Het PGB bij dementie

In dit onderwerp kunnen studenten en anderen die deelnemers zoeken voor een onderzoek hun oproepen plaatsen.

Het PGB bij dementie

Berichtdoor ndebruijn » 13 April 2016

Beste belangstellenden,

Voor een scriptie met het onderwerp Alzheimer ben ik gestuit op ontzettend veel verschil in de mogelijkheden voor het ontvangen van het persoonsgebonden budget (PGB). Volgens mijn onderzoek is het PGB afhankelijk van de zorg momenten die nodig zijn, gemeten in tijd per week, en wordt dit bepaald door de gemeente.

Mijn onderzoek zal ook in het teken staat van bezoeken aan Alzheimer cafe's en mee lopen met de thuiszorg om dit beeld verder te vormen.

Om een start te maken en de on/mogelijkheden in kaart te brengen hoor ik graag jullie ervaring met het PGB. Wanneer start je een aanvraag, welke indicatie krijg je dan vanuit de gemeente, hoe vaak wordt dit opnieuw geëvalueerd en hoe vrij is de keuze in het uitgeven van het PGB.

Ik stel alle antwoorden enorm op prijs en zal mij nog vaker melden op dit forum in de komende periode.

Alvast bedankt!
ndebruijn

Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Gijs Googhem » 18 April 2016

Geachte mijnheer of mevrouw De Bruijn,
Mijn vrouw beschikt over een PGB op basis van de WLZ (wet langdurige zorg). Dit is de opvolger van de AWBZ. De uitvoering hiervan ligt bij de zorgkantoren. Het PGB wordt afgegeven na een indicatiestelling door het CIZ. De gemeente staat hier, zowel bij de indicatiestelling en de uitvoering geheel buiten. De methode van het bepalen van het aantal zorgmomenten is in onze situatie niet gehanteerd. Mocht u meer informatie willen dan verneem ik dat graag.
Vriendelijke groet,
Gijs
Gijs Googhem

Geboortejaar:
1945
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor jostrol » 19 April 2016

Beste onderzoeker PGB,

Lees u eerst eens in bij CIZ- WLZ/ WMO.
Daarna hebt u een goed beeld wie welke zorg levert of hiervoor verantwoordelijk is.
Hierna kunt u aangeven welke vragen u hebt over PGB.
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor ndebruijn » 11 Mei 2016

Bedankt voor jullie antwoorden, dit maakt al veel duidelijk.

Ik vind het nogal moeilijk om over dit onderwerp te praten, omdat ik na het zien van veel documentaires en het lezen van verschillende studies zoveel hartverscheurende situaties heb gezien. Desondanks wil ik toch een poging wagen om nog meer informatie te verzamelen van ervaringsdeskundigen zoals jullie.

Ik hoop dat mijn vragen met genoeg respect naar jullie en met medeleven geformuleerd zijn & ik dank iedereen bij voorbaat voor alle hulp.

Om mijn vragen beter te formuleren heb ik inderdaad veel gelezen over het CIZ, het CAK en de verschillende gemeenten.

Uit dit onderzoek heb ik geleerd dat het PGB inderdaad is onderverdeeld in WMO en WLZ. Ook las ik dat onder WMO een PGB wordt gebruikt na indicatie van het CIZ en dat de ZZP profielen worden gebruikt als PGB bij WLZ.

Klopt het dat de indicatie WMO of ZZP 4 meestal wordt gegeven tijdens de eerste paar jaren van de ziekte & dat een indicatie wel nodig is om zorg zelf te gaan inkopen?

Ik las op het forum van PGB.nl dat in sommige situaties ZZP 8 wordt gebruikt terwijl het meestal toch gebruikelijk is om een ZZP 5 indicatie te krijgen, heeft iemand hier ervaring mee?

Heel erg bedankt voor alle belangstelling voor mijn scriptie.
ndebruijn

Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 11 Mei 2016

Het Ciz bepaald de hoogte van de zorg. Mijn vrouw werd met de indicatie ZZP 5 opgenomen in een verpleeghuis.
Inmiddels is haar indicatie wel verhoogd naar ZZP6. Gewoon hoeveel zorg is er nodig.
Overigens werd mij geadviseerd om geen PGB aan te vragen, omdat daar ook een hele administratie aan vast zat.
Ik ben tot op de dag van vandaag nog blij dat ik dat advies heb opgevolgd.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor FrankSchoone » 18 Juni 2016

Tip voor ouderen die aan de voet van het zorgcircuit staan: site in "Jip-enJanneke-taal": http://zolangmogelijkthuisblijvenwonen.nl/
FrankSchoone

Geboortejaar:
1945
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie