Korte vragenlijst begeleiders/verpleging alzheimerpatiënten

In dit onderwerp kunnen studenten en anderen die deelnemers zoeken voor een onderzoek hun oproepen plaatsen.

Korte vragenlijst begeleiders/verpleging alzheimerpatiënten

Berichtdoor m.amsterdam » 18 Juni 2016

Hoi,
Ik doe dit jaar eindexamen vmbo-t. Hiervoor moet ik ook een sectorwerkstuk inleveren. Ik doe dit over alzheimer.
Ik moet voor mijn werkstuk ook een interview inleveren, dus ik hoop dat er iemand is die voor alzheimerpatiënten heeft gezorgd en snel even wat simpele vragen kan beantwoorden.

Hoe lang werkt u al met alzheimer patiënten?

Hoe heeft u de allereerste eerste werkdagen met een alzheimer patiënt beleeft?
(heftig, pijnlijk, prettig?)

Is er iets wat u (nog steeds) lastig vind aan het werk?

Waarom bent u met alzheimerpatiënten gaan werken?

Wat vind u goed of prettig aan de zorg voor alzheimerpatiënten

Wat vind u dat veranderd mag worden in de zorg voor alzheimerpatiënten en waarom?

Wilt u zelf nog iets vertellen over dit onderwerp (mag écht van alles zijn!)

Maandag (20-06-2016) moet ik het werkstuk al inleveren. Ik zou heel erg geholpen zijn met een snelle reactie.
Alvast hartelijk bedankt!
m.amsterdam

Geboortejaar:
1999
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 18 Juni 2016

1. 12,5 jaar
2. de allereerste werkdagen, zo kun je dit niet omschrijven.
het proces rond de Dementie ( Alzheimer) kan een langdurig proces zijn
bij ons waren de eerste jaren heel relaxed, in de loop der tijden werd het langzamerhand zwaarder
3. ik ben de mantelzorger van mijn vrouw en heb de ruim 9 jaar thuis voor haar gezorgd. En dat heb ik met alle plezier gedaan
4. z.b.
5. z.b.
6 z.b.
7.algemeen begrip over wat Dementie (Alzheimer)teweeg brengt
8.ik werk inmiddels al weer een 3.5 jaar voor Alzheimer-Nederland,
dus naast mijn vrouw ben ik dagelijks bezig over dit onderwerp.
Ik heb interviews gegeven voor radio en t.v. kranten ,Universiteiten en doe mee aan symposia.
Ik denk dat jij nog maar een vraag moet bedenken en dan zal ik je daar voor maandag op antwoorden.
Succes met je werkstuk.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor m.amsterdam » 18 Juni 2016

leo (vrijwilliger) schreef:
> 1. 12,5 jaar
> 2. de allereerste werkdagen, zo kun je dit niet omschrijven.
> het proces rond de Dementie ( Alzheimer) kan een langdurig proces zijn
> bij ons waren de eerste jaren heel relaxed, in de loop der tijden werd
> het langzamerhand zwaarder
> 3. ik ben de mantelzorger van mijn vrouw en heb de ruim 9 jaar thuis voor
> haar gezorgd. En dat heb ik met alle plezier gedaan
> 4. z.b.
> 5. z.b.
> 6 z.b.
> 7.algemeen begrip over wat Dementie (Alzheimer)teweeg brengt
> 8.ik werk inmiddels al weer een 3.5 jaar voor Alzheimer-Nederland,
> dus naast mijn vrouw ben ik dagelijks bezig over dit onderwerp.
> Ik heb interviews gegeven voor radio en t.v. kranten ,Universiteiten en
> doe mee aan symposia.
> Ik denk dat jij nog maar een vraag moet bedenken en dan zal ik je daar
> voor maandag op antwoorden.
> Succes met je werkstuk.
> Leo

Hoi,
ik heb nog wat vragen.
Kijkt u maar wat u wel en niet kunt beantwoorden.
Wat heeft u geleerd door het zorgen voor uw naaste of opgedaan aan ervaring en zou u graag willen overdragen aan anderen?
Wat zijn dingen geweest waar u veel steun aan had?
Kunt u wat voorbeelden geven van momenten of dingen die steeds zwaarder werden na verloop van tijd (of een specifieke situatie omschrijven)?
Krijgt uw naaste, buiten u, nog andere hulp? zo ja, wat?
Kunt u wat vertellen over medicatie en of het een gewenst effect had?
Op welke leeftijd kreeg uw naaste de diagnose alzheimer?
Hoe is het voor u geweest om de keuzen te maken uw naaste zelf thuis te verzorgen en wat vraagt het van u?
Welke hulp en ondersteuning is het meest noodzakelijk om uw naaste zo lang thuis te kunnen laten wonen?
Welk cijfer geeft u het totale aanbod van ondersteuning en zorg bij dementie in uw regio?
Bedankt
m.amsterdam

Geboortejaar:
1999
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 18 Juni 2016

m.amsterdam schreef:
> leo (vrijwilliger) schreef:
> > 1. 12,5 jaar
> > 2. de allereerste werkdagen, zo kun je dit niet omschrijven.
> > het proces rond de Dementie ( Alzheimer) kan een langdurig proces zijn
> > bij ons waren de eerste jaren heel relaxed, in de loop der tijden werd
> > het langzamerhand zwaarder
> > 3. ik ben de mantelzorger van mijn vrouw en heb de ruim 9 jaar thuis voor
> > haar gezorgd. En dat heb ik met alle plezier gedaan
> > 4. z.b.
> > 5. z.b.
> > 6 z.b.
> > 7.algemeen begrip over wat Dementie (Alzheimer)teweeg brengt
> > 8.ik werk inmiddels al weer een 3.5 jaar voor Alzheimer-Nederland,
> > dus naast mijn vrouw ben ik dagelijks bezig over dit onderwerp.
> > Ik heb interviews gegeven voor radio en t.v. kranten ,Universiteiten en
> > doe mee aan symposia.
> > Ik denk dat jij nog maar een vraag moet bedenken en dan zal ik je daar
> > voor maandag op antwoorden.
> > Succes met je werkstuk.
> > Leo
>
>
>
> Hoi,
> ik heb nog wat vragen.
> Kijkt u maar wat u wel en niet kunt beantwoorden.
> Wat heeft u geleerd door het zorgen voor uw naaste of opgedaan aan ervaring en zou u
> graag willen overdragen aan anderen? Ik was 68 toen de diagnose gesteld werd, dan heb je al wat ervaring.
Wij woonden in Frankrijk 1 op 1 en daar zijn wij nog 7 jaar gebleven .
> Wat zijn dingen geweest waar u veel steun aan had? Talen is niet direct mijn ding, ik heb indertijd mij kennis over deze rot ziekte
gehaald van het internet.
> Kunt u wat voorbeelden geven van momenten of dingen die steeds zwaarder werden na
> verloop van tijd (of een specifieke situatie omschrijven)? Na ruim 9 jaar, we waren inmiddels in Nederland teruggekeerd, kreeg
mijn vrouw een verstoord dag en nachtritme, dat betekende dat ik vrijwel geen nacht meer ongestoord sliep.
In mijn werkzame periode was ik 5 jaar p.v. voorzitter geweest van een vrijwillige zorgorganisatie. Derhalve had ik daar nog wat connecties.
Een Casemanager was snel geregeld en daarna werd door deze er een Geriater bij gehaald.
Die is bij ons thuis geweest en sprak met mij af dat ik een dagelijks verslagje zou doormailen over het reilen en zeilen.
Binnen een week kreeg ik het dringende verzoek om te stoppen met mijn zorg en mijn vrouw op te laten nemen in een Verpleeghuis.
Onze Casemanager had al een indicatie via het C.I.Z. geregeld en ook een z.g. vakantieperiode geregeld in een verpleeghuis.
Mijn vrouw kon direct opgenomen worden.
Het heeft een jaar geduurd eer ik weer hersteld was.
Mijn vrouw zit inmiddels 2.5 jaar in het Verpleeghuis, heeft het na enige strubbelingen naadloos geaccepteerd en zegt nu nog dagelijks, dat ze zo gelukkig is.
> Krijgt uw naaste, buiten u, nog andere hulp? zo ja, wat? zie hiervoor.
> Kunt u wat vertellen over medicatie en of het een gewenst effect had? Toen diagnose was gesteld werd door Prof.dr.Philip Scheltens Reminyl voorgeschreven, een medicijn die enigszins vertragend zou kunnen werken. Dat weet men niet precies, maar nooit geschoten altijd mis.
De ene patiënt kotst de darmen uit zijn lijf, mijn vrouw heeft dit medicijn nog ongeveer 5 jaar gebruikt. In Frankrijk deed/doet men niet zo moeilijk. In Nederland wordt het middel voor een beperkte periode voorgeschreven.
> Op welke leeftijd kreeg uw naaste de diagnose alzheimer? 65/66 jaar.
> Hoe is het voor u geweest om de keuzen te maken uw naaste zelf thuis te verzorgen en
> wat vraagt het van u?Zelf verzorgen begint niet meteen na de diagnose, daar groei je in. Verder wist mijn vrouw indertijd
precies wat haar was overkomen, haar Alzheimer zit in haar familie.Zij heeft zelf ik denk zo'n 30 jaar geleden haar vader naar ditzelfde verpleeghuis gebracht.
> Welke hulp en ondersteuning is het meest noodzakelijk om uw naaste zo lang thuis te
> kunnen laten wonen? 1. een goede DementieCasemanager. 2. Dagopvang want je bent als partner de eerst verzorgende en dat is 24 uur per dag
> Welk cijfer geeft u het totale aanbod van ondersteuning en zorg bij dementie in uw
> regio? Geen idee. Casemanager een 10, dagopvang was 2 dagen in de week, waardoor de druk voor mij even van de ketel was.
Het Verpleeghuis. Het personeel is hartverwarmend .Over de huidige situatie in het Verpleeghuis , kan ik zeggen, het is dweilen met de kraan open. De huidige bezuinigingen vragen grote aanpassingen en de problemen zijn niet in een half jaartje opgelost.
Onze Nederlandse huisarts heeft nauwelijks of niet in het proces meegedraaid.
Leo
> Bedankt
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man