waken tot het einde

Voor het omgaan met praktische en emotionele zaken nadat een naaste met dementie is overleden

waken tot het einde

Berichtdoor jannieka » 03 Juli 2015

Beste allemaal, eergisteren is mijn schoonmoeder overleden als gevolg van palliatieve sedatie, ik denk dat ik het zo goed omschrijf. Ik waakte bij haar, vier dagen, drie nachten, dat had ik nog nooit gedaan. De verzorgsters waren allerliefst, elk kreukeltje werd uit haar laken gestreken, ze werd zo comfortabel mogelijk neergelegd en ook naar mij toe waren ze zorgzaam. Een bijzondere tijd. Nu is er dus een eind gekomen aan dit tijdperk....meer dan 15 jaar zorgde ik voor eerst mijn schoonvader met alzheimer en daarna mijn schoonmoeder met alzheimer, twee heel verschillende processen maar beiden gaven ze me steeds het idee dat ze blij waren met wat ik deed. Misschien kom ik nog wel eens op het forum...maar waarschijnlijk gaat het leven verder met andere dingen. Ik wens jullie allemaal veel sterkte. Dank jullie voor het meelezen en reageren. Het was een grote steun het forum steeds weer te kunnen vinden...vriendelijke groeten, Jannieka
jannieka

Berichtdoor loek » 03 Juli 2015

Jannieka,
Gecondoleerd met het verlies van je schoonmoeder. En wat waardevol dat het op deze
waardige manier is gegaan. Sterkte de komende tijd, met het regelen van het afscheid e.d.
De mooie, gekke, leuke, grappige, verdrietige en bijzondere herinneringen blijven altijd bij je !
Dat je zoveel hebt kunnen betekenen voor zowel je schoonvader als schoonmoeder, gaan je de kracht
geven om door te gaan ! Het is goed zo.....je hebt gedaan wat je kon !
Sterkte,
Lieve groet,
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor jostrol » 03 Juli 2015

Dag Jannieka,

Wat mooi dat je schoonmoeder zo liefdevolle verzorging heeft gekregen in haar laatste levensfase.
een waardevol en waardig afscheid van een geliefd mens.
Jij gaf haar vele momenten die dierbaar zijn en blijven in je herinnering aan haar.

voor jou wens ik dat je je leven weer op een fijne manier kunt inrichten en jezelf mag hervinden in je tijd en aandacht voor jezelf.
Sterkte,

lieve groet,
jostrol
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 03 Juli 2015

Dag Jannieka,

Ik zal je gaan missen.
15 jaar zorg, je moet het maar kunnen, maar ik denk ook dat je beseft dat je wat voor ze betekent hebt.
Put hier de steun uit om nu iets meer in je eigen leven te investeren.
Het ga je goed.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor jannieka » 04 Juli 2015

Dank jullie allemaal voor de vriendelijke woorden!

Misschien blijf ik af en toe wel om het hoekje kijken en meeleven met wat jullie allemaal nog meemaken.

Het is natuurlijk ook logisch dat er geen ervarings-onderwerp palliatieve sedatie is want, net als ik, ga je dan afsluiten en verder met het leven.
Misschien dat ik er over een tijdje toch nog even over begin, misschien haakt iemand aan....misschien heeft iemand wat aan mijn ervaring indeze.

Affijn, ik ben nog bezig met opruimen en verwerken, dus voor iedereen: een goede zomer en tot schrijfs, vriendelijke groeten, Jannieka
jannieka

Berichtdoor Hanny » 04 Juli 2015

Dag Jannieka,

Ik zal het kort houden. Ook mijn welgemeende condoleances. Ik wens je sterkte de komende (toch nog moeilijke) tijd.
Ik sluit me ook volledig aan bij alle bovenstaande harten onder de riem.
Ik heb grote bewondering voor jou, voor wat je deed, maar nu de kracht zal moeten vinden om je eigen leven weer op te pakken en te leven.
Het ga je bovenal goed.

Groet Hanny Doornbos
Hanny

Geboortejaar:
1944
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Maatje M » 05 Juli 2015

Dag Jannieka,

Na zo'n lange periode van zorgen is het heel moeilijk om te "ontzorgen" ik heb dit meegemaakt met mijn man die nu 6 maanden geleden is overleden. Hij is al de jaren steeds thuis geweest tot de laatste 10 dagen. Doordat hij niet meer kon staan is hij naar het ziekenhuis gebracht waar ik bij hem op de kamer sliep om hem te kunnen kalmeren als hij angstig was doordat hij allemaal denkbeeldige enge dingen "zag". Het waren slopende maar ook mooie laatste dagen. Hij is in mijn armen gestorven. Begin nu pas een klein beetje te beseffen dat hij er niet meer daadwerkelijk is. Ook na het overlijden is hij thuis opgebaard geweest.
Wens jou veel kracht om je leven weer op de rails te krijgen dat is na zoveel jaren zorg moeilijker dan je denkt.

Maatje M
Maatje M

Geboortejaar:
1935
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 11 Juli 2015

Dag Jannieka,

Heel veel sterkte voor jou en je man de komende tijd. Kom tot rust, mooi wat je voor je schoonouders hebt kunnen betekenen.

Hartelijke groet,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Margreet » 11 Juli 2015

Dag Jannieka,

Wat mooi dat je hebt kunnen waken, er bij kon zijn, het tot t einde er geweest..

Het nieuwe nu, tijd voor jezelf, je gezin .... Ontspanning, mooie dingen doen.

We zullen je wel missen hier, en hopelijk door jouw verhalen dat anderen weer geïnspireerd worden en zijn, vast !

Sterkte, succes en liefs
Margreet
Xx
Margreet

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Mariëtte (Alzheimer Nederland) » 12 Juli 2015

Beste Jannieka,

Allereerst heel veel sterkte gewenst met het verlies. Bijzonder dat je ook deze laatste fase op het forum hebt willen delen.
Mooi dat je de palliatieve sedatie als positief hebt ervaren. Het is vast een troost te weten dat je moeder het allerlaatste stukje zonder lijden heeft mogen afmaken.
Ik hoop dat het schrijven over de zorg voor je ouders je heeft geholpen, de afgelopen periode. Je bent daarnaast ook voor heel veel anderen een steun geweest. Dank daarvoor!

Uiteraard blijf je altijd welkom hier. Deel gerust je vragen en ervaringen, ook over de komende periode.
Hartelijke groeten,
Mariëtte
Mariëtte (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geslacht:
Vrouw