euthanasie

Voor het omgaan met praktische en emotionele zaken nadat een naaste met dementie is overleden

Re: euthanasie

Berichtdoor josha » 15 Oktober 2018

Hoi Klavertje 4

Bedankt voor je lieve en begrijpende reactie. Het doet me goed dat meer mensen zich hier mee bezig houden.

De euthanasiecode waar de artsen zich aan houden, volgt niet wat de wet hier over zegt. Ik weet dat euthanasie een verzoek is en geen recht maar ik mag verwachten dat artsen van de Levenseinde Kliniek bereidt zijn om euthanasie uit te voeren..
De redenen waarom moeders/ mijn verzoek is afgewezen maakt me verdrietig en boos. VEROUDERD.. in de wet staat dat het verzoek niet geactualiseerd hoeft te worden..maar de euthanasiecode zegt wat anders hierover..hier houden de artsen zich aan, niet aan de wet, want dan kan het verzoek nooit worden afgewezen op VEROUDERD.

Mijn moeder ging in 2001 het verpleeghuis in en je kunt echt niet verwachten van mensen met dementie dat ze hun verzoek elk jaar gaan bekrachtigen[ hoeft dus ook niet volgens de euthanasiewet!, wel van de euthanasiecode!]
Dan het LIJDEN wat aangetoond moet worden.Ook zoiets waar je geen duidelijke definitie over kunt geven omdat het puur persoonlijk is.
Mijn moeder heeft nog een mooie tijd gehad al die jaren en echt lijden is nooit aan de orde geweest ,dus ook geen verzoek tot euthanasie,maar deze laatste fase is het wel, in mijn ogen.Daar liggen als een mummie. dag in dag uit...

En dan vind ik dat het mogelijk zou moeten zijn dat ik als gemachtigde[ als ik vind dat ze lijdt] de enige deskundige ben die dit kan en mag beoordelen en daarom het verzoek ook heb gedaan. Art 2.2 zegt duidelijk dat als mensen het niet meer mondeling kunnen aangeven het eerder schriftelijk verzoek vervangt. Wat blijft daar dan van over?.... deze is juist bedoelt voor mensen met dementie.
Dat wat jij zegt dat de persoon zèlf om euthanasie kan/ moet vragen, klopt dus niet met art 2.2.En waar zijn de machtigingen dan voor?
Hebben toch totaal geen waarde bij mensen met dementie?Ze kunnen het alleen in het begin van hun ziekte nog aangeven en dan is het vaak veel te vroeg voor euthanasie..dit gebeurt er momenteel , wat ik echt vreselijk vindt. Uit het leven stappen wanneer het nog leefbaar is en dat alles omdat de ANGST regeert... omdat het later niet meer mogelijk is... en wie weet kom je misschien ook wel in deze laatste verschrikkelijke fase en krijg je geen hulp bij het vredig sterven. Ondanks je euthanasieverklaring en de machtiging aan een vertrouwd persoon.

Ja hoor misschien zijn er mensen die op verkeerde motieven euthanasie willen voor hun zwaar demente moeder.. kan allemaal Maar dit is makkelijk te onderzoeken dacht ik zo.En daar heb ik ook meer begrip voor , zo`n onderzoek, dan de gronden waarop het nu geweigerd wordt.

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor DeBranding » 24 Oktober 2018

Hallo Joshua.

Vanuit mijn werk als nabestaandenbegeleider ben ik geïnteresseerd in deze moeilijke materie. Ik heb de verschillende berichten gelezen en begrijp dat je je sterk wilt maken dat er meer duidelijkheid komt wat betreft euthanasie bij dementie.
Ik zoek zelf uit verschillende bronnen informatie bij elkaar wat van toepassing zou kunnen zijn op mijn werk. Daar heeft dit forum ook weer een deel aan bijgedragen. Ik vind het knap dat je het al 18 jaar hebt volgehouden als mantelzorger voor je moeder. Het lijkt me behoorlijk zwaar. Ik kan me zo voorstellen dat je je verantwoordelijk voelt voor haar welzijn omdat zij niet meer voor zichzelf op kan komen. Sterkte nog en bedankt voor je aandeel aan deze ‘discussie’.

Groeten, Miriam
DeBranding

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor josha » 24 Oktober 2018

Dag Miriam

Dank voor je reactie.
Het is belangrijk dat deze discussie gevoerd gaat worden omdat ik momenteel vind dat de ANGST om het uit te voeren regeert, ook bij de artsen van de Levenseinde Kliniek. Angst voor strafzaken en vervolging.. . waarom moet ik ineens aan de heksenjacht denken uit vorige tijden..? Met als gevolg dat dementerende mensen in een vergevorderd stadium in de kou blijven staan, ondanks hun euthanasieverklaring, getekend toen ze nog wilsbekwaam waren.

Het is inderdaad een zeer moeilijke materie. Maar dat hier iets in moet gaan veranderen lijkt me duidelijk. En ik ben er ook van overtuigd dat het gaat gebeuren. In deze tijd komt alles aan het licht, dus ook het spanningsveld tussen de euthanasiewet, art 2.2 en de euthanasie-code waar artsen zich aan houden.Hier kunnen ze alle kanten mee uit om het verzoek af te wijzen. Alleen al de term"ondragelijk lijden" is voor ieder weer anders te interpreteren toch?

Tja ik wist ook niet in 2001 dat ik zo`n sterke moedige moeder had...het heeft me veel wijsheid en groei gebracht en ik zie ook met grote voldoening het verschil tussen toen en nu in het verpleeghuis. We zijn er nog niet maar ik ben al dankbaar voor waar we nu staan en bereikt hebben.Er is echt al veel verbetert en dat proces gaat door. Het zal wel moeten, willen de verpleeghuizen een goed , veilig en gezellig tehuis bieden voor hun bewoners met dementie. Daar waar de bewoner en zijn/ haar familie centraal staat en niet het personeel alleen de dienst uit maakt.

Alsnog fijn dat je reageerde!
Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie