Chronisch rouwproces - emotionele rollercoaster

Voor het omgaan met praktische en emotionele zaken nadat een naaste met dementie is overleden

Re: Chronisch rouwproces - emotionele rollercoaster

Berichtdoor Michaela » 28 Maart 2016

Hoi Margreet,

De case manager regelt helemaal niets voor ons reikt geen informatie aan en moet zelf achter informatie avonden aan.
Mijn vader kan idd niet goed meer voor haar zorgen en eigenlijk kan mijn moeder niet meer thuiswonen maar dat is een taboe om daar over te praten,
hij heeft geen idee wat hij ons aandoet.
Hij heeft in zij n hoofd zoals het vroeger was dat deze mensen inderdaad in een bokkendoos opgesloten werden.
Hij zegt ik ben niet voor niets 65 jaar met haar getrouwd en dan gooi ik haar niet op de schroothoop. Maar ze ziet mijn vader niet als haar man, hij is gewoon een vriend. mijn vader vraagt dan steeds om bevestiging of ze nog wel van hem houdt enz. dat doet ze niet natuurlijk.Mijn vader had eigenlijk allang niet meer moeten leven anderhalf jaar geleden gaven ze hem nog drie maanden dus wij hebben toen alles versnelt geregeld tot begraafplaats aan toe en hij is er nog, zijn drang om te overleven om voor mijn moeder te zorgen is heel groot, maar dat had je al begrepen denk ik.
Ze moet ook steeds van hem blijven zitten want dan kan hij haar in de gaten houden zeg maar, Voor haar ook vreselijk frustrerend. Vorige week was er een zangochtend en mijn man ging met haar mee. Ze had het erg leuk gehad en ze was nog niet thuis en mijn man weg toen ging ze alweer uit haar dak zomaar, ik denk dat ze dan ergens een kortsluiting krijgt en dan is het mis dan wil ze weg naar haar ouders.
Morgen ga ik een gesprek aan met eigenaren van een zorgatelier kijken of ze daar dagopvang kan krijgen.
Michaela

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor josha » 28 Maart 2016

Hallo Michaela
Ja dat is zeer heftig waar jullie mee te maken hebben.En wat het moeilijk maakt is de onwil van je vader om te kiezen voor goede zorg voor je moeder. Je zou hem duidelijk moeten maken dat jullie het niet meer trekken, want hij rekent nu steeds op jou en je zussen als hij het zelf niet meer kan opbrengen.Dus zou je een andere strategie moeten uitproberen bij je vader...niet aan hem vragen om zich te verplaatsen in jullie, dat heeft dus geen zin maar zelf duidelijk aangeven dat jullie het niet meer trekken. De feiten benoemen wat er allemaal mis gaat thuis, ook tegen de casemanager, die jullie geen enkele steun geeft, zo te horen.Dat is wel haar werk, zij hoort jullie hierin te begeleiden. Je kunt altijd om een andere vragen natuurlijk als er geen klik is met haar/ hem.

Thuis zelf hulp inkopen zou vermoedelijk via een PGB moeten gaan, ik zelf heb daar geen ervaring mee. De regering wil so-wie -so dat mensen met dementie langer thuis blijven, dus zal daar wel een regeling voor zijn maar ik ben geen voorstander daarvan Vooral als de dementie vergevorderd is, gaan mantelzorgers kapot als ze hier alleen voor staan. Ook de stelling van je vader om je moeder niet te laten opnemen, voelt voor mij wat egoistisch, heeft hij dan wel het belang van zijn vrouw voor ogen of zit er een ietsie pietsie eigen belang bij...
Ik zag gisteren op tv een verhaal van een man, die zijn dementerende vrouw op sluit in een kamer, terwijl hij aan het werk is...Hij kreeg ook nog schouderklopjes van zijn omgeving! ONTZETTEND.Deze vrouw zou beter af zijn met anderen om haar heen voor de sociale contakten.in het verpleeghuis of bij de dagopvang! LIEFDE IS LOSLATEN en het beste willen voor degene waar je van houdt,

Het is zo jammer dat mensen [je vader] denken dat er alleen maar slechte verpleeghuizen zijn, er komen steeds meer goede bij . bv De Hogeweyk in Weesp is een voorbeeld hoe het zou moeten, een soort dorp met winkeltjes, restaurant enz.
Misschien een optie om eens met je vader te gaan kijken in een goed verpleeghuis,waar veel aktiviteiten zijn voor bewoners, zodat zijn stelling iets verandert in deze...
Ben je al via de huisarts naar de geheugenpoli in het ziekenhuis geweest voor de diagnose dementie? Daarna kun je het CIZ laten komen voor de indicatie voor evt opname en de casemanager kan ook de dagopvang regelen voor je moeder zodat je vader[ en jullie] wat ontlast worden.
Je vader wijzen op de mogelijkheid van ernstige ongelukken,omdat hij zelf de verzorging niet meer aan kan en jullie ook niet meer. En dat het dan ook een opname gaat worden. Hij kan zich beter nu gaan voorbereiden daarop.
Verder de casemanager vertellen dat ze weinig hulp biedt.[ indicatie aanvragen/ CIZ inschakelen/ dagopvang regelen/ hulp thuis regelen/ jullie geen ondersteuning bieden] Wijs haar daar maar op.Jij / je moeder is de klant die betaalt voor haar hulp.

Het is heel erg dat je je niet gehoord voelt bij je vader[ was dit altijd al zo?] Hij steekt zijn kop in het zand en eist van jullie het onmogelijke. Aan jou om te zeggen tot zo ver en niet verder. Aan zieke overspannen dochters heeft hij ook niets...en je moeder al helemaal niet.
Veel wijsheid, moed en sterkte.
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 29 Maart 2016

Michaela,

Ik heb mijn vrouw 9 jaar mogen en willen begeleiden in haar dementieproces. Wij woonden toen nog in Frankrijk en na 4 jaar vertrokken wij naar Nederland. De eerste jaren was er nog weinig aan de hand hoor.
Onze toenmalige Casemanager greep in toen zij vond dat het haars inziens fout zou gaan en na het dwingende advies van een erbij geroepen Geriater heb ik mijn vrouw laten opnemen.
Het heeft een jaar geduurd voordat ik weer een beetje de oude was.
Na opname heb ik haar 2.5 jaar dagelijks 2 keer per dag ca. 5/6 uur bezocht in het verpleeghuis en daar ook wat hand- en spandiensten kunnen verrichten.
Ca. 2 maanden geleden ging ik weer over mijn grenzen, de situatie van mij was weer hetzelfde als tijdens de 1e opname en ik besloot om nog maar 1 keer per dag 's morgens op bezoek te gaan.
Mijn vrouw heeft geen idee dat er iets veranderd is en ik bemerk dat het een goed besluit is. Ik merk nu al enige verbetering bij mij.
Ik begrijp het gevecht van je vader zo goed, maar een goed gesprek met de huisarts en/of een goede casemanager moeten hem toch de ogen openen. Er is geen weg terug . Eens houd het op.
Succes en sterkte.
Leo
Ieders situatie is weer verschillend.
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Lilith88 » 05 November 2016

Als ik voor mezelf spreek wilde ik kort na de opname even rust voor mezelf. Ik was over mijn toeren, snel geagiteerd, boos enzovoort. Ik had een zware strijd geleverd zo voelde het. Bij tijden wilde ik even niks met Alzheimer te maken hebben en buiten de bezoeken om echt even vrij zijn na die zware periode van intensieve mantelzorg.

Nu komt er weer ruimte voor reflectie. Ik denk dat er weinig gepost wordt over rouw omdat het punt 1. voor veel mensen een heel persoonlijk proces is en 2. het fenomeen Alzheimer zo naar is dat je er soms even (tijdelijk) afstand van wilt nemen en het eerst even privé wilt verwerken na het continue overleven. Op het moment dat het overleven tot stilstand kwam (door opname in mijn geval) moest ik even een tijdje helemaal niks met Alzheimer hebben. Pas nu, na een tijdje komt er weer emotionele ruimte om de rouw, die er natuurlijk wel intern is, te delen met mensen.

Ook voelt het raar om openlijk te rouwen om iemand die er fysiek en toch ook nog wel sociaal er nog is. Het voelt een beetje onrespectvol.

Het is dus een stukje verdringing vanuit het onbewuste wat je beschermd.

Ik weet niet hoe het zal zijn na zijn dood. Ik vermoed dat ik daar in eerste instantie letterlijk 'stil' van ben en mezelf terugtrek. Pas daarna komt er weer ruimte om mijn ervaring te delen met anderen zonder dat dit nog te veel blootligt en dus pijnlijk is.

Alzheimer is ook een taboe en niet echt een plezant onderdeel van het leven. Misschien dat mensen het dus dan zo snel mogelijk achter zich willen laten, zoiets kan ik mij ook voorstellen.
Lilith88

Geboortejaar:
1990
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: