Leefstijl monitoring

In dit onderwerp kunnen studenten en anderen die deelnemers zoeken voor een onderzoek hun oproepen plaatsen.

Leefstijl monitoring

Berichtdoor Tstagiaire » 21 Maart 2016

Hallo allen,

Mijn naam is Tim. Ik ben student aan de opleiding Management in de Zorg aan de Hogeschool Utrecht. Momenteel doe ik voor mijn stage onderzoek naar leefstijl monitoring. Voor dit onderzoek ben ik op zoek naar de argumenten waarom mantelzorgers en familieleden van ouderen (met dementie) wel of niet zouden willen kiezen voor het gebruik van leefstijl monitoring.

Voor degene die niet bekend zijn met leefstijl monitoring zal ik kort uitleggen wat de mogelijkheden hiervan zijn. Een leefstijl monitoring systeem bestaat uit privacy vriendelijke sensoren (dus geen camera’s), geplaatst in de woning van een (dementerende) oudere, om hun leefstijl op afstand te kunnen monitoren en alarm te slaan bij afwijkende waardes die tot een risicovolle situatie kunnen gaan leiden. Dit alles om het zelfstandig thuis blijven wonen te bevorderen. Met behulp van dit systeem kunnen familieleden en mantelzorgers op afstand een oogje in het zeil houden wat voor beide partijen een veilig gevoel kan geven.

Ik ben erg benieuwd naar jullie visie, eventuele ervaringen en meningen omtrent leefstijl monitoring. Mochten jullie vragen hebben dan beantwoord ik die graag.

Ik hoor graag van jullie!

Groeten Tim
Tstagiaire

Geboortejaar:
1991
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor josha » 22 Maart 2016

Dag Tim
Ik ben zeker voor deze monitoring, alleen is het wel privacy-gevoelig. Wie kijken er dan allemaal mee? Als dit alleen de familie/ mantelzorger is, lijkt het me prima maar daar zou het bij moeten blijven.Vooral als er gevaar dreigt lijkt het me erg zinvol om direkt te kunnen ingrijpen maar.......wat als je niet in de buurt woont als mantelzorger.