HET IS VOLBRACHT

Voor het omgaan met praktische en emotionele zaken nadat een naaste met dementie is overleden

HET IS VOLBRACHT

Berichtdoor josha » 19 Maart 2019

Lieve mensen

Mijn oude moeder van bijna 100 jaar is vrijdag overleden. Eindelijk heeft ze het leven los gelaten en nu is er RUST.
Wat een bevrijding, voor zo wel haar, als ik als dochter.
Vooral de allerlaatste fase was erg zwaar, toen ze in bed belandde... niets meer zelf kon... praten, eten , drinken, zich omdraaien. Het was vegeteren en wachten op de dood. Onmenselijk!

Mijn poging om haar voor euthanasie in aanmerking te laten komen [ ze had in 1996. toen wilsbekwaam, al een euthanasieverklaring getekend] werd afgewezen om voor mij niet acceptabele redenen. Het is pure angst voor vervolging wat zelfs de artsen van de Levenseinde Kliniek doet besluiten om het niet uit te voeren bij mensen in de laatste fase van dementie.
Het ondragelijk lijden wordt door elke arts weer anders beoordeeld , ik vind dat de naasten dat beter kunnen beoordelen dan een arts die de zieke nog nooit eerder heeft gezien.
Deze discussie zal zich blijven voortzetten tot ook hier verandering in is gekomen.

Bedankt lieve mensen die mij tijdens mijn moeders ziekte gevolgd hebben.. voor jullie`s ondersteuning en medeleven.
Hoe vreselijk het soms ook was om getuige te zijn van mijn moeders proces, ik had het niet willen missen. Ik heb er veel van geleerd, ben als mens gegroeid en er is grote dankbaarheid naar mijn moeder DAT ik zo dicht bij haar mocht komen al deze lange jaren van haar ziekte. Ik weet nu dat er een grote liefde en verbondenheid tussen ons is.
Iets wat ik de rest van mijn leven bij me draag.

Uiteraard blijf ik mijn ervaringen delen op dit forum...ook over moeders laatste fase en sterfbed... ook daar valt nog genoeg over te vertellen.. wat gaat er vreselijk fout door ondeskundigheid en wat gaat er super goed door artsen en personeel met een warm hart en invoelend vermogen.

Direct na de crematie van moeders ga ik naar Spanje op vakantie en zal daar proosten op haar lange leven met een groot glas sangria... het is goed zo.!

HET IS VOLBRACHT.

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor loek » 19 Maart 2019

Beste Josha,
Ik lees net je bericht. Ik wist dat je moeder in de laatste fase was, en mijn gedachten gingen vaak naar jullie uit.
Maar toch....."Het is volbracht".....ik schrok ervan. Josha, oprecht Gecondoleerd met het verlies van je lieve moeder !
En....wat heb je je best gedaan, tot de allerlaatste snik. Je hebt eruit gehaald wat erin zat, en nu is dan haar tijd gekomen,
het is over en uit.
Veel sterkte komende dagen, en daarna in Spanje vooral lekker uitrusten , en genieten van de zon (en de Sangria !) .
Ik wens je het aller aller beste!
Lieve Groet,
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor josha » 19 Maart 2019

Lieve Loek

Bedankt voor je lieve woorden en je medeleven!
Jij ook veel sterkte met de laatste fase van je moeder, deze vind / vond ik het allermoeilijkste.....

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 30 Maart 2019

Dag Josha,

Gecondoleerd met het verlies van je moeder.
Je hebt zo 'gevochten' om het voor haar de laatste jaren nog draaglijk te maken. Regelmatig schreef je hierover en hoe dit jullie band heeft versterkt. Dementie toont de meest kwestbare mens, die het zelf niet meer kan. Dan is het zo belangrijk dat er iemand voor je is die je helpt en soms zelfs met je lacht. Jij was er voor je moeder en dat heeft ze gevoelt.
Josha rust goed uit en heel veel sterkte!
Hartelijke groet.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor josha » 03 April 2019

Dag onderzoeker

Bedankt voor je lieve woorden en je bevestiging dat ik het goed heb gedaan al die lange jaren... Het was een proces van alles wat dementie met zich mee brengt,, verdriet, diep geluk. onmacht.. sterk voelen..woede om hoe er met mensen met dementie wordt omgegaan... diep ontzag voor de goede medewerkers...knokken om een starre organisatie om te turnen naar een menselijke benadering van hun bewoners met dementie.. en grote voldoening om te kunnen constateren dat het de goede kant op gaat...meer openheid....stapje voor stapje..

