Hulpmiddel voor mensen met dementie ontwikkelen

In dit onderwerp kunnen studenten en anderen die deelnemers zoeken voor een onderzoek hun oproepen plaatsen.

Hulpmiddel voor mensen met dementie ontwikkelen

Berichtdoor Sander » 27 Oktober 2016

Beste mensen,

Even voorstellen, ik ben een jonge ondernemer met een zwakke plek voor ouderen die een product wil ontwikkelen om mensen met dementie en mensen die voor iemand met dementie zorgen te helpen. Ik wil een intelligent product ontwikkelen die (een deel van) de problemen waar men dagelijks tegen aan loopt kan verhelpen.

Om hiermee verder te kunnen heb ik jullie hulp nodig, ik heb zelf niet eerder te maken gehad met (een vriend of familielid met) dementie dus heb geen goed beeld van de problemen die spelen. Op internet is veel te vinden maar ik wil het graag horen van mensen die dit echt ervaren.

Ik zou daarom graag aan de mensen op dit forum willen vragen:
Welke problemen ervaren mensen met dementie?
Welke problemen ervaren mensen die iemand met dementie verzorgen?

Elk antwoord is uiteraard welkom, bij voorbaat dank!
Sander

Geboortejaar:
1987
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 27 Oktober 2016

Beste Sander,

Ik zou zeggen ga er eens een dagje voor zitten en lees het Forum maar eens door.
Je bent meteen in goed gezelschap, want gemiddeld wordt het Forum 10.000 keer per maand gelezen.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 27 Oktober 2016

Beste Sander,

Ga eens praten in een verpleeghuis, kijk om je heen en ervaar....je zult versteld staan en ook ervaren waar de meeste behoefte aan is.
En inderdaad lees de verhalen op het forum, daar vind je een schat aan informatie.
Kijk ook eens op dementie.nl

Succes en groet,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 27 Oktober 2016

Sander,

Voor mensen met dementie, is het belangrijk dat gebruiksvoorwerpen 'simpel' te bedienen zijn, weinig knoppen (meer als 3, is al te veel informatie) en een duidelijke indicatie 'hoe te gebruiken'.
Door dagelijkse herhaling van een handeling is een dementie patiënt in staat deze te blijven volhouden, dus eigen gewoontes en routines spelen hierin een rol.
Omdat men veel vergeet valt men veel in herhaling, wat niet altijd leuk is voor de toehoorder. Toch is het niet goed om iemand hierop te wijzen, dat geeft een gevoel van onveiligheid, een confrontatie met het eigen falen.
Geheugensteuntjes zoals een klok met datum- en dagaanduiding is een hulpmiddelen (niet digitaal - te modern), welke heel handig is gebleken. Pictogrammen op deuren hebben geholpen om de ruimtes in een huis aan te duiden, want iedere deur lijkt anders hetzelfde. Er zijn veel hulpmiddelen waar mensen met dementie en hun mantelzorgers baat bij kunnen hebben, hier op het forum krijgen we vaker deze vraag.
In het dementieproces moet menige hobbel genomen worden en niet overal is een oplossing of een hulpmiddel voor tot nu toe, misschien zie jij die wel.
Fijn dat jij hier iets mee wilt doen! Succes.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 27 Oktober 2016

Inderdaad fijn dat er veel onderzoek wordt gedaan.
Alleen, op de afdeling van mijn vrouw worden de toiletdeuren gemarkeerd door grote toiletpotten.
Toch komt het regelmatig voor dat de patiënten, die nog mobiel zijn, het toilet niet vinden.
Ik heb wel eens gedacht een camera die aangeeft als de patiënt in de buurt is, dat hier het toilet is en dat dan ook meldt. Ik ben natuurlijk ook geen ontwerper.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Luipaard » 06 September 2017

ik ben benieuwd
Luipaard

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie: