker. Dit duurde meer dan 18 maanden ... 18 maanden zich niet kunnen bewegen in bed..een mummie , die op de dood wachtte...dit vond ik de vreselijkste periode van haar hele ziekte.
En dan ben je blij dat er zich iets voordoet[ epileptische aanvallen] waardoor er met palliatieve sedatie kan en mag worden begonnen.

Wees gewoon alert op het welzijn van je moeder, leg vast hoe jij wilt dat ze verzorgt wordt en dat ze geen levensverlengende behandelingen meer krijgt als het niet in haar belang meer is. Genoeg is vaak genoeg en de grens ligt bij ieder weer anders. Je gaat het echt wel aangeven als het zover komt.

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie