logo dementie.nl

Ervaringen met het gebruik van domotica

In dit onderwerp kunnen studenten en anderen die deelnemers zoeken voor een onderzoek hun oproepen plaatsen.

Ervaringen met het gebruik van domotica

Berichtdoor L.taks » 20 April 2016

Hallo allen,

Mijn naam is Lonneke Taks, master studente Healthcare Policy, Innovation and Management aan de Universiteit Maastricht en tevens stagiaire bij Berenschot. Mijn afstudeeronderzoek is gericht op het gebruik van domotica voor mensen met dementie in de thuiszorg; specifiek de belemmerende of bevorderende factoren bij het gebruik van deze zorgtechnologie in de thuissituatie. Mijn doel is om een overzicht te krijgen van wat succesvol gebruik van domotica in de weg staat/zou kunnen helpen om ouderen met dementie langer thuis te laten wonen. Hiervoor benader ik betrokkenen die de grote lijnen beïnvloeden (zoals wet- en regelgeving en financiering), de zorgverlener (thuiszorgorganisatie en mantelzorger), en ook ouderen met dementie en hun naasten.

Met domotica bedoel ik in dit geval de zorgtechnologie in de breedste vorm, variërend van bijvoorbeeld ondersteunende apparaten zoals een medicijndispenser of klok die het dagdeel weergeeft, tot ''zwaardere'' systemen voor bijvoorbeeld dwaaldetectie. Ik ga erg graag in gesprek met diegenen die hier ervaring mee hebben. Ik zou hiervoor naar u toe kunnen komen, of we zouden telefonisch eens in gesprek kunnen gaan.

T/m eind mei ben ik bezig met het houden van gesprekken. Uiteraard krijgt u als u meewerkt inzicht in de uitwerkingen en uiteindelijk resultaat van het onderzoek!

Ik hoor graag van u,

Groetjes Lonneke
L.taks

Geboortejaar:
1991
Geslacht:
Vrouw
Relatie tot dementie:
Anders

Berichtdoor frans 50 » 21 April 2016

Domotica ik moest het woord eerst opzoeken om het goed te begrijpen wat je er nu mee bedoelt.
ik las dat je master studente healthcare en............. maar je vraag is heel onduidelijk geschreven dus heb ik maar even zelf opgezocht wat je precies wilt weten dus
Even terug naar school en heb het volgende opgezocht

Domtica - wikipedia
De eerste domotica toepassingen waren vaak systemen die reeds in de geautomatiseerde industrie of kantooromgeving bestonden, en in woningen werden ingepast voor personen met een functiebeperking. Zodoende konden zij zich een grotere autonomie verwerven en bijvoorbeeld "vanuit een rolstoel" de belangrijkste huiselijke taken (laten) uitvoeren.

Veralgemeende toepassing van domotica begon echter pas eind 20e eeuw echt door te breken in de bouw en architectuur, omdat er dan ook een standaard werd opgesteld waarbinnen de verschillende systemen konden worden geïntegreerd en met elkaar kunnen communiceren.

Tweede generatie domotica[bewerken]
De tweede generatie domotica is standaard voorzien van een zogenaamde ethernetaansluiting. Via deze aansluiting kunnen audio/video, verwarming-, airco-, alarm- en andere systemen op een eenvoudige manier worden gekoppeld met het LAN, local area network of met het WAN, wide area network. Hierdoor kan men thuis maar ook vanuit kantoor het domoticasysteem beheren via de pc, smartphone of tablet. Zo kan men bijvoorbeeld via internet de camerabeelden volgen en ingrijpen wanneer een leverancier het licht heeft laten branden. Of kan men de aanwezigheidssimulatie opstarten zodat het lijkt alsof men thuis is.

Eigenlijk wil je weten hoe het bevalt en of er problemen voor doen.
Kom liever met je bevindingen dus om je verhaal succes vol te maken hierbij een paar links: om je op weg te helpen met je huiswerk: http://www.homewizard.nl Domotica‎ coolblue.domoticaexpert.nl www.domoticabc.nl

Conclusie : Ik zie de laatste tijd veel van dit soort vragen langs komen.
Maar er is eigenlijk Niemand ! ----- > Die eerst vertelt wat hij of zij al heeft onderzocht, of heeft bereikt.
Ja je school opleiding en je afstudeer project / onderzoek en welke Universiteit.
Wat wil je bereiken ????? wat is je persoonlijke interesse of betrokkenheid bij dementie ????

Eigenlijk wilde ik je niet zo makkelijk helpen, maar nu zet ik je toch weer aan het denken. nou succes er mee en misschien lees ik nog wel eens wat van je bevindingen en of resultaten.
frans 50

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Man
Relatie tot dementie:
Patiënt

Berichtdoor Jacko61 » 26 Juni 2017

Beste Lonneke,

Ik zag vandaag dat je vorig jaar een onderzoek hebt willen doen / gedaan naar ervaringen met het gebruik van domotica.
Is het je gelukt een beeld te krijgen van de ervaringen van dementerenden (en eventueel andere ouderen) met dit systeem in huis?
Ik ben daar zeer nieuwsgierig naar omdat ik met een werkgroepje vanuit de Brede Raad 010 (adviesraad sociaal domein dat is ingesteld door het B&W van Rotterdam) op zoek ben naar ervaringen van ouderen die domotica in huis hebben, zowel positief als negatief.
Is het mogelijk om mij een samenvatting van jouw bevindingen van de ervaringen toe te sturen?
Ik hoop een dezer dagen van je te mogen vernemen.

Hartelijk dank alvast!
Jacqueline
Jacko61

Geboortejaar:
1961
Geslacht:
Vrouw
Relatie tot dementie:
Zorgprofessional

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 26 Juni 2017

Beste Jacqueline,

Ik zou je aanraden om ook nog een privéberichtje naar Lonneke te zenden omdat het berichtje alweer een tijdje geleden is geplaatst.
Succes met de werkgroep.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Het is momenteel 24 Juli 2017