Ik blijf me hier voor inzetten door in het verpleeghuis van mijn moeder een FAMILIEKRING op te starten, voor familie en contactpersonen , door familieleden, zonder medewerkers, personeel en bewoners.. familie onder elkaar om ervaringen en emotie`s met elkaar te delen, wat gaat er goed en wat kan er nog verbetert worden... Lijkt me zeer zinvol dat elk verpleeghuis deze mogelijkheid gaat bieden aan familie.. we kunnen veel van elkaar leren en elkaar steunen in dit vreselijke proces wat dementie toch vaak is.

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor josverdonk » 14 April 2019

Wat jij voorstelt lijkt heel erg op de vroegere familieraad. 30 jaar geleden heb ik er een opgezet in het verpleeghuis van mijn moeder. In bijna elk huis was er zo,n raad . Overkoepeld was er de NVBV Ned. Vereniging, Belangenbehartiging, Verpleeghuis bewoners. Later is dat samengegaan met de org. voor bejaardenhuizen en werd het veel meer theoretische i.p.v. directe belangenbehartiging. Wij dachten toen dat de directie zich daar prettiger bij voelde...
Nu mijn echtgenoot al gevorderde Alz. heeft herhaalt het hele verhaal zich.
Pijnlijk hoor.
josverdonk

Geboortejaar:
1940
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor josha » 14 April 2019

Dag Josverdonk

Nee een Familiekring is echt iets totaal anders dan een Familieraad [ Clièntenraad] Een Clièntenraad is verplicht in elk verpleeghuis en heeft maandelijks overleg met het management. Zij moet gekend worden in elke nieuwe verandering wat het management wil doorvoeren en heeft het recht om deze tegen te houden als het niet in het belang van de bewoners is..
Ik heb de Clièntenraad in het tehuis van mijn moeder altijd gezien als het verlengstuk van het management wat absoluut niet de bedoeling is... Een Clièntenraad behoort zeer kritisch te kijken naar beslissingen en voorstellen van de directie.

Helaas schijnt het zeer moeilijk te zijn om mensen in een Clièntenraad te krijgen en vaak hebben ze ook geen tijd genoeg om contacten te onderhouden met hun achterban, te weten de bewoners en familie. Zodoende is een Clièntenraad vaak slecht geinformeerd wat er nu precies leeft op de werkvloer.
Het is een eerste vereiste dat er regelmatig middagen/ avonden georganiseerd worden om familie te horen....wat leeft er op de afdelingen...wat gaat er mis en kan beter.

Bij een Familiekring zijn er geen medewerkers en personeel aanwezig, laat staan het management.... familie kan hier vrij-uit praten over zaken wat ze bezig houdt... waar lopen ze tegen aan , wat moet beter op een afdeling. hoe gaan anderen om met de ingrijpende gebeurtenissen als je dierbare wordt opgenomen, we delen de herkenning en emotie`s met elkaar en steunen elkaar om oplossingen te zoeken bij problemen.

Alles blijft vertrouwelijk onder elkaar. Mijn bedoeling is om familie zo assertief te maken dat ze zelf de problemen durven aan te kaarten en het voorleggen aan de betrokkene. Pas als het probleem zichtbaar is kan het worden opgelost .

Samen werken aan verbeteringen, zal voor alle betrokkenen alleen maar winst opleveren. En wat is er al een winst behaald in het verpleeghuis waar mijn moedertje 18 jaar heeft gewoond! Iets om dankbaar voor te zijn!

Jos , heel veel sterkte, nu het verhaal zich herhaalt bij je echtgenoot.

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: