Leefstijl monitoring

In dit onderwerp kunnen studenten en anderen die deelnemers zoeken voor een onderzoek hun oproepen plaatsen.

Leefstijl monitoring

Berichtdoor Tstagiaire » 21 Maart 2016

Hallo allen,

Mijn naam is Tim. Ik ben student aan de opleiding Management in de Zorg aan de Hogeschool Utrecht. Momenteel doe ik voor mijn stage onderzoek naar leefstijl monitoring. Voor dit onderzoek ben ik op zoek naar de argumenten waarom mantelzorgers en familieleden van ouderen (met dementie) wel of niet zouden willen kiezen voor het gebruik van leefstijl monitoring.

Voor degene die niet bekend zijn met leefstijl monitoring zal ik kort uitleggen wat de mogelijkheden hiervan zijn. Een leefstijl monitoring systeem bestaat uit privacy vriendelijke sensoren (dus geen camera’s), geplaatst in de woning van een (dementerende) oudere, om hun leefstijl op afstand te kunnen monitoren en alarm te slaan bij afwijkende waardes die tot een risicovolle situatie kunnen gaan leiden. Dit alles om het zelfstandig thuis blijven wonen te bevorderen. Met behulp van dit systeem kunnen familieleden en mantelzorgers op afstand een oogje in het zeil houden wat voor beide partijen een veilig gevoel kan geven.

Ik ben erg benieuwd naar jullie visie, eventuele ervaringen en meningen omtrent leefstijl monitoring. Mochten jullie vragen hebben dan beantwoord ik die graag.

Ik hoor graag van jullie!

Groeten Tim
Tstagiaire

Geboortejaar:
1991
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor josha » 22 Maart 2016

Dag Tim
Ik ben zeker voor deze monitoring, alleen is het wel privacy-gevoelig. Wie kijken er dan allemaal mee? Als dit alleen de familie/ mantelzorger is, lijkt het me prima maar daar zou het bij moeten blijven.Vooral als er gevaar dreigt lijkt het me erg zinvol om direkt te kunnen ingrijpen maar.......wat als je niet in de buurt woont als mantelzorger.
Mijn moeder heeft ook een dik jaar alleen thuis gewoond met dementie en het is NIET te doen. Eerst kun je nog iets regelen met haar via de telefoon, tot ze niet meer snapte dat ik er niet zelf was maar door de telefoon met haar sprak en ze me overal liep te zoeken in huis....Daarna hield een buurvrouw aan de overkant het in de gaten of er snachts licht brandde, dus dat ze nog op was, ook had deze vrouw een sleutel en belde mij dan op als het niet goed ging.
Kijk daar zou zo`n monitor goed van pas komen ,om zoiets zelf te kunnen constateren.
Maar ik ben van mening dat mensen met gevorderde dementie absoluut niet alleen meer kunnen/ mogen wonen.
Je ziet de schrijnende gevolgen daarvan op dit forum.
Het maakt me altijd heel blij als ik zie dat jonge mensen ook geinteresseerd zijn in de vreselijke wereld van dementie en hun steentje willen bijdragen om het wat dragelijker te maken.
Sukses met je onderzoek!
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Tstagiaire » 30 Maart 2016

Dag Josha,

Bedankt voor je reactie! Bij het systeem dat mijn stage bedrijf aanbiedt kunnen enkel vooraf ingestelde familieleden/mantelzorgers en/of verzorgenden de gegevens inkijken. Wanneer jij als familielid niet in de buurt woont kun je inderdaad niet direct zelf ingrijpen maar zou je bijvoorbeeld wel een wijkverpleegkundige of een buurman/buurvrouw in kunnen schakelen om poolshoogte te gaan nemen. Het systeem is ontwikkeld om leefstijl patronen te monitoren en bij afwijkingen alarm te slaan om preventief te kunnen handelen. Bovendien kan het systeem ook bij ouderen worden ingezet die (nog) helemaal zelfstandig zijn en geen gezondheidsproblemen ervaren. Het monitoren van zowel "gezonde" ouderen als ouderen met bijvoorbeeld dementie kan een veilig gevoel geven bij de gemonitorde maar ook bij de familieleden/mantelzorger(s) van diegene.

Nu ben ik benieuwd of u, met de kennis van nu, een leefstijl monitoring systeem had aangeschaft toen uw moeder nog "gezond" was of licht dementerend maar grotendeels zelfstandig. En wat zouden uw argumenten zijn om zo'n systeem wel of niet in te gaan zetten?

Ik ben ook erg benieuwd naar meningen en ervaringen van anderen en hoop dat er personen zijn die zich in dit gesprek willen mengen.

Groeten Tim
Tstagiaire

Geboortejaar:
1991
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor josha » 30 Maart 2016

Dag Tim
Ik zou het zeker aangeschaft hebben in het verleden. Het is een hele geruststelling om te zien/ weten dat alles goed gaat en je er niet steeds heen hoeft te vliegen.
Omdat er in het verleden misbruik is gemaakt van de beginnende dementie van moeders, door thuiszorg, had ik sneller kunnen ingrijpen.Nu werd haar ziekte gebruikt om te stelen bij haar,[uw moeder weet dat niet meer] Ook een zogenaamde glazenwasser kwam binnen en doorzocht haar huis waar ze bij zat.en ging er met geld vandoor. Deze eenzame oudjes zijn zo kwetsbaar, dus door meer controle hierop zou het veiliger kunnen zijn.

Vriendelijke groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Tstagiaire » 30 Maart 2016

Hallo Josha,

Wat erg om te horen. Zoals je zelf al zegt zijn ouderen erg kwetsbaar en je wilt hen natuurlijk zoveel mogelijk veiligheid bieden.

In ieder geval bedankt voor je nuttige reacties!

Mochten er mensen op dit forum zijn die de mening van Josha delen, of hier juist heel anders over denken dan hoor ik dat graag.
Tstagiaire

Geboortejaar:
1991
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor madeleine » 30 Maart 2016

Ik ben het eens met Josha. Ik heb het er over gehad met een collega, toen mijn nog aan het begin stond van zijn dementie.
ik had het zeker aan geschaft. Ligt natuurlijk ook een beetje aan de prijs.
Maar goed tzal geen duizenden euros kosten. Is ook voor nu niet interessant.
Voor ons nu te laat. Hij kan niet niets meer alleen.

groet en zet'm op
M
madeleine

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor jostrol » 30 Maart 2016

goed initiatief,
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor loek » 31 Maart 2016

Als de mogelijkheid er was geweest, had ik het zeker aangeschaft.
Idd ook om te "controleren" of alles nog wel goed gaat, en wat er
zo al gebeurt. Daarnaast krijg je (misschien) als familie meer inzicht in
de begin fase van de ziekte. Ik weet dat mijn moeder heel lang "de schijn
heeft opgehouden", dingen verbloemen wordt dan ook moeilijker.
Aan de andere kant............als je alles kunt zien, zou ik me er misschien ook
wel wat ongemakkelijk bij gevoeld hebben.
Maar ik had het (in de begin fase) eerlijk met mijn moeder besproken, en uitgelegd waarom...
ik weet zeker dat ze er dan geen bezwaar tegen had gemaakt.
Misschien had ze zich er juist wel veiliger door gevoeld .
Dus: "Goed initiatief " !
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Tstagiaire » 14 April 2016

Hallo allemaal,

Nogmaals dank voor jullie reacties! Ik wil jullie meningen graag in kaart brengen door middel van een korte enquête. In een nieuw bericht op dit forum (klik op onderstaande link) kunnen jullie de link naar de enquête vinden.

http://forum.alzheimer-nederland.nl/vie ... 348&t=2597

Het invullen duurt ongeveer 5 minuten. Jullie zouden mij hier een groot plezier mee doen! Iedere mening is van belang om een zo helder mogelijk beeld te kunnen schetsen. Ik hoop dat jullie mij willen helpen.

Alvast bedankt!

Groeten Tim
Tstagiaire

Geboortejaar:
1991
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken