Mantelzorgers en PGB budgethouders gezocht

In dit onderwerp kunnen studenten en anderen die deelnemers zoeken voor een onderzoek hun oproepen plaatsen.

Re: Mantelzorgers en PGB budgethouders gezocht

Berichtdoor Margreet » 20 Mei 2016

Hallo ndebruin,

Veel succes ermee.

Toch even een opmerking : je schrijft "de zorg voor dementerenden"

Mantelzorgers vinden t fijner als er gezegd word, "zorg voor mensen met dementie"
Dit is ook al regelmatig in t nieuws...
Je zou er bijna een studie van maken!

Groeten Margreet
Margreet

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor rinus1 » 22 Mei 2016

ik werd gisteravond gebeld door de verpleegkundige, die zei dat de leidinggevende wil dat de sensors op de kamers weggehaald worden, die niet of nauwelijks zin meer hebben
ik ben het daar niet mee eens, immers wat kan het voor kwaad dat er een sensor op de kamer van mijn vader staat
er wordt gesproken over de wet en dat mijn pa een verlaagd bed heeft en niet meer zo beweeglijk is
heeft hier iemand ervaringen mee?
rinus1
rinus1

Berichtdoor jostrol » 23 Mei 2016

Kan jouw vader nog zelfstandig uit bed komen of onverwachtse bewegingen maken waardoor hij uit bed zou kunnen vallen?
Indien dit het geval is, dan vind ik dat de sensor zinvol is.
de wet zal wel gaan op privege en hulpmiddelen die te maken hebben met beperkingen op de bewegingsvrijheid.
Vraag dit na
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor rinus1 » 23 Mei 2016

dit gaat inderdaad over privacy en bewegingsbeperking, mijn vader is inderdaad wat minder mobiel en heeft een verlaagd bed, waar die zelf niet of nauwelijks uitkan, maar ik ga uit van het standpunt, baat het niet schaadt het niet, ik ga ook uit van het standpunt van mijn vader, in hoeverre heeft hij last van de sensor, ik denk niks
ik voel wel druk om ermee in te stemmen om de sensor te verwijderen, dat vindt ik sowieso al vreemd en onbehaaglijk, alhoewel ze uiteindelijk er wel bij zeiden dat als de familie er niet mee instemt, de sensor blijft staan
ik zou vandaag teruggebeld worden door de verpleging, nadat die overleg heeft gehad met de verpleeghuisarts, dus even afwachten wat die ervan vindt
rinus1

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 23 Mei 2016

Bedankt voor je bericht Rinus.
Het heeft mij weer even scherp gemaakt.
Een maand of twee geleden werd er opeens vanuit de verpleging voorgesteld om sensoren te plaatsen omdat er patiënten waren die nog wel eens dwaalden.
Mijn vrouw is zo'n patiënt dus ik heb er mee ingestemd, alhoewel ik niet beter wist dan dat zij altijd al zo'n ding bij haar bed had staan.
Vorige week constateerde ik dat het apparaat er niet meer stond en heb daar melding van gemaakt.
Ik kreeg als antwoord dat er waarschijnlijk een invalkracht had gewerkt, maar men zou er even aandacht aan schenken.
Ik ben er niet helemaal zeker van, maar ik ga straks weer even controleren, want.......... ik ben er inmiddels achter gekomen dat
er 's nachts geen permanent toezicht is. En dan kan het maar zo zijn dat ze alleen over de gangen dwaalt.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor jostrol » 23 Mei 2016

Rinus als jouw vader nauwelijks uit bed kan komen, maar het lukt hem soms wel, dan zou ik de sensor laten staan.
Er is onvoldoende toezicht om te signaleren als je vader naast bed ligt, wellicht uren later dat men er dan achter komt. Ik neem aan dat de sensor signaleert en een alarm afgeeft bij beweging waardoor de verpleging gewaarschuwd wordt.
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor ndebruijn » 23 Mei 2016

Margreet schreef:
> Toch even een opmerking : je schrijft "de zorg voor
> dementerenden"
>
> Mantelzorgers vinden t fijner als er gezegd word, "zorg voor mensen
> met dementie"
> Dit is ook al regelmatig in t nieuws...
> Je zou er bijna een studie van maken!
>
> Groeten Margreet

Bedankt voor de reactie Margreet,

Ik heb de inleiding aangepast. Ik zie uit jullie reacties dan sommige aanpassingen in de zorg niet altijd in het voordeel zijn van de patient. Dit is iets waar het platform zich ook op wil richten door helder te communiceren welke afdelingen binnen zorginstellingen wel & niet goed omgaan met dit soort onderwerpen.

Ik hoop dat jullie bereid zijn mijn vragen te beantwoorden.

Mvg,

Nick
ndebruijn

Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor rinus1 » 23 Mei 2016

er wordt ook nog bijgezegd om de sensor weg te halen dat er toch regelmatig wordt gekeken op de slaapkamer van mijn pa, mocht de sensor weg zijn.
maar ja, dan zou je het bij iedereen weg kunnen halen en verder is het afwachten of er regelmatig wordt gekeken, controleren kan ik het niet en het is toch wat anders dan dat de sensor afgaat en dat er dan even gekeken wordt, anders ligt die daar straks een uur ofzo hulpeloos en/of gewond op de grond, ook al is het risico dat mijn pa aan de wandel gaat klein, ook omdat die niet of nauwelijks zelfstandig zijn bed uitkan, vanwege die genoemde verlaging van zijn bed
rinus1

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 23 Mei 2016

Dag Rinus,
Ik heb even gekeken vanochtend en de sensor stond gewoon aan het voeteneinde van het bed van mijn vrouw.
Maar het is wel bizar dat er bij ons dus duidelijk werd aangegeven, we gebruiken de sensoren omdat wij nu eenmaal 's nachts niet permanent een verpleegkundige op de afdeling hebben en dat de criteria bij jullie dus gewoon anders liggen.
Groet en sterkte.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor FrankSchoone » 18 Juni 2016

Tip voor ouderen die aan de voet van het zorgcircuit staan: site in "Jip-enJanneke-taal": http://zolangmogelijkthuisblijvenwonen.nl/
FrankSchoone

Geboortejaar:
1945
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie