De slimme energie meter als monitoringsysteem voor ouderen

In dit onderwerp kunnen studenten en anderen die deelnemers zoeken voor een onderzoek hun oproepen plaatsen.

De slimme energie meter als monitoringsysteem voor ouderen

Berichtdoor LucaVanDeursen » 04 Juni 2019

Beste mantelzorgers,

Op het moment ben ik bezig met mijn scriptie voor de studie Global Health aan de VU, waarvoor ik stage loop bij het Erasmus MC, op de afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg. Daar werk ik mee aan een project dat het Erasmus MC uitvoert samen met partners in de zorg en de TU Delft, om langer zelfstandig thuis wonen van ouderen te ondersteunen.

In dit project onderzoeken we of we een monitoring systeem kunnen ontwikkelen dat gebruik maakt van de gegevens die de slimme energie meter verzameld. De slimme energie meter is al in veel huizen geïnstalleerd en registreert de gehele dag door het energie verbruik van de apparaten in huis (bv. koelkast, televisie, lampen). Wij willen deze informatie gebruiken om te monitoren of het wel goed gaat met iemand zonder dat aanvullende sensoren in huis moeten worden geplaatst. Het doel is om hiermee het gevoel van veiligheid en daarmee de kwaliteit van leven van de oudere en de primaire zorgverlener te verbeteren.

We ontwikkelen een systeem dat de informatie over het dagelijkse energieverbruik omzet in een zogenaamd dagelijks leefpatroon. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat iemand rond 7:00 uur opstaat en de lampen aandoet, koffie zet en de televisie inschakelt. Wanneer dit patroon afwijkt, er gaan bijvoorbeeld lange tijd geen lampen aan, zou een melding kunnen worden gestuurd naar een daartoe aangewezen mantelzorger.

Het systeem bestaat nog niet. Om dit te ontwikkelen gaan we in gesprek met ouderen, mantelzorgers, en formele zorgverleners. We zijn benieuwd naar hoe wenselijk en haalbaar het idee is. Daarnaast willen we een eerste versie van het systeem ontwikkelen en uittesten, hier kunnen ouderen en mantelzorgers die interesse hebben gratis aan mee doen.

Wij zijn opzoek naar mantelzorgers die mee willen denken met deze nieuwe ontwikkeling! We zouden graag mantelzorgers (telefonisch) interviewen (circa 15-30 minuten) over de mogelijkheden die het systeem biedt. Doet u met ons mee?

Als u interesse of vragen heeft kunt u reageren op dit bericht, telefonisch contact opnemen (06-52793210) of e-mailen (l.vandeursen@erasmusmc.nl).

Alvast hartelijk dank!

Met vriendelijke groet,
Luca van Deursen, stagiaire
Amy van Grieken, senior onderzoeker (a.vangrieken@erasmusmc.nl)
LucaVanDeursen