Filmpjes over het lerend vermogen van mensen met dementie

In dit onderwerp kunnen studenten en anderen die deelnemers zoeken voor een onderzoek hun oproepen plaatsen.

Filmpjes over het lerend vermogen van mensen met dementie

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 16 December 2015

NB: ondertussen zijn deze video's voltooid. Kijk op deze site voor het resultaat: http://www.opnieuwgeleerdoudgedaan.nl/c/films

Dag allen,

Mensen met dementie kunnen nog leren. Om hier meer bekendheid aan te geven en kennis over te delen, maken wij filmpjes van mensen met dementie die iets (opnieuw) hebben geleerd.
Binnen dit project missen wij nog 3 belangrijke thema’s:
- Het toilet weer zelfstandig kunnen vinden.
We zien vaak dat mensen die worden opgenomen, op hun nieuwe woonplek het toilet niet kunnen vinden. Er zijn verschillende manieren waarop dit wel weer aan te leren is.
- Het aan- of afleren van gedrag.
Denk hierbij aan: niet meer constant dezelfde vraag stellen, niet meer schelden, minder roepgedrag, etc.
- ADL-handelingen.
Denk hierbij aan: weer zelf de boterham smeren, zelf medicatie beheren, weer zelfstandig aankleden, etc.
Er zijn verschillende manieren waarop dit wel weer aan te leren is. Wij zijn op zoek naar mensen met dementie die binnen één van bovenstaande thema’s iets (opnieuw) geleerd hebben en die voor dit project gefilmd willen worden.

Meer informatie via Hester Blok: leren@anderszorgen.nl / 035-6220336

Dit is een gezamenlijk project van Alzheimer Nederland, ISAO, Haagse Hogeschool en DAZ en wordt mede mogelijk gemaakt door een subsidie van het Innovatiefonds Zorgverzekeraars.
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 17 December 2015

Mensen met dementie kunnen nog leren.
Deze zin intrigeert mij. Ik vind het een nog al boude uitspraak.
Op welke gronden is deze uitspraak gebaseerd? 't zal wel onderzoek zijn.

Ik als mantelzorger , inmiddels 10 jaar omgaand met een dementerende vrouw,
verder inmiddels dagelijks het gedrag observerend als leek van ca. 10/18 dementerenden in een verpleeghuis
kom tot een heel andere conclusie.
1.er loopt een vrouw rond die al maanden, dagelijks vloekend en schoppend tegen deuren ,rondloopt.
2.mijn vrouw woont daar inmiddels 2 jaar, ze heeft 5 toiletten met een grote getekende toiletbril op de deur tot haar beschikking, maar nog dagelijks loopt ze te zoeken. En ze zoekt vele malen per dag hoor.
mijn vrouw vraagt de laatste week IEDERE dag wanneer haar moeder komt. Deze is 4 jaar geleden overleden en ik heb het haar vooral in het begin vele malen verteld. Haar reactie was dan oh ja. Daarna is het al weer gewist.
Vorige week vroeg ze het aan haar zusje die zei, mama is toch overleden. KWAAD, waarom heeft niemand het mij verteld,
maar daarna vraagt zij iedere dag weer.
3.er loopt een man rond die dagelijks een mes en een vork pikt bij de broodmaaltijd, dit doet hij al maanden, ook wil hij ALTIJD via de meest onmogelijke routes weglopen, hij heeft maat 46 van schoenen.Hij klimt zelfs over een rolstoel heen. Het is hem niet bij te brengen.
4 er is een man die al maanden overal rond rijdt en iedere suikerpot leegt , maar ook restjes uit de kopjes of zoals een maand geleden een fles afwasmiddel waar hij uit drink.
Hij is niet te corrigeren en een doorlopende aandachttrekker voor het personeel.
5. er is een man die de hele dag de deur uit wil.
Uiteindelijk heeft hij een sensor en gaat naar buiten, komt na twee minuten weer binnen en dat herhaalt zich een groot gedeelte van de dag.
Op een andere dag vraagt hij naar zijn autosleutels en dat houdt hij zo maar 2 dagen vol, of hij wil naar huis en dat gaat ook de hele dag door. Een andere keer vraagt hij om een sigaretje en....inderdaad je hoort het dan weer uren.
6.naast mij zit dagelijks een man die op de meest onverwachte momenten zijn vrouw roept. Als ik hem dan vertel dat zijn vrouw gisteren de hele middag is geweest, zegt hij oh ja maar even later gaat het geroep weer gewoon door.

Je zult dus begrijpen dat ik dus erg geïnteresseerd ben in jullie oplossingen
Leo.
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor frans 50 » 17 December 2015

leo, mooi geschreven.

het zijn soms momenten dat het even goed gaat.
op de dagopvang zit een jong dementerende mvr. Sandra ( ze heet werkelijk anders )
ze is ongeveer 63 geloof ik, per dag horen we wel per uur soms 3 x sandra wat ga je doen, sandra ga zitten, sandra het is nog geen tijd om te roken, etc etc.

ik zit er nu een jaar, ach je accepteert het. ik heb een sterk geloof ook in mensen.
maar bij sandra krijg je die onrust er echt niet uit of af te leren.

maar de wonderen zijn de wereld niet uit.

Het onderwerp is ook zeer tegenstrijdig, al jaren word er geroepen en geschreven, door alle knappe knoppen wat je kwijt raakt komt niet meer terug.

ik blijf dit onderwerp volgen. uit nieuwsgierigheid.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor jostrol » 18 December 2015

Toch, toch, kan het echt mannen.

Mijn kon niet meer zelfstandig eten met een normaal bord en vork/lepel.
Ik heb een verdiept bord gekocht en een lepeltje, dwars op de steel, een uitkomst!
Hij kon hierdoor weer zelfstandig eten.

Koffie zetten ging niet meer:
eenvoudige Nespresso gekocht, stappenplan gemaakt met korte opdracht, zodat hij dit onder begeleiding een paar dagen oefenen, daarna weer zelf kon.
Dit vond hij heel fijn, als er iemand bij hem was om zijn dag goed te laten verlopen, dan kon hij gastheer zijn en de begeleider was naast hem in de keuken( toekijkend of even kleine hulp bieden)
zo zijn er meer, die hij heeft kunnen leren
zoals: wanneer hij niet verder kon lopen- op slot stond door de Parkinsonisme- helpend: de chachacha dansen en hem zo uit de 'slotstand' kon krijgen en hij weer kleine stapjes kon lopen.
Ook het 1,2, 3, of uit de heup lopen ipv vanuit de knie, allemaal lerend vermogen!
Dit zijn een paar voorbeelden, helaas we kunnen niet meer filmen, alleen de chachacha staat op film
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 18 December 2015

Goede morgen Jostrol ,

Oh ik ben er van overtuigd dat in specifieke gevallen er enige verbetering te bereiken valt.
Maar........................
ik spreek vanuit een verpleeghuissituatie en, en dan is de realiteit door de bezuinigingen ,dat er geen tijd meer is voor een op een aanpak.
We hebben in ons verpleeghuis 2 jonge Psychologen op, ik denk nog zo'n 150 patiënten.
Ik denk dat die Psychologen meer bezig zijn met vergaderingen en verdere papieren rompslomp dan dat ze met patiënten bezig zijn.
In de afgelopen 2 jaar heb ik in mijn periode van aanwezigheid ( 4 tot 5 uur per dag) slechts 1 keer gezien dat een van hen rechtstreeks met een van de patiënten in gesprek was!
De praktijk is hier dat de patiënten 's morgens bij het opstaan worden geholpen, verder de hele ochtend zitten, slapen, lopen vrijwel zonder aandacht, daar is gewoon geen tijd meer voor.
Er komt een kopje koffie langs en dat is het.
Om kwart over 12 worden ze aan tafel genood en daarna is de situatie weer zoals 's morgens, tot ca.5 uur, dan worden de maaltijden geregeld en daarna is de situatie weer zoals verder op de dag, dus niets.
De vaste ploeg medewerkers is het laatste jaar sterk uitgedund en daarvoor in de plaats worden Flexwerkers indien voorradig ingehuurd.
De meesten kennen de patiënten niet en zijn dus ook volledig onbekend voor de patiënten.
Bij ons is een paar maanden geleden een grootschalige verbouwing in gang gezet, na jaren van voorbereidingen .
Kleinschalig wonen dat is het doel.
Op voorhand is er veel personeel boventallig verklaard.
Deze week las ik dat de verbouwing nog 22 maanden zal duren. Onze afdeling is de laatste.
Misschien kun je begrijpen dat ik mij voor die 22 maanden nog erg veel zorgen maak.
Vandaar mijn misschien wel zure opmerking richting de studenten die filmpjes maken.
Ik zou zeggen kom naar de werkvloer, film daar en maak op die manier duidelijk waar de problemen liggen.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor frans 50 » 18 December 2015

goedemorgen, jostrol

Deels heb je gelijk, op dit moment ontstaat er zelfs er glimlach op mijn mond omdat ik met trots kan zeggen dat ik het fijn vind dat je blijft mee doen aan het forum x x x.

wat betreft bestek dat herken ik , ik heb dat ook veranderd.
maar ik zie dat als een verbetering.

Ik begreep uit het onderwerp iets leren dat je echt kwijt bent.
andersom blijf ik me zelf steeds dingen aanleren of verbeteren om zoveel mogelijk zelfstandig mee te blijven draaien.

maar ik praat dan als de patiënt, en ik besef het nog degelijk.
wat andere zonder dementie ervaren dat zal zeker anders zijn.

maar goed als je de toilet niet meer weet te vinden, en een grote deurposter met een toilet leer je waar je moet wezen. toch?
maar hoe doen ze dat dan aan de binnenkant komt er poster met een deur naar de gang of ......
het voorbeeld is wat overdreven maar de werkelijkheid is ....
er zijn op de dagopvang mensen die problemen hebben met aankleden of de toilet automatisch op slot draaien maar openmaken niet lukt of niet meer weten.
je zou er maar zitten en zoals er veel word geschreven met onderbezetting
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 18 December 2015

Dag allen,

Dank voor de reacties. Het gaat in dit geval vooral om de thuissituatie. Vooral in de beginfase bij dementie kunnen nieuwe routines nog worden aangeleerd, maar ook nog met gevorderde dementie. Door dit in beeld te krijgen kunnen anderen die met de situatie te maken krijgen hier van leren. Mocht je daarover meer willen lezen, lees dan het boek: http://www.opnieuwgeleerdoudgedaan.nl/ (Op)nieuw geleerd; oud gedaan van Ruud Dirkse).

Mooie voorbeelden die je geeft Jostrol!

groeten Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor frans 50 » 18 December 2015

Beste rob,
Toch nog even een reactie, op de dagopvang heb ik je vraag / onderwerp ook neergelegd.
we hebben met 10 mensen daarover gesproken.

De leiding vond het moeilijk om dat specifiek als lerend vermogen te benoemen.

Resultaat:
Wat er uit kwam was dat nieuwe mensen die in een dag opvang / centrum komt voor dementie wel iets leren, met de kanttekening dat ze daar nog wel in staat zijn om het te begrijpen. (sommigen type en dementie vormen is nog moeilijker bijvoorbeeld FTD )

voorbeeld:
als je voor het eerst op de dagopvang komt krijg je te maken met verschillende nieuwe mensen, de taxi rit, de nieuwe omgeving, het dagprogramma, etc. Het maakt je eerder onzeker dan dat je nieuwe dingen leert.
Door dat het programma bijna elke dag het zelfde is in uitvoering, leer je die stappen. (of het vertrouwen ! - dat was wat verdeeld)

extra aantekening:
als je ook maar iets veranderd ! gepland of ongepland 80% van de personen aangeeft daar heel veel moeite mee te hebben
waarvan 40% er er de hele dag.

Hoop dat je hier wat mee kunt. ( de meeste deelnemers hebben een leeftijd van 62 jaar.en zitten nu gemiddeld 1 jaar of langer op de dagopvang )
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Margreet » 19 December 2015

Dank je wel voor je reactie Frans, en dat je de FTD noemt....
Wilde al reageren...
Wat goed dat je de dagbehandeling hebt gevraagd.

In de thuissituatie was t ook al moeilijker aan te leren, wat in de kop zit bij mensen met FTD , ook al begrijpt hij/zij heel veel, ze doen wat ze willen...
Het meebewegen en flexibel zijn van de mantelzorger, dingen voor zijn is wel een 'dingetje'...
Dat helpt wel, maar dan verander je bv situaties... Door borden op te scheppen in de keuken, ipv t eten op tafel te zetten en dat alles opgeschept wordt door de mens met FTD..

Want daar is t weer inderdaad een ander verhaal, gaat t hier voornamemlijk voor / over mensen met Alzheimer ?!
De filmpjes, of wordt er ook naar andere vormen van dementie gekeken ?!

Ben benieuwd in ieder geval !

Groeten Margreet
Margreet

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor jostrol » 20 December 2015

lerend vermogen niet alleen bij Alzheimer- ook bij LBD mogelijk.
Bij FTD moeilijker/onmogelijk begrijp ik, meer aanpassen door partner/mantelzorger/ verzorgenden.
IK zou het boek erbij moeten pakken, kijken of er bij FTD mogelijkheden genoemd worden.
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken